Hei. Kiitos ISÄ Johdatuksestasi, VELJENI ansiosta.

Sain Kommentaariraamatusta; Paavalin kirje Roomalaisille 4:1-8, Abrahamin uskonvanhurskaus  4 Mitä me siis sanomme kantaisämme Abrahamin saavuttaneen lihan mukaan? 2. Jos Abraham *vanhurskautettiin (=x ;ohjaa takaisin tekstikohtaan.) (Tai ”julistettiin vanhurskaaksi” tai ”vapautettiin syytteestä”; katso jakeen 3:26 ensimmäinen alaviite,) 3:25-26 Monet pohtivat, mitä tapahtuu ihmisille, jotka kuolivat ennen Jeesuksen ristinkuolemaa. Jos heidät tuomittaisiin, olisiko se epäoikeuden mukaista? Jos taas he pelastuisivat, tekisikö se Jeesuksen uhrista turhan? Paavali osoittaa, että Jumala antoi kaikille ihmisille synnit anteeksi Kristuksen ristinkuolemassa. Vanhan testamentin uskovat luottivat tulevaan Kristukseen ja pelastuivat, vaikka eivät tienneet Jeesuksen nimeä tai Hänen maanpäällisen elämänsä yksityiskohtia. Me taas tiedämme, että Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa (Joh. 3:16), ja voimme uskoa ja luottaa Häneen. ( jatuu aiemmasta=x) tekojen perusteella, hänellä on kerskaamista, ei kuitenkaan Jumalan edessä. (Vapaa käännöstapa: ”Jos hänen hyvät tekonsa olisivat tehneet hänestä hyväksyttävän Jumalalle, hänellä olisi ollut jotakin, mistä kehua itseään. Mutta tämä ei ollut Jumalan tapa toimia.”) 3. Mitä Raamattu sanoo? Abraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. 4. Työtä tekevälle ei lueta palkkaa armosta vaan ansiosta. 5. Sille taas, joka ei töitä tee vaan uskoo Häneen, joka vanhurkauttaa jumalattoman, luetaan hänen uskonsa vanhurkaudeksi.  Daavidin ylistys  6. Samoin Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: 7. ”Autuaat ne, joiden rikokset on anteeksi annettu ja joiden synnit on peitetty! 8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!”  Kommentaari os. 4:1-3 Juutalaiset olivat ylpeitä siitä, että he polveutuivat Abrahamista. Paavali ottaa Abrahamin esimerkiksi ihmisestä, joka on pelastunut uskon kautta. Vaikka Paavali korostaa uskoa, se ei tarkoita, että hän väittäisi lain olevan tarpeeton (4:13). Sen sijaan hän väittää, että pelkästään lain kautta on mahdotonta pelastua. Abrahamista kerrotaan lisää hänen henkilökuvassaan sivulla 31.  4:5 Se, että ihminen pelastuu vain uskon kautta, voi huolestuttaa joitakuita. He saattavat miettiä, riittääkö heidän uskonsa. Kyse ei kuitenkaan ole siitä. Meidät pelastaa yksin Jeesus Kristus, ei omat tekomme tai tunteemme. Hänen voimansa riittää pelastukseen, vaikka ihmisen usko olisi kuinka heikko. Jeesus tarjoaa pelastuksen lahjaa sen vuoksi, että Hän rakastaa meitä, ei sen vuoksi, että olisimme ansainneet sen vahvalla uskollamme. Mitä sitten usko on? Se on sitä, että asettaa luottamuksensa ja toivonsa Jeesukseen ja ottaa pelastuksen lahjan vastaan Häneltä.  4:6-8 Miten voi päästä eroon syyllisyydestä? Kuningas Daavid oli syyllistynyt aviorikokseen, murhaan ja valehtelemiseen ja silti hän koki syntien anteeksisaamisen iloa. Samaa iloa voi kokea, kun ei kiellä syyllisyyttään vaan myöntää sen Jumalalle, tunnustaa syntinsä ja pyytää Häneltä anteeksiantoa. Vasta sitten voi vapautua syyllisyydestä ja uskoa, että Jumala on antanut synnit anteeksi. Se voi olla vaikeaa, jos jokin synti on juurtunut syvälle elämään ja jatkunut pitkään, jos se on hyvin vakavaa tai jos siihen liittyy toisia ihmisiä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että Jeesus voi ja haluaa antaa synnit anteeksi kaikille, jotka katuvat niitä ja haluavat tehdä parannuksen. Hän maksoi synneistämme valtavan hinnan ristillä, ja saamme luottaa Hänen täydelliseen anteeksiantamukseensa. Vaikka usko olisi heikko, omatunto haavoilla ja muistot piinaavia, Raamattu sanoo selvästi, että kun tunnustaa syntinsä, Jumala antaa ne anteeksi (1. Joh. 1:9).   Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu