Maapallon ympäri 322 päivässä

Tapio Lehtinen – Ari Pusa, Yksin seitsemällä merellä. Docendo Oy, Jyväskylä. Livonia Print 2020.

Kirja-arvio

Ensimmäinen yksinpurjehduskilpailu Atlantin yli järjestettiin vuonna 1960. Mekaaninen tuuliperäsin, jonka brittiläinen Blondie Hasler kehitti toisen maailmansodan jälkeen, mahdollisti yksin purjehtimisen nopeilla kilpaveneillä. Ensimmäisen kilpailun voitti Francis Chichester. Syksyllä 1966 hän lähti Gipsy Moth IV veneellään purjehtimaan ensimmäisenä yksin maailman ympäri klippereiden ja parkkilaivojen vanavedessä. Seurasin koulupoikana Chichesterin purjehdusta ja tallensin siitä itselleni kaikki käsiin saamani lehtiartikkelit.

Jokainen yksinpurjehdus maapallon ympäri on oma tarinansa. Niin myös Tapio Lehtisen purjehdus Golden Globe -kilpailussa 2018 Asteria-veneellä. ”Minulle elinikäinen addiktio ja intohimo purjehdukseen perustuu vapauden illuusioon”, Tapio Lehtinen toteaa Ari Pusan kanssa työstämässään kirjassa. Jonkinlainen vapauden tunne, irrottautuminen on monelle purjehtijalle mieluisa kokemus. Mutta jostain muustakin näiden yksinpurjehtijoiden kohdalla on kyse. Don McIntyre, Golden Globe -kilpailun johtaja, kiteyttää asian kirjan esipuheessa: ”He ovat monien silmissä itsekkäitä ja pakkomielteisiä mahdottomien unelmien tavoittelijoita. On kyse seikkailusta. Älä yritä kysyä miksi. Näin vain on. Tapio on yksi näistä henkilöistä”.

Kirjaa elävöittävät monet Tapio Lehtisen omat lausahdukset, jotka avaavat lukijalle hänen purjehdusfilosofiaansa. Ajatus maailman ympäri purjehtimisesta ei varmasti synny äkkiseltään. Kirjassa mainitaan, että Tapio Lehtinen lähti toteuttamaan pienenä lukemiensa purjehduskirjojen unelmia. Tapio Lehtisestä tulikin sitten Golden Globe -purjehduksen jälkeen kuudes ihminen, joka purjehti yksin ja pysähtymättä sekä ilman elektronisia navigointi- ja ohjauslaitteita maailman ympäri.

Selkeä raportointi, paikoitellen jopa hitusen lokikirjan tekstiä muistuttava tyyli sopii sinänsä aiheeseen. Huolellinen purjehduspäivien kuvaus perustuu mm. Tapio Lehtisen lokikirjoihin ja häntä purjehduksen aikana auttaneiden radioamatöörien antamiin tietoihin. Pusa seurasi Tapio Lehtisen purjehdusta ja laati siitä raportteja, joten hänellä on hyvä tietämys aiheesta. Tapion ominta ääntä ovat etenkin siteeraukset lokikirjasta ja muut persoonalliset pohdiskelut. Kirjassa kuvataan, miten Tapion tie purjehtijaksi kulki kevytveneiden, aluksi mm. optimistijollalla purjehtimisen kautta. On muitakin tapoja aloittaa purjehdus, mutta kirjan esimerkki tukee kevytveneilyn tärkeyttä, vaikka haaveena olisikin purjehdus maapallon ympäri.

Viimeistään kirjaa lukiessa valkenee, miten paljon on tehtävä sitkeää työtä ennen kuin veneen saa edes lähtölinjalle Golden Globe Race -tyyppiseen kilpailuun. Ei riitä, että on joitakin hankkeeseen sitoutuneita sponsoreita, vaan tarvitaan myös iso joukko ihmisiä uurastamaan valmisteluissa ja kilpailun aikana. Tästä todisteena kirjan lopussa on parin sivun lista hanketta avittaneista henkilöistä. Golden Globe 2018 -purjehdukseen lähti yhteensä 18 purjehtijaa. Viisi selvisi maaliin, 13 keskeytti. Eniten keskeytyksiä aiheutti veneen kaatuminen ja maston menetys. Tapio Lehtisen Asterian kallistuma ei missään vaiheessa ollut niin suuri, että masto olisi koskettanut meren pintaa. Tulosluettelo kertoo karulla tavalla, että voittotaistelun lisäksi maailman ympäripurjehduksessa jokaisen veneen kisastartti ja matkanteko on aikamoisen ponnistelun tulos.

Mitä kirja kertoo riskinotosta, jota jokainen kilpapurjehtija joutuu puntaroimaan? Tapio Lehtinen valmistautui perusteellisesti seikkailuun. Valtava purjehduskokemus ja -kunto, oikeanlainen veneen varustelu sekä muu huolellinen valmistelu auttavat hallitsemaan riskejä merellä. Kun Tapio alkaa menettää asemiaan muutamiin kilpakumppaneihinsa nähden, tulee esiin pohdiskelu siitä, olisiko hänen pitänyt ottaa enemmän riskejä. Kirjan tekstissä tämä näyttää olevan harvoja kohtia, jossa asiaa konkreettisesti käsitellään. Lukijan jälkiviisaudella arvioiden Tapion konservatiivisen ja varovaisen purjehduksen linjavalinta ilman liiallista riskinottoa oli oikea.

Golden Globe Race 2018 -purjehduksessa sallittiin vain perinteiset navigoinnin ja ohjauksen (ilman elektronisia välineitä) menetelmät, joita käytettiin jo 1960-luvun kilpailussa. Ansaitusti kirjassa on runsaasti esillä yhteistyö suomalaisten radioamatöörien kanssa etenkin tuuliennusteiden ilmoittamisessa ja Asteria-veneen teknisten ongelmien korjaamisessa tarvittavan tiedon välittämisessä.

Lukijalle, joka ei ehkä ole kiinnostunut valtameripurjehduksen yksityiskohdista, teos tarjoaa kirjon muita ulottuvuuksia. Kun purjehtii yksin 322 päivää seitsemällä merellä, on aikaa myös lukuhetkille. Tapion lukulistalla oli 35 teosta mm. esseekokoelmia, elämänkertoja, romaaneja ja runokokoelmia. Kukin voi kysyä, mitä kirjoja itse ottaisi mukaan maailmaympäripurjehdukselle. Omia kotimaisia suosikkejani ovat Volter Kilven teokset, joista Alastalon salissa oli myös Tapion matkalukemistossa. Onhan tämä Kilven teos myös oivaa kuvausta unelmien toteuttamisesta.

Tietokirjassa tapahtumien käänteet ovat todellisia, ei pelkkää tarinaa. Eräät tekniset ongelmat haittasivat purjehdusta ja Asteria-veneen pohjaan kiinnittyneet hanhenkaulat (barnakkelit) veivät venevauhtia ja heikensivät veneen nousua tuuleen. Kirjasta jää silti päällimmäiseksi vaikutelmaksi Tapio Lehtinen määrätietoinen purjehdus, jonka tuloksena hän selvisi maaliin Ranskan Les Sables d`Olonneen 19. toukokuuta 2019 viimeisenä ja samalla viidentenä maaliin selvinneistä purjehtijoista. Jälkimaininkina minulle jäi pohdittavaksi, mitä hyödyllisiä opetuksia näistä vaativista yksinpurjehduksista voidaan poimia. Näihin purjehdushankkeisiin, myös Tapio Lehtisen Golden Globe -purjehdukseen, liittyy yleensä tapahtumien ajantasainen raportointi ja jälkikäteen tehdyt kirjat sekä dokumentit. Kokemuksia ja opetuksia jakamalla nämä omaleimaiset seikkailut tuottavat lisäarvoa purjehdusyhteisölle ja varmasti myös muille kiinnostuneille.

Lähde:
Tapio Lehtinen – Ari Pusa, Yksin seitsemällä merellä. Docendo Oy, Jyväskylä. Livonia Print 2020.

Katso myös:
Opiksi otettavaa Golden Globe Race 2018-2019 purjehduksesta
Yahting Monhly
8 safety lessons from 2019

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu