Hylätyt talot tuhon kohteina
Hylätty rakennus rapistuu nopeasti – niin ihminenkin.
Siinä ne seisovat vierekkäin kuin kaksi marjaa, 1960-luvun kaksikerroksinen pienkerrostalo ja kolmen rapun rivitalon pätkä. Tuossa aivan vieressä on Pitkäkosken ulkoilumaja / kahvila ja tuolla vähän kauempana virtaa Vantaa. Mukava ellei suorastaa ”paratiisimainen” asumisympäristö citykulttuurin kupeessa.
Ihailin taloja sekä etenkin sijaintia aina kun ohi pyöräilin, mutta rakennusten iän ja kunnon huomioiden ounastelin; näin mahtava idylli odottaa vain hetkeä jolloin ”isoraha” alkaa vaatia tuottoja, paikalle pörähtävät kaivinkoneet ja vanhan tilalle rakennetaan röhevämmmät rakennukset.
Arvasin oikein. Viime keväänä rakennukset olivat jo tyhjillään, mutta ehjinä. Ikkunoiden suojaksi oli laitettu vaneri levyjä. Tuo – käytännössä aina turhaksi osoittautuva toimenpide – ei enteile hyvää – tai miten sen ottaa: Onko purkutalolla enää väliä tai arvoa?
Hylätyissä rakennuksissa on oma viehätyksensä, se, kun ihmisen tekemät rakenteet rapistuvat ja luonto ottaa vallan. Näin tapahtuu maaseudulla, missä vielä ihmisillä on kunnioitus toisen omaisuutta, vanhaa ja hylättyäkin kohtaan.
Maaseudulla rakennukset saavat rauhassa rapistua ja luonto viimeistelee lopun kauniisti. Kaupunkimaisessa miljöössä asiat ovat toisin. Hylkääminen on kuin kutsuhuuto vandaaleille. Ensimmäinen töhry enteilee varmaa tuhoa, joka noudattaa vääjäämätöntä tuhonprotokollaa; kohteen hylkäys, ensimmäinen töhry ja rikottu ikkuna ja – rakennus irtaimistoineen on tuhoon tuomittu. Oma ilmiönsä (ja filosofiansa) tässä tuhon ketjussa ovat graffititaiteilijat, jotka antavat luovan esteettisen panoksensa katerpillarin kauhaa odottaville rakennuksille. Graffititaiteilijat ovat oma mielenkiintoinen porukkansa.
Vielä viime keväänä Pitkäkosken hylätty rakennuspari oli ehyt ja ennallaan. Sitten tuli ensimmäinen tagi, joku heitti ensimmäisen kiven ikkunaan, murrettiin ovi…, jokaisen käyntini välissä töhryt lisääntyivät ja rakennuksen tuho eteni kuin luonnonvoima.
Ikävää – mielenkiintoistakin – on juuri tuo tuhon vimma. Mistä se syntyy? Miksi on tuhottava ovet, ikkunat, kylpyhuoneet, keittiöt, patterit, keittiökoneet…? Maailmassa on maita, joissa ihmisillä ei ole varaa ostaa valmista, ja kun ei ole varaa, käytetään mielikuvitusta ja tehdään itse. Siellä, maissa mistä maailman pakolaiset lähtevät, Pitkäkosken rakennusten tuhotuista materiaaleista olisi oltu onnellisia ja rakennettu monta hyvää asiaa itselle. Olihan Pitkäkosken rakennuksissa ennen tuhoa toimivia keittiökoneita ja jopa laadukkaita keittiökalusteita ja kaapistojen ovia.
Graffititaiteilija työnsä äärellä. Kuva: MJ Korhonen
Syyskuussa olin jälleen ihmettelemässä. Paikalle tuli nainen, joka otti niin ikään valokuvia. Vaihdoimme ajatuksia. Nainen puhui hyvää, mutta vieraan intonaation sävyttämää suomen kieltä. Hän oli, miten sanoisin, heitä jotka vielä ajattelevat omaehtoisesti – sen aina aistii.
Pohdimme mistä syntyy vandalismi, tuo tuhon vimma toisen omaisuutta kohtaan? Mietimme, vaikuttaisiko taustalla nykyinen minäminä-kulttuuri ja puutteellinen kasvatus. Olisiko taustalla sama ilmiö kuin siinä, kun sähköpotkulaudat jätetään miten sattuu keskelle jalkakäytävää tai tyrkätään pusikkoon – koska minä haluan, koska se ei ole minun, koska minua ei ole toisin opetettu toimimaan. Heittipä nainen ajatuksen tietokonepelien asenteita vääristävästä vaikutuksesta – peleissä mikään ei mene oikeasti rikki, kuollut herää henkiin, kolaroitu auto jatkaa matkaa, tuhon jälkeen kaikki onkin ookoo, joten mitä sen väliä… Tosielämän ja pelien maailmat sekoittuvat.
Katselimme surullisen näköisinä rikottuja, rähjääntyneitä rakennuksia. Mitä ne sanoisivat ja kertoisivat? Pyörittelimme hämmästyneinä päitämme.
”Hylätyt talot ja hylätyt lapset”, nainen totesi, laittoi kameran reppuun ja nousi polkupyöränsä selkää.
(Edit: otsikkoa muutettu 15.11.2023)
”… oma viehätyksensä, se, kun ihmisen tekemät rakenteet rapistuvat ja luonto ottaa vallan. Näin tapahtuu maaseudulla…”
– En kykene romantisoimaan maaseudun autioitumista ja rakennuskannan hidasta tuhoa. Kokonaiset kyläkunnat kuolevat esimerkiksi Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon alueella, ja se on surullista – erityisesti jos muistaa samat maisemat 1960-luvulla.
Ilmoita asiaton viesti
Tuotahan kommunistit ennustivat jo 70-luvun alussa:
https://www.youtube.com/watch?v=ay_rYbDTQuU
Ilmoita asiaton viesti
Kun onnelliset nuoruusvuodet jäävät taakse, ja olosuhteet aikaa myöten muuttuvat, voi siitä(kin) toki syyttää kapitalismia. Mutta vanhenee se porvarikin!
Taistolaisessa laulussa on se hyvä puoli, että artikulaatio on kunnossa, eikä tarvitse ihmetellä, ”mitä se sano?”
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos näkövinkkelin laajentamisesta. Totta turiset. Ei maaseudun autioitumisessa ole mitään romanttista eikä kaunista. Tiedän kyllä. Se prosessi alkoi kun alettiin maksaa peltojen paketoimisesta, ojat vesottuivat jne. Nyt, etenkin Etelä-Karjalassa, taitaa olla muitakin uusia ”yleisiä syitä”.
Ajatukseni olivat enämpi yksittäisten rakennusten rapiossa. Elävässäkin kylässä unohtui lato tai autioitunut asuinrakennus, joka lahosi luontoon vähitellen. Olen seurannut muutamia rappioprosesseja. Kaupunkipaikoissa pelkkä vandalismi on saanut aivat uudet, omat mittasuhteensa. Millään ei oo mittään väliä.
Kirjoitin joskus Puheenvuoroon Vantaankosken koulun erittäin suuren rakennuksen liian pitkään kestäneestä rappioprosessista. Siinä vandaalit tuhosivat arvokasta irtaimistoa ja syytän siitä kunnan virkahenkilöiden lepsuutta. Jos kiinnostaa googlaa: Vandaalit valloillaan Vantaalla – erään koulun täystuho.
Ilmoita asiaton viesti
Jos sallitaan vähän filosofoiida, niin… Tuossa ikkunoiden rikkomisessa ja muussa tuhotyössä näkyy mielestäni ihmisen pahuus. Vain lain rangaistuksien pelko pitää pahat ihmiset poissa toteuttamassa samaa toisten kodeissa.
Puhdas pahuus ei ole edes oman edun tavoittelua, kuten varastaminen. Se on ehkä jonkinlaista nautintoa pahan tekemisestä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vaan, Risto, ”filosofeeraaminen” sallitaan – on jopa suotavaa.
Vakavammin: Tuhon jälkiä seurailleena olen miettinyt, että asiaa on vähätelty. Ei ole etsitty ongelman ydintä, sitä, miksi kaikki paha (tuho) mistä ei heti rangaista (kuten mainitsit), näyttää olevan sallittua (sähköpotkulaudan keskelle kulkuväylää unohtamisesta alkaen). Jokin perimmäinen syyhän tuohon asenteeseen on oltava. Mikä?
Jutun lopussa mainitsemani nainen pohti tietokonepelien vääristävää vaikutusta ja sitä, että hylätyt, digimaailmaan kadonneet lapset riehuvat näissä purkutaloissa. Voisiko siltä suunnalta löytyä selitystä?
Ilmoita asiaton viesti
En usko noin kaukaa haettuun selitykseen. Kyllä kyse on siitä nautinnosta, kun saa toteuttaa itseään aivan päinvastoin kuin koko elämän aikana on ohjeistettu ja rajoitettu. Mitään ei saa rikkoa, pitää olla siisti, on toteltava vanhempia ja Suomen lakia j.n.e.
Se on nuorille vandaaleille orgasminen tunne kun saa hillua kaikesta tuosta piittaamatta.
Ilmoita asiaton viesti
No johan nyt. Yleensä ultrapragmaattinen J. Kuikka heittäytyi huumorimieheksi, heh, heh…
Enhän suinkaan hakenut vandalismin syitä kaukaa vaan ihan siitä läheltä, tekijän taustasta, kasvatuksesta, tekijästä itsestään ja asenteistaan ehkä jopa auktoriteettikammosta tms. Kommentti sai mut epäilemään, että JK – ilmeisen tunnollisena miehenä – käy purkamassa patoutumiaan jossakin purkutalon uumenissa, että saa olla vähän erimieltä yhteiskunnan jäsenilleen asettamia (kieltämättä jossain elämän vaiheessa ehkä hiukan turhauttaviakin) käyttäytymisen perussääntöjä vastaan.
Ymmärsinkö oikein, että kevyesti kärjistit?
Ilmoita asiaton viesti
Toki kevyesti kärjistinkin, mutta todellisuudessakaan en syyttäisi tietokonepelejä tai ”digimaailman kadonnutta lapsuutta”.
Ilmoita asiaton viesti
Vielä aiheesta. Hei, enhän kai väittänytkään, ehdottelin vain, että voisiko tällainen välinpitämättömyys, toisen omaisuuden kunnioittamattomuus ja tuhon vimma johtua jostakin, kuten vaikkapa itsekkyydestä tai tietokonepeleistä ext. Ehdotushan taisi tulla tapaamaltani ulkopuoliselta. Odottelin viisaita muita näkökulmia. Eihän tällainen tuhoamisen vimma tyhjästä synny.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kyllä ymmärsinkin viestisi eikä tästä ole syytä sen kummemmin kinastella. Oma näkemykseni syistä on silti edelleen sama:
”Kyllä kyse on siitä nautinnosta, kun saa toteuttaa itseään aivan päinvastoin kuin koko elämän aikana on ohjeistettu ja rajoitettu.”
Tunne vapaudesta ja vallasta.
Ilmoita asiaton viesti
Hieman taustaa jutulle. Ymmärrän, että aihe on vieras. Kukapa tavan kansalainen luudaa autioissa taloissa. Kolkkoa siellä on, mutta kannattaisi piipahtaa.
Vandaalien tuhoamat rakennukset ovat jonkun omaisuutta. Millä oikeudella toisen omaisuutta tuhoamalla itseään toteuttavat ”äidin ja isän kullannuput” tunkeutuvat kiinteistöön vain särkemään ja tuhoamaa vaikka ikkunoita on laudoitettu ja ovia vahvistettu – edes käyttötavaraa ei viedä pois.
Jutun kiinteistöihin murtauduttiin sisään ja siellä tuhottiin kaikkia – ikkunat, keittiöt, koneet, vessanpöntöt, lavuaarit – siis kaikki. Miksi? Mistä tämä tuhon vimma kumpuaa?
Olen seurannut muutamien hylättyjen koulujen kohtaloita. Pahin oli Vantaankosken koulun tapaus. Sitä yritettiin suojella, mutta sisään murtauduttiin. Koska kouluun oli jätetty kaikki irtaimisto – arvokastakin – jälki oli hurjaa. Rakennuksen sisällä oli tuhottu kaikki, mm. 2 kpl pianoja, 1 pikku -flyygeli, 2 kpl. sähköpianoja, kitaroita, luokissa ollut irtaimisto ja kaikki koneet oli tuhottu. Vantaan virkaatekevät jättivät irtaimiston, mutta kenen luvalla kouluun tunkeuduttiin? Olihan koulukin jonkun omaisuutta.
Missä se ”jallu luuraa”, joka pakottaa ihmisen murtautumaan toisen omistamaan rakennukseen – vaikkakin hylättyyn – ja tuhoamaan kaiken? Onko syy pelkästään nuoruuden hurjuudessa, testosteroniryöpyssä tai muuten vain tylsien ja ikävien rajojen rikkomisessa?
Huomioitavaa: Töhryt ja graffitit ovat kaksi eri asiaa. Graffititaiteilijat eivät tuhoa mitään, he vain luovat omia, usein hyvinkin laadukkaita teoksiaan purkutalojen seiniin.
Juttu ja kuvia: (Vandaalit valloillaan Vantaalla – erään koulun täystuho) https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jussiosmola/vandaalit-valloillaan-vantaalla-eraan-koulun-taystuho/
Ilmoita asiaton viesti