Hei. Anteeksi Taivaan Isä. Kiitos, että vihdoinkin lähetit miehen meille; joka

toi saloja julki. Sanothan Sanassasi: Kaikki salat tulevat julki, eli päivänvaloon. Vaikka olisimme kiertäneet, hyllyissämme pölyttyneitä Raamattujamme nämä 696 vuotta, kuin, ”kissa kuumaa puuroa”, niin kuitenkin Sinä Isä nappaat meidät sen Kirjan Sanoista kiinni. Asia ei ole siitä kiinni; onko kirjaa luettu ja omaksuttu arkipäivän asioiden ratkaisuihin vai ei. Sanasi toteutuu joka tapauksessa vääjäämättä, koska olet niin sanonut, kirjoittanut. Tänä päivänä olemme Sanasi alla: Matt. 7:3, JEESUS OPETTAA TUOMITSEMISESTA: (Ensinnäkin): 7:1, ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.” 3. Kuinka näet roskan veljesi (Vapaa käännöstapa: ”ystäväsi”; samoin jakeessa 7:5) silmässä mutta et huomaa hirttä omassa silmässäsi?  Komment. os. 7:1-2 Jeesus kehottaa meitä tutkimaan omia vaikuttimiamme ja käytöstämme sen sijaan että tuomitsisimme lähimmäisiämme. Usein haluaisimme muuttaa toisissa nimenomaan sellaisia tapoja tai käyttäytymismalleja, joista itsekin kärsimme. Saatamme jopa suurennella toisten virheitä ja sivuuttaa omamme. Toista arvostellessaan kannattaakin pohtia, ansaitsisiko itse saman moitteen. On hyvä ensin tutkia itseään, ja suhteessa lähimmäisiin tulee keskittyä anteeksiantoon ja toisten auttamiseen.  7:1-5 Sanoessaan ”Älkää tuomitko” Jeesus torjui tekopyhän ja tuomitsevan asenteen. Sellainen ei rakenna vaan hajottaa. Hänen tarkoituksensa ei ole rohkaista katsomaan väärää käytöstä sormien läpi vaan kannustaa kielteisyyden sijaan tarkkanäköisyyteen. Jeesus kehotti varomaan vääriä profeettoja (7:15-23), ja Paavali neuvoi harjoittamaan seurakuntakuria (1. Kor. 5:1-2). Hän kuitenkin muistutti, että Jumala on lopullinen tuomari (1. Kor. 4:3-5).  *  ”Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta”, Orb'an  sanoi. Näinollen Suomesta puuttuu; pysyvät, puolueettomat, koulutetut, -”niinkuin Jumala taivaassa”, tuomarit. Unkarilaiset; Jumalan lähettiläät vielä sanoivat meille suomalaisille aivan oikeutetusti: Olemme tekopyhiä: saarnaamme vedestä, ja juomme viiniä. Kov'acsin mielipide. (Ei varmaankaan tarkoittanut ehtoollisviiniä. (kirj. arvelu). Kaikessa meidän rukouksessa ja toiminnassammehan tulee olla tavoitteena: Isä meidä, joka olet taivaassa; Tapahtukoon Sinun tahtosi, myös maan päällä, niinkuin taivaissa; Rukous! Vain sielunvihollisen lapset ovat asiasta, eri mieltä, vaan; emme näytä heille, ”pitkää kieltä”.  Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu