MZMA

Otsikko on lyhenne venäjänkielisestä nimestä, joka tarkoittaa ”moskovalaista pienilitraisten autojen savottaa”. Savotta valmisti sodan jälkeen aluksi Opelin kopioita, ”Piikkinokkamosseja”, mutta sitten myöhemmin enemmän omintakeisia. Perheautonamme 1960-luvun alkupuolella oli Moskvitsh 407, neliovinen, kaksivärinen sedan. Yläosa korista oli kermanvärinen ja alaosa kermakahvi. Muitakin yhdistelmiä oli markkinoilla, kuten esimerkiksi tuskanpunainen/vekselinvihreä. Vieraillessani Ahvenanmaalla luokkaretkellä opas kertoi Mossessa olevan viisi vekseliä, neljä laatikossa ja yksi pankissa. Mainitulla retkellä näimme Maarianhaminan Neuvostoliiton konsulaatissa punaisen lipun puolitangossa. Terijoen hallituksen pääministeri Kuusinen oli siirtynyt muurattavaksi Kremlin muuriin.

Auto ostettiin Jyväskylän Tourulassa sijaitsevasta Sisämaan Auto-nimisestä liikkeestä. Kauppa tunnettiin myös nimellä ”Isänmaan Auto”.

Vaikka Mosset, kuten myös Gaz-tehtaan mallit – Pobedat ja Volgat – olivat edistyksellisiä, niissä kiusasi omituinen sisustan, lähinnä penkkien, tuoksu, joka joidenkin tietojen mukaan johtui istuimien pehmusteena käytetystä meriheinästä.

Myös varmahkojen tietojen mukaan tuoksun sai pois pyyhkimällä penkkejä suojeluskunnan manttelilla.

+1
Kari Viinikainen

Toiseksi suurimman ikäluokan eläkeläinen, omaishoitaja, soittaja, kulttuurimyönteinen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu