Hei. Sielunhoitajan sana muistuu mieleen: Ei elämän aina, välttämättä tarvitse,

niin vaikeaa olla. Miksi Estoonialaivan ympärillä käydyt keskustelut, sitä ovat olleet? Pääsikö sielunvihollinen sotkemaan tutkimuksia? TV ihminen haastatteli välittömästi rannan läheisyydessä pelastuneita, maalle nousevia ihmisiä. Muistan nuoren miehen joka kertoi olleensa aika myöhäisessä vaiheessa, ennen laivan lähtöä lastiruumassa; ymmärsin, missä oli isoja kuorma-autoja vielä sitomatta kiinni ja hän oli siitä huomauttanut siellä olleille laivamiehille; että mitenkäs noin. He olivat vähän kimpaantuneet ja sanoneet hänelle: Kyllä me ne hoidetaan mene sinä vain ylös. Ihme, kun koskaan ei häntä otettu uudelleen puhuteltavaksi kansan kuullen. Kiinnosti kovasti. Ja kaikki mitä tutkimuksista ja vaurioista laivasta kuuli viittasi siihen, niinkuin ne autot olisivat jääneet sitomatta. Ja uppoamistapakin viittasi siihen, kun se laiva meni pystysuorassa syvyyteen ja kuulemma nopeasti, vaikka se oli tehty sellaiseksi, jos kuorma on ollut hyvin sidottu ja vahinko tulee, se olisi pitänyt mennä kyljelleen ensin, eikä niin nopeasti upota. Ruuma-aukon ovenpieli murtui; niinkuin se olisi saanut kovan iskun sisältä päin. On vaikea ajatella, että vesi löisi, kuin leka. Hylkyhän ajateltiin ensin peittää betonilla, mtta siitä luovuttiin ja peitettiin hiekalla. Haluttiinko peittää jotakin mitä ei haluttu näyttää harrastesukeltajille? Onkohan tuolla maailmanpankissa joku ”sielunvihollisen lähisukulainen” töissä, kun tuolla Voikkaan tehtaan koskessa vanhat sähköturbiinit piti valaa betonia täyteen, että sai maailmanpankilta lainaa uusiin. Uusintatarve oli lisätä sähkön tuotosmäärää. Ainakin pari, ”vain” maalaisjärkistä miestä jäi sitä asiaa silloin miettimään. Turbiinit olivat vielä sähköä tuottavat ja olisivat kai sopineet siinä rinnalla olemaan ”pahanpäivän varalla”? Jos kumartaa väärää, se elon suunnan määrää ja verell' ain häärää ja irti ei päästäisi ollenkaan.  Siksi Jeesus me Sinua tarvitaan, eihän päästäis' me taivaaseen milloinkaan. Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu