Arvovalintoja lähikaupassa

 Elämme hieman poikkeuksellista aikaa, ja itsekin olen viettänyt suuren osan ajasta kotona. Tämä ei sinänsä työttömän arjesta paljoa poikkea muuten, kuin että ruokakauppa ja kioski ovat lähestulkoon ainot yleiset tilat joissä olen käynyt tänä aikana, ja uskon että monen muunkin kohdalla tilanne on täsmälleen sama. Kaikki toiset paikat kun ovat kiinni. Jopa koko Uusimaa oli hetken aikaa eristetty. Se oli ymmärrettävää, ja toivottavasti siitä oli hyötyä. Talous on toki kärsinyt, koska ihmisten terveyteen on kiinnitetty korostetusti huomiota.

Toisaalta, mistäpä talous ei kärsisi? Kärsimykseksi kun lasketaan sekin että tulos kasvaa, ja kasvu jopa kiihtyy, mutta kasvun kiihtymisen odotetaan hidastuvan 3kk:n päästä. Tätä tulisi hieman miettiä aika ajoin, sillä intuitiivisesti taloudellisten, sosiaalisten, ja terveydellisten intressienhän pitäisi olla yhteneviä sekä toinen toistaan tukevia, eikä suinkaan vastakkaisia ja keskenään kilpailevia. Jos näin ei ole, niin jotainhan taitaa olla pielessä? Kysymys on aika laaja, ja vaikka muutosta ei oikeastaan ole ollut näkyvissä pitkiin aikoihin, vime aikoina olen huomannut olevani hetkittäin varovaisen toiveikas. Ja tällaisena aikana se tuntuu hieman väärältä. Ikäänkuin tässä tilanteessa voisi olla nähtävissä jotain hyvää!?

Kuitenkin jotkut hyvin selkeät ja helposti huomaamatta jäävät sekä vain vähän keskustelua aikaansaavat epäjohdonmukaiset yksityiskohdat herättävät minussa monesti eniten kiinnostusta. On yleisesti tiedossa että tuotteiden sijoittelu myymälään perustuu hyvin laajaan tutkimukseen ihmisten ostoskäyttäytymisestä. Siihen, paljonko kuluttaja tuo kauppaan rahaa, vaikuttaa mm. siellä vietetty aika ja myytävien tuotteiden pakkausten ulkonäkö, sekä sijainti myymälässä. Jopa musiikkia käytetään jotta ihmiset viihtyisivät kaupassa mahdollisimman pitkään. Siksipä, liittymättä siis mitenkään musiikkiin, maito on yleensä kaikista kauimmaisessa nurkassa, ja tuoretuotteet heti sisäänkäynnin edessä. Suuri osa asiakkaista näet ostaa maitoa ja he joutuvat siis kävelemään kaiken muun mahdollisesti heräteostoksina koriin päätyvien tuotteiden ohi. Eniten heräteostoksina ostetut tuotteet sijoitetaan kassan läheisyyteen josta ne on helppo napata mukaan matkalla kassalle tai sille jonottaessa. Sokeri- ja alkoholipitoiset tuotteet ovat sellaisia tuotteita. Myös kaikki nikotinia sisältävät tuotteet ovat kassalla. Tuoreet kasvikset ja vihannekset ovat sisäänkäynnin edessä sillä ne näyttävät hienoilta ja luovat viihtyvyyttä ja maanläheistä tunnelmaa. Nämä molemmat yksityiskohdat lisäävät myyntiä. Asiaan on perehtynyt vuosikymmenten saatossa tuhannet asiantuntijat ympäri maailmaa, ja se pitänee eittämättä paikkansa.

Mutta niinkuin sanoin, elämme hieman poikkeuksellista aikaa, ja ihmisten terveydestä on noussut kaamea huoli. Siitä huolimatta maidot ovat pysyneet koko ajan kaupan perällä, jolloin hyvin suuri osa kaupassa asioivista ihmisistä kävelee koko myymälän halki viruksineen hakemaan maitonsa. Samoin tuoretuotteet ovat koko ajan pysyneet visusti sisäänkäynnin edessä, niin että jokainen lapsi, äiti, vanhus, sairaanhoitaja, duunari, opiskelija, narkkari, poliisi, juoppo, konsultti ja karanteenista karannut influenssapotilas levittävät omat ruumiinnesteensä koko myymälän ainoiden muoviin pakkaamattomien tuotteiden päälle (enkä suinkaan kannata niidenkin pakkamista muoviin). Asun Helsingin Sörnäisissä, joka on yksi koko Suomen vilkkaimmista liikenteen solmukohdista, ja jokaisessa niistä neljästä ruokakaupasta jotka siellä sijaitsevat asian laita on samoin. Tuoretuotteet ovat sisäänkäynnin edessä ja maidot kauimmaisessa nurkassa. Ainoastaan Saksalaisperäinen ruokakauppamme poikkeaa kolmesta muusta siinä että leivät ovat ennen vihanneksia sisään tullessa. Myös pullonpalautuskone on heillä heti ulko-oven vieressä, kun muissa kaupoissa pullonpalauttajakin ohjataan syvälle liikkeen syövereihin ennenkuin hän voi saada panttirahansa takaisin.

Tämä vaikuttaa epäilyttävästi siltä, että myynnin ja asiakkaiden hyvinvoinnin välillä tehtävä arvovalinta kallistuu vahvasti myynnin puolelle. Se ei ole yllättävää ja asialle varmasti pystytään antamaan mitä moninaisempia ja toinen toistaan tyhjentävämpiä ja monimutkaisempia selityksiä, mutta totuus lienee numeroissa: muutos maksaisi rahaa ja vaikuttaisi myyntiin, ja se on huono asia. Kyseessä on arvovalinta. Samanlainen arvovalinta jollaisia tehdään aina kun ollaan kiinnostuneita ihmisten sijaan rahasta, tai toisinpäin.
Tällaisiin arkisiin yksityiskohtiin maailma ei toki kaadu, mutta ne muistuttavat kyllä asioiden tärkeysjärjestyksestä yhteiskunnassa, sekä asenteista jotka vaikuttavat väistämättä myös isoimmista asioista päätettäessä, niitä tutkittaessa ja niistä tiedotettaessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu