Hei. Sana elämään -komment. Raamatusta: 1 Kor. 9: 24- 27; Ettekö

tiedä, että ne, jotka juoksevat kilparadalla, tosin kaikki juoksevat, mutta vain yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa tekin niin, että saavutatte sen. 25. Jokainen kilpailija noudattaa kaikessa itsehillintää, nuo sadakseen katoavn seppeleen mutta me katoamattoman. 26. En siis juokse umpimähkään (vapaa käännöstapa: "Etenen päämäärätietoisesti askel askeleelta") enkä nyrkkeile kuin ilmaan huitoen 27. vaan suuntaan lyönnit omaan ruumiiseeni ja alistan sen tottelemaan, etten minä, joka muille saarnaan, itse joutuisi hylätyksi. Komment. os: 9:24-27 Kilpailun voittaminen edellyttää tavotteiden asettamista ja kurinalaisuutta. Paavali vertaa uskovan elämää kilpajuoksuun, sillä molemmissa vaaditaan kovaa työtä ja määrätietoista valmistautumista. Juoksemme taivaallista voittopalkintoa kohti. Rukous, Raamatun lukeminen, Jumalan palveleminen ja uskovien yhteys varustavat meidät juoksua varten. Hengellinen kasvu riippuu siitä, miten ahkerasti harjoittelee. 9:25 Monet kirjat ja puhujat opastavat parempaan itsetuntoon, itsensä hyväksymiseen ja itsensä toteuttamiseeen. Harva kuitenkaan käsittelee itsekuria. Itsekuri edellyttää omien vahvuuksien ja heikkouksien tarkastelua rehellisesti – etenkin heikkouksien. Se tarkoittaa tahtoa sanoa "ei", kun voimakas halu sisimmässä sanoisi "kyllä". Ihminen, jolla on hyvä itsekuri, osaa kieltäytyä tilanteista, jotka saattavat johtaa kauemmaksi kristillisestä arvomaailmasta. Itsekurin kasvattaminen on pitkä tie. Sitä harjoitellessa opetellaan uusia asenteita, jotka eivät tule ihmiseltä luonnostaan, ja ohjataan luonnollisia taipumuksia toteuttamaan Jumalan tarkoitusperiä. Mitkä ovat omia heikkouksiasi? Pyydä Jumalaa auttamaan, jotta ne voisivat kääntyä vahvuuksiksi. 9:27 Paavalin sanat "etten – – itse joutuisi hyljätyksi" eivät viittaa pelastuksen menettämiseen vaan siihen, että Paavali saattaisi menettää etuoikeutensa kertoa toisille Jeesuksesta. On helppo kertoa toisille, miten pitäisi elää, mutta jättää itse noudattamatta omia neuvojaan. Meidän tulisi elää kuten saarnaamme. * Päiv. Tunn. Sana v.-39; Herra on lähettänyt minut lohduttamaan kaikkia murheellisia, panemaan Siionin murheellisten päähän –  antamaan heille – juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan. Jes. 61: 2, 3.  Lopuksi veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva kanssanne. 2 Kor. 13: 11. Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen. 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu