Sinä ja unelmien liikuntavuosi


Ihan oikein luit. Unelmien liikuntavuosi.

Ei tämä mihinkään jokavuotiseen tammikuu -kampanjaan, jota ainakin NaistenLehdet harrastavat (joulukilojen karkottaminen) liity, vaan tämä on jotain suurempaa ja kestääkin ihan koko vuoden. Ei ole myöskään mikään yhtäkkinen hetken huuma tai mainos, sillä tätä on pohjustettu jo vuodesta 2014. Nyt alkaa toteuttamisen vuosi. Toiminnassa on mukana  järjestöjä, yhdistyksiä sekä jo 130 paikkakuntaa.   

Unelmien liikuntapäiväkin on nimetty ja se on 10.5.2017.

Liikkuminen on tärkeää, varsinkin ikäihmisille. Sitä yks päivä esille nosti mm. geriatrian professori Jaakko Valvanne. Hänen mielestään liikunta pitää esim. palvelutalon kaukana. Ja mitäs se sitten tarkoittaa? Valvanteen mukaan sitä, että mitä parempi liikuntakyky ihmisellä on, sitä pidempään pärjää kotona. 

Mitä muuta? Valvanteen mukaan ainakin näitä: 

Kun vältät istumista, pienennät diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä sekä parannat aineenvaihduntaasi.

Toimintakykysi sekä itsemääräämiskykysi säilyvät.

Yhtä paljon kuin liikut, saat elämää lisää. 

Kroonisten keuhkosairauksien parhaita lääkkeitä on liikunta.

Mieli virkistyy 

Liikunnan sosiaalisuus on vastalääkettä yksinäisyydelle.

Kun liikut, toimit niin kuin ihmisen kuuluisikin. Ihminen on tarkoitettu liikkuvaksi.

Diabeteksen, sydän- ja verenkiertosairauksien, verenpaineen sekä joidenkin syöpien kehittymisen riski pienenee.

Nivelrikon tärkein kivunhoitomuoto on liikunta.

Estät osteoporoosia, kolesteroli laskee ja diabeteksenkin riski pienenee. Jne.

Valvanteen lista on pitkä ja seikkaperäinen. 

En tiedä mitä lapsillani oli mielessä, unelmien liikuntavuosi vaiko muuten vaan mamman jalkeilla pitäminen, sillä olivat mokomat ostaneet minulle joululahjaksi aktiivisuusrannekkeen.

Ihan ensin luulin, jotta "nysse tulee", se semmonen turvahälytin, nytkö jo lapset aloittavat seurannan, kontrollin pidon! Ei sentään, mutta sinnepäin. Lahja mikä ja lahja, ei sitä käyttämättäkään kehtaa olla. Pakko tässä nyt on jotain päivän aikana aikaseks saada. 

Ranneke (on muuten kaunis kuin koru) ranteessa minä nyt sit tepastelen ja kontrolloin itseäni. Mikään paikallani pysyvää tyyppiä en ole varmaan koskaan ollut, mutta on tässä nyt ollut joulun jälkeen liikkumisen suhteen tarkistamisen varaa. Kevät-, kesä- ja syksyaikaan sitä tulee hyötyliikuntaa vaikka toisille jaettavaks, mutta ei talvella. Nyt ei edes ole lunta, jotta pääsis "suksaamaan".

Liikuntavuosi sopii hyvin rannekkeeni pidon kannusteeksi ja unelmana olkoot, että tätä jatkuisi yli tämän vuoden. Että liikkumisen vuosia olisi vielä, hyviä sellaisia, edessä paljon.

 

Entäs Sinä?  

Mitä Sinä teet liikkumisesi eteen? 

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu