Taiteen syvin olemus?

Sisällysluettelo:
- Moderni runo
- Selitys
- Ajatuksia ”modernista” taiteesta
- MODERNI RUNO
Niin vaihtuvat vuoden ajat,
minne aamut menevät,
aamut ovat valkeat.
Mutta vielä on ääniä ja valoa
kaislikossa.
Peilikuvia,
ilta kulkee,
suru sulkee sydämen aukot.
Kupillinen teetä
ja taas on aamu.
- SELITYS
Joku satunnaisista lukijoista saattaa muistaa, että Suomi on joskus ollut erilainen maa kuin nykyisin. Ennen sotia – ja jälkeen – maassamme rehotti eriarvoisuus. Sosiaalinen tausta, vanhempien varallisuus- ja asuinpaikka jakoivat ihmisten mahdollisuuksia esim. opiskeluun. Vielä 1970-luvulla Helsingissä iltakoulut tasoittivat tuota sosiaalista eriarvoisuutta: maalta tulleet kansakoulupohjalle jääneet ”älykkyysreservit” kouluttivat itseään iltaisin päästäkseen elämässä vihreämmälle oksalle.
Ja joku voi muistaa, tai tietää, että Suomessa on ollut opettajaseminaareja, joista valmistui kansakoulun opettajia. Seminaareihin pääsi kansanopiston käynyt kansakoulupohjalta ja joukkoon mahtui opintoputken pilaamattomia ”korpineroja konstanpylkkeröitä”.
Miten tämä liittyy moderniin runouteen? Mutkan kautta suoraan ajetellen, hyvinkin paljon! Olen aina hykerrellyt miettiessäni seuraavaa tositarinaa.
Eräs seminaariopiskelija – nyk. kirjailija ja sarkasmin ystävä – joutui kirjallisuuden tunnilla lausumaan modernin runon. Tässä kohtaa sananikkariin meni keppospiru. Hän esitti löytämänsä runokirjan sisällysluettelon. Opettaja, runouden ystävä ja kriitikko, kehui esitystä eläytyväksi ja runoa tyylipuhtaaksi modernismin edustajaksi. Kun keppostelija paljasti, että hän esitti runokirjan sisällysluettelon, opettaja kalpeni – huumori osui kuivaan runosuoneen.
Nyt jo arvaatte. Yllä alussa oleva ”runo” on osa Eeva-Liisa Mannerin ”Niin vaihtuvat vuoden ajat”-runokirjan sisällysluettelosta, rivi riviltä. Arvostan Manneria. Sain kirjan äskettäin muistisairaalta sukulaiseltani ja se nyt vain sattui olemaan juuri tuossa esillä.
- AJATUKSIA MODERNISTA TAITEESTA
Mitä on moderni runous? Mitä on moderni taide? Yllä kertomani tarina tuo aina mieleeni toisen tarinan, joka liittyy taiteeseen ja sen ymmärtämiseen tai ymmärtämisen vaikeuteen.
Te tiedätte Livornon, italialaisen rantakaupungin peninkulma Pisasta etelään (vuosia sitten siellä oli Suomi-niminen design-puoti). Ja tietenkin kaikki tietävät Livornon suuren taiteilijan, kuvanveistäjä Amadeo Modiglianin (1884-1920) ja hänen pelkistetyt kasvoveistokset sekä sensuellit naisfiguurit, jotka aikanaan aiheuttivat omia skandaalejaan.
Vuonna 1984, kun Livornossa ruopattiin keskustaa halkovaa kanaalia, kaivinkoneen kauhaan tarttui Modiglianin veistämä patsas. Legendan mukaan turhautunut taiteilija oli heittänyt ensimmäiset patsaskokeilunsa kanaalin pohjalle. Kun patsas löytyi, kaupunkilaiset menivät onnesta sekaisin. Pian löytyi toinen patsas!
Tyypillinen, aito Modiglianin kasvoveistos.
Tuo toinen patsas oli kolmen keppostelijan – Pietro Luridiana, Francesco Ferruccio ja Michele Ghelarducci veistämä. He pudottivat sen (vain yhden) yöllä kanaaliin, sopivasti kaivinkoneen kauhan ulottuville.
Taideväki ylisti löytyneitä mestariteoksia lennokkain sanakääntein, tutkijat totesivat molemmat aidoiksi, mutta keppostelijat itse eivät tienneet mitä ajatella. Kun he päättivät kertoa kaiken, kukaan ei uskonut heitä. YLE:n Teemalla 19.11.2011 ensikerran esitetyssä dokumentissa pariisilainen taideasiantuntija kieltäytyi uskomasta keppostelijoiden tarinaa ja väitti veistoksia aidoiksi.
Mikä sitten on käypä hinta ”modernista” taiteesta? Lokakuussa 2018 lontoolaisessa Sothebyn huutokaupassa myytiin graffititaiteilija ”Banksyn” taulu ”Girl with Balloon” 1,37 milj. dollarilla. Heti, kun meklarin nuija napsahti, taulun sisälle asennettu leikkuri silpoi puolet juuri myydystä kuvasta suikaleiksi.
”Banksyn” alkuperäinen ”Girl with Balloon” oli graffiti Lontoossa Wateroon sillassa.
Kulkeeko suomalainen graffititaitelija ”Hende” ”Banksyn” jalanjälkiä, kun maalailee taitavia teoksia purkutaloihin. ”Hende” (Pete Nieminen) tunnetaan piireissä, mutta milloin hänen taiteensa arvo ymmärretään?
”Henden” ”ilmapallokauppias ja tyttö” oli seinämaalaus nyt jo puretussa talossa Vantaan Kaivokselassa.
Miksi ”Banksyn” työt ovat arvokkaampia kuin ”Henden”? Miksi kriitikot eivät erota väärennöstä aidosta veistoksesta? Ja miksi opettaja-runokriitikko ei erota kirjan sisällysluetteloa runosta?
Voisiko olla, että osa taidemaailmasta onkin vain huijausta, showta, jossa ovat mukana niin galleristit kuin ostajat? Kuinka muuten on mahdollista tuo ”Banksyn” taulun silppurihuijaus ja sitä maksettu ennätyshinta – 1,37 milj. dollaria? Tai jossain on joutavaa löysää rahaa! Show must go on… tempputaidetta ja taidetemppuja. Tosin videolla Sothebyn huutokauppayleisö on aidosti hämmästynyt, kun silppuri käynnistyy.
Ehkä eräänä päivänä suomalaisen ”Henden” töistä maksetaan miljoonia ja niitä leikataan – kuten Banksyn töitä – irti talojen seinistä. Modiglianin kohdalla toteutui sanonta: ”Kuollut taitelija on paras taiteilija” – hänen naisfiguurinasa nousivat arvoon vasta hänen kuolemansa jälkeen.
Mainittakoon; pidän modernista ja ei-esittävästä taiteesta, paljon juuri Modiglianin maalauksista. Ja jokainen Rembrandt- tai van Gogh-museossa tai Ateneumissa käynyt, ja muutakin kuin kirjan sisällysluettelon lukenut, tietää, ettei kaikki taide ole huijausta.
(Suuri Modigliani-huijaus (Le vere false teste di Modigliani), Italia 2011. Dokumentti, ohjaus Giovanni Donfrancesco.)
Aika hyvä juttu! Alkuun ihmettelin että mitä helvettiä, nuohan on Mannerin runojen otsikoita – ja niinhän ne olikin. 🙂
Mannerin syntymästä tulee joulukuussa sata vuotta. Joulukuun alussa ilmestyy Marja-Leena Tuurnan tekemä elämäkerta Mannerista. Tuurna muuten tutustui Manneriin tehdessään gradua Niin vaihtuivat vuoden ajat -kokoelman syntyprosessista.
Ilmoita asiaton viesti
Mitähän tuo ”aika”-sana kommenttisi alussa tarkottaa? Näillä foorumeilla. Kysyy nim.merkki. ”Syntyjään vaatimaton”.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan sitä mitä yleensäkin; aika hyvä = melko hyvä. Se on minulta aika paljon sanottu,
Ilmoita asiaton viesti
Taide pakenee todellisuuteen, viihde pakenee todellisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Hienosti määritelty.
Ilmoita asiaton viesti
Kuvataide kauppatavarana; aikamoinen aihe! Kun ostaja löytyy ja hinnasta päästään yksimielisyyteen, on teoksen arvo määritelty. Tulipa mieleeni myös tuon liiketoiminnan ”akanvirta”, väärentäminen. Onko Veli Seppä ensisijaisesti taiteilija vai rikollinen?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b320ab9a-265d-4d5c-bbca-3cbc2d4df06c
Ilmoita asiaton viesti
Aikamoinen aihe tosiaan, olet oikessa.
Alkuun oikeastaan lähdin liikeelle vain tuosta seminaarissa lausutusta runokirjan sisällysluettelosta, joka on minusta hyvä, hauska ja oikeastaan kysymyksiä herättävä juttu.
Mitä on moderni runous / taide? Mitä kriitikot ymmärtävät? Okei, se oli vain seminaaritasolla.
Mutta sitten Modiglianin huijaus!
Tuo Veli Sepän tapausta on lajissaan uskomaton ja herättään niin ikään kysymyksiä.
Ja entäs tuo ”Banksy”? Jos olen oikeassa tuo 1,37 milj. dollarin silvottu taulu oli jo alkujaan pelkkä kopio. Minusta asiaa olisi kannattanut puida enemmänkin. Eihän tuossa ole enää mitään järkeä. Vai onko niin, ettei taidemaailma olekaan järjen maailma ja tuollaiset kivat kuprut vaan piristävät alaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Vai onko niin, ettei taidemaailma olekaan järjen maailma…”
– En onnistu nettihaulla löytämään Kari Suomalaisen sarjakuvamaista piirrosta, jossa lapsekas Puujalka-Atte tutustui modernin taiteen näyttelyyn. Atte silmäili teoksia yksi kerrallaan, ja seisahtui viimein ovensuussa odotelleen taiteilijan eteen esittämään arvion näkemästään:
”Minäkään en osaa piirtää!”
https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.18172-8/13698222_1120731264639662_3448833841086010414_o.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-3&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=HpHjN0TNmWQAX9KqTgf&_nc_ht=scontent.fhel1-1.fna&oh=b079f2cc1200abb2fe7f45458777e181&oe=6097C878
Ilmoita asiaton viesti
Aamukahvihetki niin kurkkasin tuon sun linkkisi. Onneksi espressokuppi oli jo tyhjä – olisin muuten joutunut uusimaan näppikseni.
”Minäkään en osaa piirtää” (Kari). Vaikka kuvaa ei olekaan, niin näen kuinka siinä taiteilija – joka nimenomaan osasi piirtää – tölväisi toisia taiteilijoita – joka muuten ei kaikkien kohdalla ole aivan riskitöntä.
HS:n Terho ja Karlsson olivat hyviä, mutta nykyinen Jarla, hmmm. – pilapiirros on aivan oma taiteen laji.
Kyllähän Kari oli ylittämätön. Eräässä haastattelussa hän kertoi potkut aiheuttaneesta pakolaispiirroksesta. Ilmeni, että hän oli perehtynyt erinomaisen tarkasti asian taustoihin ja tiesi Somalian historian ja kuinka osa heistä tuli Suomeen Neuvostoliitosta, ym. silkkaa faktaa. Pakolaiskysymyksiin on näemmä aina liittynyt asioita ja faktoja, joiden kohdalla on noudatettava ohjetta: Mistä ei voi puhua, siitä on -yleisen edun vuoksi- vaiettava.
Ilmoita asiaton viesti
”Kun ostaja löytyy ja hinnasta päästään yksimielisyyteen, on teoksen arvo määritelty.”
Eikös vanha bazaarikaupan sääntö ole, että kun myyjä ja ostaja ovat tyytyväisiä, hinta on oikea.
Ilmoita asiaton viesti
Siis…Kai nyt helposti huomaat että Banksy ja ”Hende” eivät ole lainkaan verrannollisia keskenään. Toinen on taidetta, toinen ei.
Ilmoita asiaton viesti
Noh, hyvä MiraMaria; kai nyt helposti huomaat ja sentään ymmärrät, että…
Ilmoita asiaton viesti