Hei. Kun me; jotka Hän on luonut, alamme epäilemään mitä Hän on sanonut ja

tehnyt; sekä Raamatussa sanotaan: Löytäneekö Hän tullessaan maanpäälle; uskoa Häneen. Ottakaamme siksi Hänen opettamansa rukous Raamatusta; Ilosanoma Matt. 6: 9, Rukoilkaa te siis näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon Sinun nimesi! 10. Tulkoon Sinun valtakuntasi. Tapahtukoon Sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa. 11. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. (Tai ”välttämätön leipämme” tai ”leipämme huomista varten”; vapaa käännöstapa: ”jokapäiväinen (tai välttämätön”) ruokamme” tai ”ruokamme huomista varten”.) 12. Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme. 13. Äläkä saata meitä (Tai ”vie meitä” tai ”anna meidän joutua”.) kiusaukseen, (Kiusausta tarkoittavalla alkukielen sanalla on myös merkitys 'koetus' tai 'koetteleminen'.) vaan päästä meidät pahasta. (Tai ”Paholaisesta”.) [Sillä Sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen. ]  Komment. os. 6:9 Tätä kutsutaan usein Herran rukoukseksi, koska Herra Jeesus antoi sen opetuslapsilleen malliksi rukoukseksesta. Mallin tulisi ohjata rukoushetkiämme, niin että ylistäisimme Jumalaa, rukoilisimme Hänen työnsä puolesta maailmassa, rukoilisimme päivittäisten tarpeidemme puolesta ja pyytäisimme apua kamppailuihimme.  6:9 Ilmaisu ”Isä meidän, joka olet taivaissa” osoittaa, ettei Jumala ole pelkästään kunnioitusta herättävä ja Pyhä vaan myös henkilökohtainen ja rakastava. Ensimmäinen mallirukouksen säe sisältää ylistyksen ja sitoutumisen Jumalan Pyhän nimen kunnioittamiseen. Kunnioitamme Hänen nimeään pyrkimällä käyttämään sitä arvostavasti. Jumalan nimeä kevyesti käyttävä ei pidä Häntä Pyhänä.  6:10 Ilmaisu ”Tulkoon Sinun valtakuntasi” ei viittaa Israelin vapautumiseen Rooman vallasta vaan Jumalan Hengelliseen hallintaan. Jumalan valtakunta julkistettiin Abrahamin kanssa tehdyssä liitossa (8:11, Luuk. 13:28), ja se on läsnä uskovissa, joiden sydämissä Kristus hallitsee (Luuk. 17:21). Valtakunta tulee kaikessa täyteydessään, kun pahuus tuhotaan ja Jumala luo uuden taivaan ja maan (Ilm. 21:1).  6:10 Lause ”Tapahtukoon Sinun tahtosi” ei tarkoita kohtaloon alistumista vaan sen pyytämistä, että Jumalan tavoitteet voisivat toteutua niin tässä maailmassa kuin taivaassa. Hänen tahtonsa tapahtuu maailmassa niiden kautta, jotka ovat Hänelle kuuliaisia. Tässä kohtaa rukousta saammekin mahdollisuuden tarjoutua välikäsiksi Jumalan tahdon toteuttamisessa. Siihen voimme pyytää johdatusta ja oikeita keinoja. (Raamatun teksti edellisellä sivulla.)  6:11 Jokapäiväistä leipää pyytävä tunnustaa olevansa Jumalan huolenpidon varassa. On harhaluulo, että ihminen kykenisi huolehtimaan omista tarpeistaan. Voimme luottaa päivittäin siihen, että Jumala pitää huolen kaikesta, mitä tietää meidän tarvitsevan.  6:13 Joskus Jumala sallii omilleen kiusauksia. Opetuslapsina meidän tulee rukoilla vaoautusta näistä koetuksen ajoista sekä pelastusta ”pahalta” eli saatanalta ja hänen petoksiltaan. Kaikki uskovat kamppailevat kiusausten kanssa. Joskus ne ovat niin salakavalia, ettemme edes tajua olevamme kiusattuja. Jumala on luvannut, ettei meitä kiusata enempää kuin kestämme (1. Kor. 10:13). Saamme rukoilla apua kiusausten tunnistamiseen ja voittamiseen sekä voimaa valita Jumalan tahto. Kiusauksia käsitellään enemmän jakeen 4:1 kommentaariviitteessä.  Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.     

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu