Mikään ei ole niin vanha kuin…

..kuin se eilinen lehti? Ei, vaan eilinen somepäivitys.

Itse asiassa, sosiaalisen median, kuten Facebook tai Instagram, päivitykset ovat monesti vanhempia kuin se eilinen paperinen sanomalehti.

Jääkiekkoilun Liigan playoffseissa tilanne voi muuttua yhdessä sekunnissa. Toinen joukkue putoaa, toinen jatkaa. Liigan sometilin algoritmit nostavat omaan syötteeseen laulukuoroon joutuneiden joukkueiden ratkaisumaaleja ja tuuletuksia päiväkausia jälkikäteen. Ilmiölle naureskeltiin Leijonat-palstalla (linkki), kun Mikkelissä mainostettiin lippuja kuudenteen otteluun, jossa Jukurit putosi jatkosta. Virhe ei minusta ole Jukurien markkinoinnin, vaan somealgoritmien.

Toinen algoritmien kömpelyys on, että jos googletat uuden television tai auton ilmoituksia, some tykittää ko. tuotteiden mainoksia viikkokausia valintapäätöksen ja kaupanteon jälkeen.

Some ei kysy, haluaisiko kieltää/lopettaa mainokset. Korkeintaan se kysyy, että haluaisitko mieluummin toisenlaisia mainoksia.

Somen manipulointia täytynee sietää vähän samoin kuin hyttysiä kesämökin terassilla.

Jukka Konttinen

Mielipiteet ovat omiani, yksityisenä kansalaisena.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu