Hei. Armoa armosta Tutkisteluja wuoden kullekin päivälle v.1908;

10.6.  Katsokaamme uskon alkajaan ja päättäjään Jeesukseen, joka, koska Hän olisi kyllä taitanut iloita, kärsei ristiä, ei totellut pilkkaa, ja nyt istuu oikealla kädellä Jumalan istuimella. Hebr. 12: 2. * Päivän tunnussana v. 1939.10.6.  Luuk. 10: 25- 37, JEESUS KERTOO VERTAUKSEN LAUPIAASTA SAMARIALAISESTA 25. Muuan lainoppinut, joka tahtoi panna Jeesuksen koetukselle, nousi ja kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, että perisin iankaikkisen elämän?" 26. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinka sen luet?" 27. Hän vastasi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, kaikella voimallasi ja kaikella ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 28. Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee se, niin saat elää." 29. Mutta mies tahtoi osoittaa olevansa vanhurskas ja kysyi Jeesukselta: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?" 30. Jeesus vastasi hänelle: "Muuan mies kulki Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui rosvojen käsiin. He riisuivat hänet ja pieksivät haavoille. Sitten he lähtivät pois ja jättivät hänet virumaan puolikuolleena. 31. Sattumalta kulki muuan pappi samaa tietä, mutta nähdessään miehen hän meni tien toista laitaa ohi. 32. Samoin leeviläinen; kun hän tuli paikalle ja näki miehen, hänkin meni tien toista laitaa ohi. 33. Mutta kun eräs sitä tietä matkustava samarialainen tuli paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. 34. Hän meni miehen luo, vuodatti öljyä ja viiniä miehen haavoihin ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja hoiti häntä. 35. Seuraavana aamuna (Toiset käsikirjoitukset lisäävät "kun hän oli lähdössä"), hän otti esiin kaksi denaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Pidä hänestä huolta, ja jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä maksan ne sinulle palatessani.' 36. Kuka näistä kolmesta oli sinun mielestäsi rosvojen käsiin joutuneen miehen lähimmäinen?" 37. Lainoppinut vastasi: "Se joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin!"   Komm. os. 10:27 Lainopettaja lainaa jakeita 5. Moos. 6:5 ja 3. Moos. 19:18. Hän oli ymmärtänyt oikein sen, että laki edellytti täydellistä omistautumista Jumalan ja lähimmäisten rakastamiseen. Jeesus puhui näistä käskyistä lisää muussa yhteydessä (katso Matt. 19:16-22 ja Mark. 10:17-22).   Komm. Luuk. 10:27-37 Lainoppineelle haavoittunut mies oli vainhyvä puheenaihe. Rosvot näkivät hänet hyväksikäytön kohteena. Papille mies oli vältettävä ongelma, ja leeviläinenkin vain katseli häntä uteliaasti matkan päästä. Ainoastaan samarialainen kohteli miestä rakkaudellisesti. Vertaus opettaa lähimmäisen rakastamisesta kolme tärkeää periaatetta: Ensiksikin rakkaudettomuutta ei voi perustella millään. Toiseksi jokainen hädässä oleva on lähimmäisemme kansallisuudesta, uskonnosta ja sosiaalisesta taustasta riippumatta. Kolmanneksi rakkaus on toimintaa, joka tähtää ihmisen auttamiseen. Jokaisen ihmisen lähellä on ihmisiä, jotka tarvitsevat apua. Ei ole mitään hyvää syytä kieltäytyä auttamasta heitä.  10:33 Juutalaiset ja samarialaiset vihasivat toisiaan. Juutalaiset näkivät itsensä Aabrahamin puhdasrotuisina jälkeläisinä. Samarialaiset olivat puolestaan syntyneet seka-avioliittojen seurauksena. Se oli tapahtunut Israelin kuningaskunnan häviön jälkeen, kun Samarian maakunnasta oli viety yläluokka pakkosiirtolaisiksi ja tilalle oli tuotu siirtolaisia valtakunnan muista osista (katso myös jakeen 9:53 kommentaariviite)= ( Kun assyyrialaiset valloittivat pohjoisen Israelin valtakunnan (2. Kun. 17:24-41), syntyi assyyrialaisten ja israelilaisten jälkeläisistä muodostunut samarialaisten kansa. "Puhdasrotuiset" juutalaiset inhosivat "puoliverisiä" samarialaisia ja toisinpäin. Ja jännitteet olivat niin suuret, että juutalaiset kulkivat usein Galilean ja eteläisen Juudean välisen matkan kiertotietä. He eivät halunneet kulkea samarialaisten alueen kautta, vaikka sen kiertäminen lisäsi matkan pituutta huomattavasti. Jeesuksella ei ollut tälläisia ennakkoluuloja. Samarialaiset eivät kuitenkaan ottaneet vastaan Jerusalemiin matkalla olevia juutalaisia).  + Lain oppinut ei osannut odottaa, että samarialainen saattaisi toimia oikein. Itse asiassa hän ei edes käyttänyt sanaa "samarialainen" vastatessaan Jeesuksen kysymykseen. Hänen asenteensa paljasti, että häneltä puuttui juuri hänen itsensä aiemmin mainitsema lain vaatimus- rakkaus. * Tätä,/ tuota Raamatun kohtaa me ilmeisesti yritämme soveltaa useasti maahanmuuttaja pakolaisiin; vaan muutamme ensin totuutta ajatuksissamme. Oikea Hyvä lammaspaimen ei pakene vihollisen hyökätessä lauman kimppuun, vaan hän puolustautuu ja suojelee. Jeesus: Se on suurinta rakkautta, että antaa henkensä toisen edestä. Tätä viimeistä Jeesuksen Sanaa; toteuttavasti ymmärtämättömät,- kehollisesti muuten terveet,- riskit miehet pakenevat, vanhempiensa ja mahdollisten sisarustensa luota rikollisten heikkokuntoisilla ja lie laittomilla; ylikuormituteilla veneillä, kuin Aadam aikoinaan paratiisissa; ulkomaille, (mitäs' sanois' Suomen puolustusvoimat vastaavassa tilanteessa; nuoret, vahvat miehet lähtisi "käpälämäkeen" Suomesta ja jättäisi; maan,- ja kansan puolustuksen omalla kohdalla)? Ne, noidenmaiden pelottelijakonnathan ne pitäisi saada ensin evankelioitua. Kertaus on opintojen äiti: Martti Rautasen lähetystyö uudelleen käyntiin Afrikassakin. Nyky maahanmuuttaja ei ole ollut sellaisten rosvojen käsissä,- jos rosvojen veneissä ovatkin olleet; että heidät olisi riisuttu, ryöstetty ja piesty haavoille. Ja laupias samarialainen antoi rahat omasta pussista; ei koko kansan verorahoista. Rehellinen veronmaksaja on rahojensa tarvitsija ja päättäjä mihin niitä käytetään. Ei konna kaukainen, eikä läheinen. Kiitos, Siunaten, Lasse Hietanen.        

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu