Hei. Uskovan uusi elämä; Kuolettakaa lihalliset taipumuksenne, Kol. 3:

Jos siis teidät on herätetty yhdessä Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, missä Kristus istuu Jumalan oikealla puolella. 2. Kiinnittäkää mielenne siihen, mikä on ylhäällä, älkää siihen, mikä on maan päällä. 3. Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on Kristuksen kanssa kätkettynä Jumalassa. 4. Kun Kristus, teidän elämänne, (Toisten käsikirjoitusten mukaan "meidän elämämme",) ilmestyy, silloin tekin ilmestytte Hänen kanssaan kirkkaudessa. Kuolettakaa siis maalliset (Kirjaimellisesti "maanpäälliset",) jäsenenne. (Kreikan kielen sana tarkoittaa yleisesti osaa kokonaisuudesta ja viittaa tässä ihmisen lihallisen luonnon taipumuksiin,) haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalan palvelusta. 6. Niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa tottelemattomuuden lapsia, (Toisten käsikirjoitusten mukaan "Jumalan viha tulee",) 7. ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.  Kommentaarios; 3:4, Kristus antaa meille voimaa elää Hänelle tänään. Hän antaa myös tulevaisuuden toivon, sillä Hän palaa takaisin. Luvun loppujakeissa Paavali kertoo, kuinka Jeesuksen paluuseen voidaan valmistautua. 3:5 Meidän tulisi pitää syntistä luontoamme kuolleena ja hylätä haureus, saastaisuus, kiihko, pahat himot ja ahneus. Antiikin aikana pakanallisiin palvontamenoihin sisältyi käytänteitä, jotka johtivat haureuteen. Paavali halusi ohjata Kolossan kristittyjä jättämään taakseen pakanatemppeleiden tavat ja perinteet ja noudattamaan Kristuksen asettamaa esimerkkiä pyhyydestä ja sydämen puhtaudesta. Raamattu pitää avioliittoa oikeana ympäristönä seksuaalliselle täyttymykselle. Jumalan tahto on, että mies ja vaimo avaavat sydämensä todelliselle rakkaudelle ja seksuaaliselle läheisyydelle ja pysyvät uskollisina toisilleen koko elämänsä ajan. Seksuaaliset synnit kuluttavat voimia ja vievät kauemmas Jumalasta. 3:6 "Jumalan viha" viittaa Jumalan tuomioon, joka kohdistuu muun muassa jakeessa 3:5 mainittuun toimintaan ja huipentuu tulevaisuudessa koittavaan pahan lopulliseen rangaistukseen. Kerran joudumme kaikki seisomaan Jumalan kasvojen edessä. Kristuksessa meidät on kuitenkin lunastettu Jumalan tuomion alta, ja Jumala näkee meidät Poikansa Pyhyyden ja Puhtauden läpi sovitettuina.  Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.     

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu