Polkupyörästä minäkin kirjoittelisin.

IMG 1595

Tämmöisen Pashley kuormapyörän  hankin parisen vuotta sitten. Semmoisenaan se ei 3-vaihteisena haja-asutusalueille sovellu, minäpä sitten rakentelin (valmiista komponenteista) siihen sähköistyksen, 500W etumoottori.

 

 

Pyörä itsessään on valmistettu Englannissa teräsrunkoisena, käsityönä pienessä tehtaassa mutta tehtaan polkupyörävalmistus on alkanut jo 1926 ja jatkuu edelleen. Tätä Pahleyn Loadstaria on valmistettu jo liki 40 vuotta ja valmistus edelleen käsityönä jatkuu. Ainut muualla valmistettu osa kokonaisuus on Sturmey Archerin 3-vaihteinen napavaihde (myytiin Taiwaniin 40v sitten), lisäksi vannejarrut ovat italialaiset. Renkaina Schwalben erityisvahvistetut ja pistosuojatut laaturenkaat.

Takalaatikon kantavuus on n 200kg, teräsrunko, joten painoakin syntyy, 48kg.

Sähköistyksen ansiosta pyörä pystyy jopa pikkuisille sorapoluille, sähköavustus edellyttää myöskin polkemista ja polkuvoimaa lisäämällä wattimäärä pienenee.

Vain polkimia liikuttelemalla tehontarve on  n 7A, polkemalla kulutuksen pystyy pienentämään aina tuonne 2-3A. Pyörässäni on 2x13Ah akusto ja kesäaikaan lataamisen suoritan aurinkosähköllä pihalleni rakentamassani latausasemassa, säädin 12 – 36V luokkaa.

Käytännön kuormattavuudesta; olen sillä tuonut tuolta 6km:n päästä viisi multasäkkiä, siis kuormaa n 100 kg; kyllä tällä kauppakassitkin ja montakin, kulkevat näppärästi.

Merkillepantavaa muuten on, että tällä liikkuessani en ole ns ”polkupyöräraivoa” kokenut, vain huvittunutta ja ymmärtävää hymyilyä; mielestäni tämä Pashleyni on eräänlainen polkupyöräkansan hyväntahdon lähettiläs.

Pashleyn voimansiirtolaitteisto.

Kalle

Kotitarvekalastaja kestävän käytön periaatteella, osin ansiokalastajakin; ei harrastus vaan keino saada kalaa ruokatöytääni, kohtuudella myytäväksikin. Ei puoluekantaa, ei ole, eikä tule. Paras keino pysyä kriittisenä mutta myöskin ilmaista arvostus.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu