Hei. Gal. 4: 1-7, Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen,

hän ei millään tavoin eroa orjasta, vaikka onkin kaiken Herra. 2. Samoin on meidän laitamme. Kun olimme alaikäisiä, (Vapaa käännöstapa: ”Niin on meidänkin laitamme. Ennen kuin Kristus tuli elämäämme”.) olimme orjuutettuina maailman alkeisvoimien (Tai ”maailmassa vallitsevien henkivoimien ja -ja valtojen”; samoin jakeessa 4:9.) alaisuuteen. 4. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti Poikansa, naisesta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, 5. lunastamaan vapaiksi lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. (Alkukielen ilmaus viittaa pojan viralliseen adoptointiin, niin että hän sai laillisen perijän aseman; samoin jakeissa 4:6-7.) 6. Ja koska tekin olette lapsia, Jumala on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: Abba! (Aramean kielen sana, joka tarkoittaa 'isä'.) Isä! 7. Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. (Vapaa käännöstapa: ”Jumalan lapsi”; samoin jakeen jälkiosassa.) Mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta. (Vapaa käännöstapa: ”Ja koska olet lapsi, Jumala on tehnyt sinusta perillisensä.”)  Kommentaari os. 4:3-7 Paavali käyttää kuvaa orjuudesta osoittamaan, miten laki sitoi ihmistä ennen kuin Jeesus kuoli ihmiskunnan syntien puolesta. Ihminen ajatteli voivansa pelastua lain kautta. Sen sijaan hänestä tuli lain orja yrittäessään noudattaa sitä, koska hän epäonnistui pyrkimyksissään. Mutta nyt olemme Jumalan omia lapsia ja meillä on läheinen suhde Häneen. Voimme lähestyä Häntä rohkeasti tietäen, että Hän on ottanut meidät osaksi perhettään.  4:4 ”Mutta kun aika oli täyttynyt”, Jumala lähetti Jeesuksen maan päälle kuolemaan ihmisten syntien puolesta. Vuosisatojen ajan juutalaiset olivat arvuutelleet, milloin heidän Messiaansa tulisi. Jumalan ajoitus oli täydellinen. Toisinaan epäilemme, vastaako Jumala rukouksiimme. Ei kuitenkaan ole syytä epäillä Häntä eikä luopua toivosta, sillä Hän vastaa juuri oikeaan aikaan. Odotatko Jumalan aikaa? Voit luottaa Hänen arviointikykyynsä ja siihen, että Hän haluaa sinun parastasi.  4:4-5 Jeesus syntyi ihmiseksi. Juutalaisena Hän tunsi Tooran eli lain opetukset ja täytti lain täydellisesti. Jeesus oli täydellinen uhri, sillä Hän oli ihmiseksi syntynyt Jumalan Poika, joka ei tehnyt syntiä. Hänen kuolemansa lunasti meille synnin orjille vapauden, jotta voimme päästä osaksi Jumalan perhettä.  4:5-7 Rooman lakien mukaan adoptoitu lapsi sai kaikki lailliset oikeudet isänsä omaisuuteen. Hän ei ollut toisen luokan perillinen vaan tasavertainen perheen muiden lasten kanssa. Jumalan lapsina meillä on täysi perintöoikeus, jonka Hän on antanut meille (katso Room.  8: 15- 17).  Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.    

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu