Puunkorjuuta ilman puunkuljetusta
Puunkorjuuyritykset, tuotantoketju
Maanantaina 7.11.2022 Kari vieraili Stora Enson tehtaalla. Alla olevan vetoomuksen annoin Metsäliiton edustajalle sekä Stora Enson johdolle. Vetoomuksen sai myös Kuopion kauppakamari. Toivon, ettei työni ole ollut turhaa vaan asioihin otetaan kantaa.
Puunkorjuuyritykset
Suuret metsäyhtiöt tekevät voitokasta tulosta.
Venäjän puutavaran toimitusten ehtyessä, saavat metsäyhtiöt mahdollisuuden tehdä tuottoa ilman tuonti puun, kilpailun hintaa alentavaa vaikutusta.
Upm-kymmene, liikevaihto kasvoi 36%, Upm-kymmene lopetti puukaupan Venäjältä sekä puun tuonnin.
Stora enson liikevaihto on arviolta 300 miljoonan luokkaa.
Puunkorjuualalla tilanne on toinen, nousevat kulut rasittavat tuloksekasta toimintaa.
-Polttoainekulut
-Materiaali,laipat,ketjut, urea,
-Koneiden hinnat, huollot, varaosat.
-Korkojen nousu
-Datakulujen nousu
-Turvalaitteet ja työvaatteet
-Ammattipätevyyskorttien kurssitus ja niistä johtuvat kulut sekä muut, asiakaskohtaiset koulutukset.
Muita vaikuttavia tekijöitä, sopimukset metsäyhtiöiden kanssa. Puunkorjuun tilitysväli on yhtiöillä 30 vrk. Toisin sanoen puunkorjuuyhtiöt rahoittavat metsäyhtiön toimintaa kuukaudella. Tähän tarvitaan kuukauden käteisvaranto, palkkojen ja kulujen maksuun. Laskun kierto pitäisi olla 7-14pv.
Jaksosahaus aiheuttaa myös puunkorjuussa kulujen nousuja. Sahan optimointi puutavaran suhteen ei ole kovinkaan vihreää ajattelua. Maasto vauriot lisääntyvät ja uuden kasvuston herääminen pitkittyy. Männyn, kuusen, koivikon sahaus eri jaksoilla ei puunkorjuu yritysten näkökannalta tunnu järkevältä. Asia pitäisi saada hoidettua kerralla.
Puunkorjuuyhtiöt saavat pienen korvauksen 3:lta kuukaudelta valtion taholta, 5% polttoöljyhankinnoista.
Tämä ei ole riittävä, kulujen odotetaan nousevan 20-30% yhtiöillä.
Myöskään sopimusten indeksikorotukset ovat pieniä eivätkä kata puunkorjuualan nousevia kuluja eikä lisääntyvistä asiakkaiden vaatimista palveluista johtuvia kustannuksia.
Tuotantoketjuun kuuluu myös puun ajo tehtaille. Olen kuullut puunkuljetus yritysten myyneen autoja huonon kannattavuuden takia. Polttoaineen hinnoittelu ajaa myös kuljetusalan tuottoa alas.
Puunkorjuuyhtiöt ja kuljetusala kaipaavat nyt yhteistyötä metsäyhtiöiden kanssa. Vaihtoehtona voi pahimmillaan olla puunkorjuun loppuminen.
Kari Pohjola
Kristillisdemokraatit
https://www.upm.com/fi/sijoittajat/
https://www.sijoittaja.fi/351170/stora-enso-osake/
Kommentit (0)