Hei. Epäjärjestys seurakunnassa. Paavali nuhtelee seurakuntaa

moraalittomuudesta, 1 Kor. 5: 6- 13, Kerskailunne ei ole hyväksi. Ettekö tiedä, että pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan? 7. Puhdistakaa pois vanha hapate, että olisitte uusi taikina, niin kuin te olettekin happamattomia; onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden eikä pahuuden hapatuksessa vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa. SEURAKUNTAKURI, 9. Kirjoitin teille kirjessäni, ettette seurustelisi (tai "olisi tekemisissä") haureutta harjoittavien (tai "sukupuolielämässä moraalittomien") kanssa. 10. En tarkoittanut yleensä tämän maailman haureellisia tai ahneita, riistäjiä tai epäjumalienpalvelijoita, sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä pois maailmasta. 11.Ei vaan kirjoitin teille, että jos joku veljeksi kutsuttu (vapaa käännöstapa: "kukaan, joka väittää olevansa uskova" ("tai veli tai sisar") on haureellinen tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, te ette seurustelisi tai edes aterioisi sellaisen kanssa. 12. Onko minun asiani tuomita ulkopuolella olevia? Ettekö tekin tuomitse sisäpuolella olevia? 13.  Ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.  Komm. os. 5:1-13 Korintin seurakunnassa eräällä miehellä oli suhde äitiinsä tai äitipuoleensa, mutta seurakunta ei puuttunut asiaan. Paavali sanoo, että seurakunnan vastuulla on pitää yllä Jumalan käskyjen mukaista moraalia. Jumalan Sanassa todetaan, ettmme saa tuomita toisia ( Matt. 7: 1), mutta siellä opetetaan myös, ettei syntiä voi hyväksyä, sillä sen sivuuttamisella on vaarallisia seurauksia (5:6). Synnit tulee käsitellä, jotta ne eivät kärjisty. Jos synnille antaa vallan, se halvaannuttaa synnintekijän itsensä ja mahdollisesti koko yhteisön. Jumalan tahto on, että teemme parannuksen ja voimme eheytyä. 6:9-11 Syntiä voi olla helppo katsoa sormien läpi ja valikoida sitä, mitä hyväksytään ja mitä ei. Yhteiskunnassa, joka ei rakennu Jumalan Sanan periaatteelle, voi joskus olla haastavaa tehdä Jumalan tahdon mielen mukaisia valintoja. Jumala on kuitenkin luvannut autta meitä kiusauksissa ja valintatilanteissa. 6:12-13 Vapaus kuuluu kristilliseen uskoon. Se on vapautta synnistä ja syyllisyydestä ja nauttia kaikista Jumalan antamista lahjoista. Sitä ei kuitenkaan saa käyttää väärin, sillä silloin vahingoitetaan itseä ja toisia. Kristityn vapaudesta kerrotaan enemmän luvussa 8. 8:1-3 Rakkaus on tärkeämpää kuin tieto. Korinttilaiset ilmeisesti ajattelivat tiedon rakentavan ihmistä. Paavali kuitenkin korostaa, että rakentava tekijä on rakkaus. Tieto ilman rakkautta saattaa johtaa ylimieliseen asenteeseen. Monet, joilla on vahvoja mielipiteitä, eivät ehkä halua kuunnella Jumalaa eivätkä muita ihmisiä oppiakseen heiltä. Rakkaudellisesti toimittaessa tietoa voidaan kuitenkin käyttää lähimmäisen parhaaksi.  Kiitos Jeesus. Siunaten, Lasse Hietanen.    

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu