Esimiehen ja tiimivetäjän sudenkuopat

Olen tässä viime päivinä mietiskellyt, millainen on hyvä tiiminvetäjä/esimies ja millainen taas ei ole. Yhtä kaikki, jokainen tiiminvetäjä/esimies varmasti yrittää parhaansa, kukaan tuskin pyrkii olemaan se kökkötraktori (entisen opettajani käyttämä ilmaisu tunnelman pilaajasta) joka myrkyttää työilmapiirin tai vaikuttaa merkittävän epäsuotuisasti tiiminsä tuottavuuteen. Tässä kuitenkin muutama ongelmallinen johtajatyyppi, joihin olen työelämän aikana törmännyt – ja itse syyllistynyt.

1. Tunneilmapiiriä opiskellut, joka ei ihan sisäistänyt sitä, mitä opetettiin

Tunneilmapiirin johtaminen on tärkeää. Esimiehellä/tiiminvetäjällä on tutkitusti suuri vaikutus siihen, millaisella moodilla tiimi toimii. Yksinkertaisimmillaan, negatiivinen pomo = negatiivinen tiimi. Jo valmiiksi negatiivisen työilmapiirin saavuttaneen tiimin henkeä ei voi kuitenkaan parantaa käskemällä, että “Nyt suhtaudutaan kaikkeen positiivisesti ja pidetään hyvä henki.” Jos fiilis on tippunut, pitää aloittaa selvittämällä, mistä negatiiviset tunteet johtuvat ja miten homma voidaan kääntää positiivisen puolelle.

2. Keltainen tiiminvetäjä ilman johtamisen viitekehystä (Johon itse syyllistyn)

Muun muassa Idiootit ympärilläni -kirjassa avatuista työpersoonien väreistä päättävässä asemassa oleva “Keltainen” voi olla hiukan hankala. Luettuani kirjan, tunnistin kyseisestä väristä itseni.

Keltainen tiiminvetäjä on opportunisti, joka innostuu omista ideoistaan ja vie niitä eteen päin kuin höyryjuna. Idean syttyessä päähän se pitää päästä toteuttamaan, ja toimenpiteet syötetään tiimille/organisaatiolle ilman sen kummempaa harkintaa – tää on hyvä juttu ja näin tehdään! Keltainen johtaja – kaikessa innovatiiivisuudessaan – tarvitsee ympärilleen järjen ihmisiä, jotka osaavat esittää kritiikkiä tai muutosehdotuksia järkiperäisesti perustellen.

Keltaiselle johtajalle on avuksi opiskella jokin viitekehys – esimerkiksi palvelujohtamisen ITIL tai projektijohtamisen PRINCE2. Näiden viitekehysten avulla hän voi oppia säätelemään omaa poukkoilevaa johtamistyyliään.

3. One- to – one esimies/tiimivetäjä

Tämä voi kokemukseni mukaan olla aika paha lommo tiimin hyvinvointiin. Jo valmiiksi negatiivisessa kierteessä olevassa tiimissä erittäin haitallinen on esimies, joka viikottaisissa “yksi tiiminjäsen kerrallaan” -tapaamisissa lähtee mukaan henkilökohtaisuuksiin. Hän kuuntelee tiimin yksittäisten, monesti turhautuneiden, jäsenten negatiivista palautetta toisistaan, ja syöksyy antamaan tämän palautteen alaiselleen ilman erillistä syiden harkintaa tai faktojen selvittämistä. Tämän tyypin esimies tarvitsee kipeästi valmennusta tunneilmapiirin johtamisesta. Vaikka tarkoitusperät ovat esimiehellä hyvät, hän osaamattomuuttaan ruokkii entisestään negatiivista kierrettä, joka halvauttaa tiimin tuottavuuden.

Meistä kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta onneksi avuksi löytyy alan valmentajia, jotka auttavat meistä jokaista kehittämään itseään! Tsekkaa tästä muutama tuleva koulutus Oppia.fi:ssä.

 

Mari Tolvanen

Wakaru Oy:n markkinointipäällikkö, jonka intohimoa ovat projekti- ja palvelujohtamisen valmennukset sekä esimiestyön kehittäminen ja siinä itse kehittyminen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu