Jeesus-legendojen ja ihmeiden epähistoriallisuudesta

Millaisesta maailmasta Jeesus-legendat ja ihmeet kertovat?

Tunnetuin ihmekertomus lienee Jeesuksen syntytarina. Uuden testamentin vanhimmissa osissa, Paavalin kirjeissä ja Markuksen evankeliumissa, ei mainita mitään Jeesuksen syntymästä ja lapsuudesta. Vasta myöhemmissä Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa niistä on erilaiset legendat.
On ilmeistä, että Jeesuksen synty- ja lapsuuskertomukset on sepitetty vuosikymmeniä Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Matteuksen ja Luukkaan mukaan Jeesus syntyy neitseestä. Tietäähän nuo miehet. Eikö neitsyt ollut tärkein kriteeri. Sitä paitsi jos nainen olisi ollut yhdynnässä ilman avioliittoa tai avioliiton ulkopuolisessa suhteessa, hänet olisi tapettu juutalaisen lain mukaan. Jos käsitys neitseestä syntymisestä olisi alkuperäinen, se olisi vahvana todistuksena Jeesuksen jumalallisesta alkuperästä näkynyt Paavalin kirjeissä. Paavalille Maria oli arkisesti vain nainen.

Matteuksella itämaan tietäjät tulevat tähden opastamana Jeesuksen luo samaan tapaan kuin tähti johtaa lapset kotiin Topeliuksen sadussa Koivu ja tähti.

Matteuksen mukaan enkelin antoi varoituksen Herodeksen aikeista murhata Betlehemin alle kaksivuotiaat poikalapset, mutta perhe ehtii paeta Egyptiin. Luukas ei mainitse näin merkittäviä tapahtumia. Herodeksen teettämäksi mainittua Betlehemin poikalasten murhaa eivät tunne myöskään mitkään historialliset lähteet, ei edes Josefus (s. noin 37 Jerusalemissa), joka kirjoitti laajat ja tarkat teokset juutalaisten historiasta. Betlehem sijaitsi vain alle 20 kilometrin päässä Jerusalemista. Kyllä Josefus olisi kuullut – varsinkin poikalapsena – tuollaisesta naapurissa tapahtuneesta poikalasten joukkomurhasta vähän ennen hänen syntymäänsä. Hän olisi takuuvarmasti kuullut siitä ja kirjoittanut historiaansa. Eli hurjaa dramaattista sepitettä Jeesuksen jumalallistamiseksi.

Nykyihmiselle pitäisi olla tuttua urbaanit legendat.

Kun Luukas puolestaan värittää syntymää erilaisella kuvituksella: enkelillä, paimenilla ja taivaallisella sotajoukolla. Kai Matteuskin olisi tiennyt taivaalliset sotajoukot, elleivät ne olleet silkkaa sepitettä.

Jeesuksen sukuluettelo Matteuksella ja Luukkaalla eroavat. Luukas luetteloi Jeesuksen suvut isän nimen mukaan. Ensimmäisen esi-isän Aadamin isä oli luettelon mukaan Jumala. Aadam olisikin siis Jeesuksen veli. Mielenkiintoista!

Kertomusten tarkoitus on ollut tehdä Jeesusta jumalalliseksi alusta alkaen. Tuon ajan Lähi-Idän ja antiikin maailma on täynnä sepitettyjä tarinoita historiallista tapahtumista ja kuuluisuuksista.

Kosmologinen, biologinen ja evoluutiotietous eivät rajoittaneet tuon ajan ihmisten, varsinkaan Jeesus-uskovaisten mielikuvitusta. Jeesus-propagandalla oli Lähi-Idän uskontojen ja kiertelevien ihmeiden tekijöiden maailmassa ankara kilpailutilanne, jossa jeesususkovaiset sepittivät kertomuksia todistaakseen Jeesuksen jumalallisuutta.

Jeesuksen ihmekertomuksia on kymmeniä. Käsittelen vain muutamia.
Markuksen evankeliumin 5 luvun mukaan Jeesus kohtaa miehen, joka puhuttelee häntä Jumalan pojaksi. Jeesuksen kysyessä miehen nimeä miehessä olevat riivaajat vastaavat: ”Legioona, koska meitä on monta”. Riivaajat pyytävät, ettei Jeesus ajaisi heitä seudulta vaan antaisi heidän mennä sikoihin. Jeesus antaa luvan, riivaajat tottelevat, menevät sikoihin ja koko sikalauma syöksyy järveen ja hukkuu.

Sioille ja sikojen omistajille Jeesuksen teko oli sikamainen temppu. Ja eläinsuojelu vastainen.

Koska riivaajia ei ole, keskustelu tottelevien riivaajien kanssa ja puhe Jumalan pojasta ovat sepitettä. Kertomus on pähkähullu. Sikoja oli 2000. Miksi yksi sika ei riittänyt ihmemies Jeesukselle?

Suuret luvut olivatkin tarpeen, jotta kertomus tekee vaikutuksen. Viidellä leivällä ja kahdella kalalla Jeesus ruokki 5000 miestä, lapset ja naiset päälle. No eihän se ole kumma, kun Muhammed ruokki väkijoukon muutamalla taatelilla!

Toisessa tapauksessa ”kun saastaiset henget näkivät hänet (Jeesuksen), ne heittäytyivät hänen eteensä ja huusivat: ”Sinä olet Jumalan Poika!” Mutta hän varoitti ankarasti niitä paljastamasta häntä.”

Jälleen olemattomat riivaajat tunnistavat hänet ”Jumalan Pojaksi”. Tarina on paitsi epäuskottava myös epälooginen. Koska Jeesus varoitti riivaajia paljastamasta häntä, kehotuksella on mieltä vain, jos puheella ei ollut kuulijoita. Ja jos kuulijoita ei ollut, jättivätkö riivaajat Jeesuksen kiellon tottelematta?

Pitäisikö uskoa yksilöllisten riivaaja-henkiolentojen olemassaoloon, jotta tuon sepitteen uskoisi. Näin Jeesuksen ihmeisiin uskovat tekevät. Piut paut järkevälle psykologialle ja psykiatrialle!

Evankeliumien kertomukset Jeesuksen kuolemasta ovat keskenään erilaisia. On hullua kuvitella, että todellinen tapahtumien kulku oli kertomusten yhteenlasku ja että evankelistat olisivat vaan kertoneet sovitusti eri asiat ristiinnaulitsemisesta ja sen jälkeisistä tapahtumista. Tuskinpa kukaan jeesususkovista oli edes katsomassa ristiinnaulitsemista. Opetuslapsien kerrottiin paenneen jo Jeesusta vangittaessa.

Vanhin Markuksen evankeliumi päättyy naisten menoon haudalle ja nuorukaisen, enkelin, tapaamiseen. ”He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät.” Jaa. Mistä sitten tarina on syntynyt. Raamatun tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että evankeliumin loppu 9 jakeesta lähtien on myöhempää lisäystä. Sen vuoksi se on uudessa raamatun käännöksessä hakasuluissa. Tuo lisäys sisältää Jeesuksen ilmestyksen Magdalan Marialle ja myös kuuluisan lähetyskäskyn mennä kaikkeen maailmaan
.
Lähetyskäskyä ei ole historiallinen Jeesus antanut. Hän odotti Jumalan valtakunnan tuloa, joka tulisi jo hänen kuulijoidensa eläessä. Pikainen Jumalan valtakunnan ja Ihmisen Pojan tulo on Jeesuksen pääsaarna. Hän kertoo tulleensa saarnaamaan juutalaisille ja kielsi menemään pakanoiden luokse. Pikaisesta silloisen maailman lopun odotuksesta kertovat myös Jeesuksen kehotuksen jättää perheensä, omaisuutensa ja seurata häntä, koska Jumalan valtakunta tulee kohta. Jeesus ei kuvitellut mitään maailman valloitusta.

Historian ironiaa on, että lähetyskäsky on johtanut käännytystyöhön, monien kulttuurien tuhoon Amerikassa, Afrikassa, Aasiassa, suunnattoman väkivallan säestämänä, moniin ristiretkiin. Monoteistiseen pelastususkontoon kuuluu suvaitsemattomuus myös omiaan vastaan. Niinpä kristinuskon saavutettua Rooman valtakunnassa valtionuskonnon aseman kerettiläisiä tapettiin ”väärin” uskovia uskonveljiä ja uskonsisaria enemmmän kuin 100-200-luvuilla satunnaisissa vainoissa kristittyjä. Kirkkoisä Origineskin totesi, että harvat ovat kuolleet Jeesuksen vuoksi. Mutta marttyyrien legenda oli hyvää propagandaa.

Todennäköisesti Jeesus roomalaisen tuomion jälkeen rikollisena heitettiin joukkohautaan. Niinpä naiset eivät häntä löytäneet, jos edes Jeesuksen ruumiin etsiminen on totta. Myös, että naiset olisivat menneet voitelemaan Jeesusta öljyillä monta päivää hänen kuolemansa jälkeen, on höpöä. Palestiinan oloissa ruumis oli pitkälle mätänemistilassa.

Jeesuksen kuollessa Matteuksen mukaan maa järisi, monet vainajat nousivat haudoista ja vaelsivat kaupunkiin. Tapahtumien järkyttäminä sadanpäämiehet ja vartijat tunnustavat: ”Totisesti tämä oli Jumalan poika”. Jälleen käytetään ihmeitä ja ulkopuolisia todistamaan Jeesuksen jumalallisuudesta.
Mutta, mutta! Jeesus ei siis ollutkaan ainoa, joka heräsi kuolleista! Tuohon aikaan sellaista tapahtui. Zombit eivät olekaan kauhuelokuvien keksintö.

Viimeisessä, Johanneksen, evankeliumissa Jeesus saa uuden olemuksen, ennaltaolemisen, pre-eksistenssin. Johannes tai hänelle läheinen yhteisö on kehitellyt uuden teologisen opin noin 100 vuoden tienoilla, jolloin se viimeisenä evankeliumina on kirjoitettu. Jeesus on ollutkin aikojen alusta ja mukana luomisessa. Ja Jeesus olisi sana, logos, mikä kertoo vahvasta hellenistisestä vaikutuksesta.

Jeesus olisi siis odotellut 13.000.000.000 vuotta ennen lihaksi tuloaan. Jeesuksella on täytynyt olla tylsää, ennen kuin tuli nurkkakuntaisesti juutalaisena Palestiinaan pelastamaan ihmisiä leikkikuolemallaan ja tulee vielä tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Jumalattomat hän tuomitsee helvetin ikuiseen tuleen. Sitä voidaan pitää moraalittomana rangaistuksena vain lyhyen ajan kestäneestä elämästä, oli se kuinka rietas hyvänsä.

Tuon ajan kolmikerroksisessa maailmankuvassa taivas oli jumalan ja enkelten tyyssija. Niinpä Jeesus otti pilven taksiksi noustessaan taivaaseen. Raamatun mukaan Jeesus tulee takaisin samalla tavalla – pilvissä tai pilvien päällä. Islamilaisen tradition mukaan Muhammed pani paremmaksi ja teki kaksi taivasmatkaa.

Jeesuksen mukaan Ihmisen Poika tulee hänen kuulijoidensa eläessä. Paavalinkin mukaan ”Itse Herra laskeutuu taivaasta…Meidät, jotka olemme elossa …temmataan sitten…pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan.”
Vaikka Jeesuksen ja Paavalin odottama ihme jäi mielikuvitukseksi, Jeesus-legendoja kerrotaan totena 2000 vuotta myöhemmin. Kulttuurihistoriaan ne kuuluisivat.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu