Hei. Vuoden 1939 Päivän Tunnussanasta tälle päivälle; Aamos 6:1-10, ensin:

TEKNISET TEEMAT, TEEMA: Pinnallinen uskonnollisuus. SELITYS; Vaikka monet olivat hylänneet uskon Jumalaan, he olivat kuitenkin olevinaan uskonnollisia. He pitivät pinnalla uskonnollisia menoja mutta eivät olleet sydämessään rehellisiä tai kuuliaisia Jumalalle. MERKITYS: Pelkät rituaalit eivät riitä todelliseen uskoon. Jumala haluaa yksinkertaista luottamusta, ei hienoja esityksiä. Muihin ei kannata yrittää tehdä vaikutusta ulkoisella uskonnollisuudella. Tärkeintä on olla Jumalalle kuuliainen ja sitoutua Häneen. (Sana elämään -komment. Raamatusta siv. 1759, oli tuo.) TUOMIO HUOLETTOMILLE JA ITSEVARMOILLE 6:1. Voi huolettomia Siionissa, itsevarmoja Samarian vuorella, kansoista ensimmäisen ylimyksiä, joiden puoleen Israel kääntyy! 2. Menkää Kalneen ja katsokaa, kulkekaa sielltä Suureen Hamatiin ja alas filistealaisten Gatiin. Oletteko te parempia kuin nämä valtakunnat, onko niiden alue suurempi kuin teidän alueenne? 3. Voi teitä, jotka työnnätte kauas pahan päivän mutta vedätte väkivallan luoksenne, istumaan valtaistuimella! 4. Te makaatte norsunluusohvilla ja lojutte leposijoillanne. Te syötte karitsoita laumasta ja juottovasikoita karsinasta. 5. Te näppäilette harpun kieliä (Tai ”improvisoitte lauluja harpulle”; heprean ilmauksn merkitys epävarma,) ja sommittelette soittimia (Tai ”sävellette soittimille”,) kuin mikäkin Daavid. 6. Te juotte viiniä maljoista ja voitelette itseänne parhaalla öljyllä mutta ette murehdi Joosefin sortumista. 7. Sen vuoksi teidän (Alkutekstissä ”heidän”,) on nyt mentävä pakkosiirtolaisuuteen pakkosiirtolaisten etunenässä. Silloin lakkaavat lojujien ilohuudot. Tuomio Israelin ylpeydelle 8. HERRA, HERRA, on vannonut itsensä kautta, sanoo HERRA, Jumala Sebaot: Minä inhoan Jaakobin (Nimiä Jaakob ja Israel käytetään Vanhassa testamentissa vaihdellen tarkoittamaan joko Israelin kansaa tai itse patriarkkaa, josta kansa polveutui) ylpeyttä ja vihaan hänen palatsejaan. Minä jätän kaupungin kaikkineen tuhon omaksi. 9. Jos silloin on jäänyt johonkin taloon kymmenen miestä, niin hekin kuolevat. 10. Jos kuolleen omainen, (Tai ”setä” tai ”rakastettu”,) polttaja, (Saattaa viitata henkilöön, jonka tehtävänä oli polttaa ruumis, mutta koska Israelissa oli tavanomaisempaa haudata ruumiit, kyse saattoi olla myös suitsukkeen polttamisesta tai muistotulen sytyttämisestä; heprean ilmauksen merkitys on epävarma,) joka tulee korjaamaan ruumiin ja viemään luut pois talosta, kysyy siltä, joka on talon perimmäisessä sopessa: ”Onko luonasi vielä joku?”,ja tämä vastaa: ”Ei ole”, niin toinen sanoo: ”Hiljaa!”, sillä HERRAN nimeä ei pidä mainita. 11. Sillä katso, HERRA antaa käskyn. Suuri talo lyödään palasiksi ja pieni talo pirstaleiksi.  Komment. os. 6:1-6 Aamos hyökkäsi niitä vastaan, jotka elelivät ylellisyydessä sekä Israelissa että Juudassa. Vauraus ja mukava elämä saattavat antaa turvallisuuden tunteen, mutta Jumala odottaa meidän ottavan myös toisten tarpeet huomioon. Hän toivoo meidän huolehtivan toisista niin kuin Hän huolehtii meistä. Jumalan valtakunnassa ei ole sijaa itsekkyydelle ja välinpitämättömyydelle. Toisten auttaminen omilla varoilla on yksi keino suojautua ylpeydeltä ja omahyväisyydeltä.  6:2 Idän, pohjoisen ja lännen suuret kaupungit olivat tuhoutuneet ylpeytensä takia. Samoin tapahtuisi myös Israelille, sillä sen synti oli aivan yhtä suuri.  6:4 Ulkomailta tuotu norsunluu oli harvinainen ja kallis ylellisyys, ja jo pieni määrä kuvasi vaurautta. Sohva kuvaa, miten yliampuvasti varoja tuhlattiin, kun niillä olisi pitänyt auttaa köyhiä.  6:8-11 Ylimystö oli rakentanut ylellisiä koteja rehennelläkseen. Vaikka ei ole väärin asua mukavasti,  kodin ei pidä olla ylpeilyn ja itsensä korottamisen väline. 6:10 Aamos kuvaa tässä Jumalan hirvittävää tuomiota: ihmiset eivät uskaltaneet sanoa Jumalan nimeä edes suruaikana, sillä he pelkäsivät, että Hän tuomitsisi heidät.  Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu