Sadan Teslan verran sähköä merellä
Ahvenanmaan matkailu saa uuden sähköisen piristysruiskeen Finnlinesiltä. Alus kulkee tarvittaessa pelkillä sähkömoottoreilla kaksi tuntia.
Laivaliikenteen uudet aikataulut ovat Naantalista lähtevän Siriuksen merkittävä muutos matkailuun. Matkanjärjestäjän työ alkaa aikataulun laadinnasta ja siksi myöhäisempi laivan lähtö on äärimmäisen tärkeä seikka. Matkailijat saapuvat laivoille pitkienkin matkojen takaa ja kahdenkin tunnin muutos voi ratkaista päätöksen lähteä Ahvenanmaalle. Finnsiriuksen myötä matkustajakapasiteetti lisääntyi ja konsepti muuttui. Finnlinesin matkustajareitit ovat Suomi-Ruotsi (Naantali-Långnäs-Kapellskär), Suomi-Saksa (Helsinki-Travemünde) ja Ruotsi-Saksa (Malmö-Travemünde).
Nykyaikaiset Superstar ropax-alukset – Finnsirius ja myöhemmin laivastoon mukaan liittyvä Finncanopus hakevat vahvasti jalansijaa business- ja turistimatkailuun. Itämeren liikenteessä on käynnissä merkittävä muutos, Silja Linen vähennettyä vanhentuneiden alusten määrää ja Finnlinesin aluskapasiteetin uudistuksen johdosta.
Haastattelin Feel Finland Oy.n toimitusjohtajaa Dafna Seela- Huhtamäkeä ja Visit Ålandin myynti- ja markkinoitipäällikkö Niko Mickliniä heidän mietteistään, matkailun muutoksista Ahvenanmaalle.
Vaikka kesä oli kaikkiaan matkailun kannalta hyvä, hotellikapasiteetti Ahvenanmaalla ei viime kesänä ollut täynnä. Yhtenä merkittävänä syynä oli Ruotsin kruunun arvon heikkous, jonka vuoksi ruotsalaiset turistit olivat kadonneet. Manner Ahvenanmaan korkein sesonki on keskellä heinäkuuta ja se kestää ainoastaan noin pari viikkoa. Uusien laivojen saapuminen tulee varmasti lisäämään Ahvenanmaalle suuntautuvaa matkailua. Tähän asti Viking Line on ollut Turusta saapuvan turistiryhmän valovoimaisin tapa ylittää meri, mutta se tulee muuttumaan Finnlinensin myötä.
Finnlines ei enää kuljeta pelkkää rahtia, vaan myös ryhmä- ja yksittäisiä matkailijoita. Finnlinesin Siriuksen aikataulutetut lähdöt Naantalista maanantaista keskiviikkoon 11.15 tai torstaista sunnuntaihin 10,30 ja saapuminen Långnäsiin 16.1o tai 16.20, tulee hyödyntämään erityisesti vähän kauempaa tulevia ryhmiä, jotka aiemmin nousivat ms. Gloryyn lähtöaikataululla 08,45.
Ravintolamaailmat erottavat laivojen asiakkaat liike- ja viihdeasiakkaista
Kilpailutilanne verrattuna muihin laivoihin on Siriuksessa erilainen, sillä laivassa ei ole lainkaan yökerhoja. Tärkeintä ovat hyvät aamupalat ja tässä tapauksessa myös myöhemmän lähdön vuoksi, hyvä lounas Siriuksen sisustuksen suunnitelleen Vertti Kiven design ympäristössä. Viking-Linen viihdemaailman artistikattaus toimii jopa vetonaulana laivamatkaa varten, joten näistäkin lähtökohdista, kokemukset ovat erilaisia. Eläinystäville on huomioitu koirien oma ulkoilualue ja lemmikkihyttejä.
Siriuksen lähtöaikataulu Naantalista tuo merkittävän muutoksen Ahvenanmaan retkien kannalta, sillä nyt saarella jaksetaan liikkua huomattavasti eri tavoin. Aiemmin muualta matkalle lähtevät ovat yöpyneet Turussa edellisen yön tai lähteneet bussilla matkaan jopa neljän aikaan aamuyöstä. Tällöin Ahvenanmaalla ensimmäinen kohde on yleensä ollut Maarianhaminan ympäristössä, joten nyt tilanne antaa huomattavasti uusia mahdollisuuksia ensimmäisestä päivästä lähtien.
Ilmakuplat antavat Siriukselle vauhtia
Mielenkiintoinen seikka on alukseen tuotu ilmakuplatekniikka, joka sijaitsee kölin alla. Tämä jännittävä ilmavoitelujärjestelmä, joka vähentää kitka- ja hydrodynaamista vastusta on itseasiassa alunperin kehitetty jo kuusikymmentäluvulla, jäänmurtajien käyttöön. Polttoaineen kulutus, sekä sen aiheuttamat päästöt vähenevät. Ilmavoitelujärjestelmä toimii yksinkertaisella periaatteella, joka sitoo ilmakuplia laivan rungon alle.
Ilmapuhallinta tai tätä varten toimitettua erityistä järjestelmää käytetään ilmakuplien tuottamiseen, jotta ne kulkeutuvat jatkuvasti aluksen pinnan alle. Ilmakuplien ulostuloaukot luodaan eri paikkoihin rungon pohjalle, symmetrisesti molemmille puolille aluksen keskilinjaan ja ne luovat ilmakuplia, jotka kulkevat jatkuvasti aluksen pinnan alla.
Ilmaa puhalletaan vakionopeudella kuplakerroksen muodostamiseksi, mikä vähentää vastusta ja vastusta aluksen ja meriveden välillä. Järjestelmä täydentää jatkuvasti kadonneita ilmakuplia, varmistaa, että aluksen alla säilyy tasainen ilmakuplien kerros ja haluttu nostevaikutus.
Uudet alukset tuovat lisää kuljetuskapasiteettia ympäristöystävällisesti
Ropax-alukset ovat 235 metriä pitkiä ja niiden lastikapasiteetti on 5 200 kaistametriä. Toisin sanoen aluksiin mahtuu noin 200 henkilöautoa ja 300 rekkaa matkaa kohden. Superstar ropax-alus voi kuljettaa valtavan määrän rahtia, mutta samalla myös 1 100 matkustajaa.
Lastinkäsittelyprosessit on suunniteltu optimaalisesti huomioiden reitin erikoistarpeet. Laivojen lastikapasiteetti on 24 % suurempi kuin reitillä nykyisin liikennöivien alusten lastimäärät.
Ympäristö- ja vastuullisuusnäkökohdat ovat osa kokonaisratkaisua. Alukset käyttävät maasähköä satamassa ollessaan, mikä mahdollistaa päästöttömän satamakäynnin. Samalla melu satamassaolon aikana vähenee. Hybridiratkaisu vähentää polttoaineen kulutusta.
Kaksi tuntia ei ihan vielä riitä Ahvenanmeren ylittämiseen, mutta miltei puolivälissä jo ollaan. Uudet hybridikäyttöiset alukset ovat kuitenkin merkittävä loikka kohti ympäristöystävällisempää meriliikennettä.
Kommentit (0)