RuokaKauppa ja ÄlyOstosrattaat
Puheenvuoron viimeisimmästä kirjoituksestani jäi vaivaamaan Juha Hämäläisen kommentti, sen loppuosa: Eli ihmisten on nykyään opiskeltava koko ikänsä. En näe mitään syytä puhua digi-syrjäytymisestä vaan ihan selkeästi henkisestä laiskuudesta oppia uutta. Ei tässä ole kyse mistään tohtorintutkinnon suorittamisesta hiukkasfysiikassa.
Kyllä minä sen ymmärrän, että koko ikänsä opiskella voi, mutta että digi-syrjäytyminen olisi henkistä laiskuutta, siitä väitteestä, ajatuksesta en oikein tykkää.
Onhan se toisaalta ihan hyvä, että ÄlyTekniikka etenee, mutta koko ajan uuden oppiminen, uusien juttujen perässä pysyminen, ei se ihan helppoa tänä päivänä ole.
Nuorta älylaitteet eivät hämää, eivätkä ihmeemmin edes pelota, mutta vanhempi väki on uuden vempaimen edessä välillä "ihan pihalla". Ohjeitten lukeminen on kuin etikkaa joisi. Vanhempi miettii, uskaltaako sitä edes käynnistystä painaa, ettei vaan sekottaisi koko laitetta. Ja vaikka ohjeitakin lukisi, eestaa, niin silti sekottaa.
Nooh, jos lapsenlapset eivät pysty auttamaan, niin onpahan sitten ainakin huoltoliikkeillä töitä.
Mutta Lapissa se vasta kovaa porukkaa on. Lapin Kansan otsakkeissa 5.1.2018 keikkuu tieto, että älyä löytyy nyt jo ostoskärryistäkin. Ajatelkaa! Kolmessa lappilaiskaupassa on kuutta kieltä taitavia ostoskärryjä!
Mitä seuraavaksi, mitä tulevaisuudessa?
Pyöriikö, toimiiko esim. huomisen RuokaKauppa robottien ja älykärryjen varassa? Onhan noita jo itsepalvelukassojakin.
Tarvitaanko tulevaisuudessa kauppoihin enää lainkaan henkilökuntaa, aitoa ihmistä?
Mitä jos älytekniikka menee ihan älyttömäksi? Pysynkö perässä, pysynkö rattailla? Pitääkö olla huolissaan?
Tästä ei tartte olla huolissaan. Tässä on maalaisälyä:
http://juhanivehmaskangas.vapaavuoro.uusisuomi.fi/…
Ilmoita asiaton viesti
Älykkäät ostoskärryt ovat vain ohimenevä trendi, nimittäin jos ennusteet pitävät paikkaansa, ei vuonna 2050 ole enää ruokamarketteja lainkaan. Ei siis tarvita enää ostoskärryjäkään.
Ensin tulee ruoan verkkokauppa. Naputtelet tilauksen kotona tietokoneellasi ja valitset toimitustavan ja -ajan. Minäkin tilasin tänään reilun 10 kilon paketin ja odotan sen olevan huomenna, siinä iltalenkin jälkeen, ennen uutisia, R-kioskilla noudettavissa. Mutta tämä on vasta alkua.
Tulevaisuudessa ruoka kasvatetaan kotona ja sitten kun päästään riittävän pitkälle, ei puhuta ruoasta enää ollenkaan, vaan viljellään ravintoaineita, kuten vaikka tuotetaan bioreaktorilla proteiinia päivittäin tarvittava annos jne. Siinä vaiheessa sinulla on ehkä vain joku aktiivisuusranneke tai pelkkä mikrosiru istutettuna korvan taakse, se ilmoittaa päivittäisen annoksen koneelle ja pahimmassa tapauksessa kone tuuppaa murkinan kesken lauseen suoraan suuhusi. Nieleminen täytyy edelleen hoitaa itse ja se toinen asia, jonka nyt jätän tässä mainitsematta.
Tässä linkki yhteen asiaa käsittelevään artikkeliin:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaistutkij…
Ilmoita asiaton viesti
No jo on markkinat. Sinähän vallan hurjia ennustat.
Ruoan verkkokauppa on ok, mutta ruoan kotona kasvattaminen (kukkaruukus vai?) tai ravintoaineitten kanssa lutraaminen, niitä minä en ihan heti fanita. Syöminen, ruokaa lautasella, se on sentäs jotain.
Aktiivisuusranneke minul jo on, kiitos toissa joulun ja lasteni. Ennen maate menoa siitä tsekkaan paljonko tuli kaloreita päivän aikana poltettua. Nyt just taitaiskin olla pare, kun sulkisin tietsikan ja suunnistaisin pihalle hyötyliikuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Isot marketit ovat siitä hankalia, että suunnistaminen pikaostoihin on turhauttavaa. Yhden sinappituubin etsiminen voi kestää, joten älykärry tuo siihen helpotuksen.
Siksi käyn mieluiten pienissä marketeissa, jos tarvitsen vain yhden tuotteen. Se tosin maksaa jonkin verran enemmän, mutta on hintansa väärti.
Mahtavinta on lempeästi tuoksuvat pienmyymälät, joissa on ilo käydä ostoksilla.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeassa olet.
Ei meikäläinenkään Prismaan aja, ellei ole tarvetta muuhun kuin ruokaan.
Toissa päivänä minul oli muuta tarvetta ja kuinkas kävi?
Olisin kaivannut puhuvia rattaita, joka olisi tolkuttanut vähintään näin: älä tee heräteostoja!
Vain välttämätön (leipä, voi, juusto, mitä noita nyt on) oli listalla, mutta kun noin tunnin kaupassa tarpomisen jälkeen kassalla seisoin, niin totesin, että jaahas tuli ostettua vaatettakin. Ulkotakki ja sormikkaat. Molemmat tuulen ja tuiskun kestäviä. Niitä, mitä erityisesti olin mennyt sillä-silmällä-tarpeella katsomaan, niitä en ostanutkaan, mm. uusi valaisin tietsikkapöydälle. Se nyt ainakin jäi kauppaan.
Mutta ei ihan hirveästi harmittanut, ei, vaikka heräteostoksen puolelle menikin. Uudelle takille ja sormikkaille on nyt käyttöä. Sää on täällä etelässä keikahtanut kylmän puolelle.
Olis se kiva, jos älykärryt ilmoittaisivat, mistä minkäkin tuotteen saa. Ruoan osalta se voisi infota myös esim. päivän ”muusi-soosi”-vihjeen.
Mutta muutama ostos, sellaiset on helpoo hoitaa vaikkapa bensaa ostaessa (jos omalla autolla liikkuu). Esim. ABceet alkavat olla kuin entisaikojen pikku kyläkauppoja. Tuskin nälkään kuolis, vaikka niitä jatkuvastikin käyttäis.
Ilmoita asiaton viesti
Prisma tai Citymarket, ovat luonnollisesti ostajien herkkukauppoja.
Sen verran ostopsykologiaa opiskelleena tunnistin nopeasti, miten Marjatta osti enemmän kuin oli ajatellut.
Hyötynäkökulma on tietenkin useimmiten siinä, että tunnustaa itselleen ostostensa tarpeellisuuden.
Ilmoita asiaton viesti
No just. Jotain oli perusteluksi keksittävä. Ja kuinka onnistikin. Tarpeeseen ostin, sillä sää kylmeni.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin Bilteman www-sivustolla on voinut jo pitkään valita myymälän, kerätä ostoslistan ja tulostaa sen. Siinä on sitten hyllypaikat ja tuotenumerot, niin oikeat tuotteet löytyy helposti ja varmasti. Tuo on tainnut onnistua jo 5, ehkä jopa 10 vuotta sitten. S-ryhmällä foodie.fi on aika samanlainen. Siellä on myös reseptejä ja niiden ainesosat voi siirtää ostoslistaan. Hinnat tietysti näkyy ja saatavuustiedot. Jos ei halua tulostaa paperille, voi tietysti ensin selailla älykännykällä tai tabletilla ostoslistan kokoon ja ottaa sen mukaan kauppaan.
Ei siis mitään kovinkaan uutta.
Jos ostoslistan koostaa kotona tai työpaikalla, voi myös vertailla eri kauppoja ja jos kyse on jostain muusta kuin ruuasta, myös eri maiden kauppoja. Kiinasta tavarat tulee useimmiten ilman postimaksuja, mutta aika hitaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Matkailu avartaa. Sellaista sanontaa käytän. Moni muukin.
Nyt tuli tämän puheenvuoron kylkiäisenä (kiitos kommenttisi) sellainen olo, että voin todeta: vapaavuorossa kirjoittaminen avartaa. Avarsi ainakin minun tietämystäni.
S-ryhmän foodien tiedän, vaikka ei se vielä Salon alueella toimi. Mutta tuo Biltema www, sitä kyl voisin hyödyntää (olen ikuinen remontteeraaja), kun joku kerta Turkuun päin suunnistan.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä foodie täällä Salon seudun osuuskaupan alueella minun kokemukseni mukaan ihan hyvin toimii. Pitää vain ensin valita oma kauppa. En tosin sitä ole paljon käyttänyt, kun se Kemiön S-market on niin tuttu. Lähinnä sitä on tullut käytettyä tuotevertailuissa tuoteryhmän sisällä. Pari kertaa olen katsonut, mistä hyllystä ne tavarat täällä löytyvät.
Biltema on ollut aika vahvasti postimyyntikauppa ja sen perinteen päälle on ollut aika luontevaa rakentaa verkkokauppa ja verkkokaupan tukema kivijalkakauppa. Ainakin Kaarinassa ne asiakaspäätteet (tietokoneet) olivat viimeeksi sen näköisiä, että niillä on ikää noin 15 vuotta. No, toimivat eikä kukaan kehtaa moista antiikkia varastaa 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Suur-Seudun Osuuskauppa ja Salon alue. S-marketin kotihyllyt kyllä löysin, mutta en sitä, että kotiinkuljetus olisi, sitä en löytänyt.
Ilmoita asiaton viesti
Kaipaan kärryyni sen verran älyä että se kertoisi, mistä löytyy sahrami ja hiiva. Jostain syystä nuo kaksi ovat aina väärässä paikassa ja pitkällisen etsinnän jälkeen joko löytyy tai sitten ei. Onko sahrami mausteissa vai leivontahyllyllä ja jos, missä siellä? Onko hiiva tällä kertaa einesten yläpuolella, maito- tai jugurttihyllyllä vai peräti tuorejuustojen vieressä?
Nämä kun ostoskärry kertoo, alkaakin maailma olemaan valmis paikka.
Ilmoita asiaton viesti
Prismat on niin isoja, että niissä kyllä älykärryt saisis jo olla!
Ja vanhemmalle väelle istuinpenkkejä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kysymys Marjatta. ”Mitä jos älytekniikka menee ihan älyttömäksi?”
Ihan tärkeä kirjoitus sinulta. Digi-syrjäytyminen on täyttä totta, jopa voi sanoa, että on digi-rasismia.
Niin paljon on vielä meitä, jotka olemme niiden laitteiden kanssa pulassa.
Kaikkia tarvittavia laitteita ole varaa edes hankkia. Vanhemman ihmisen käsien motoriikalla ei kaikkia laitteita pysty käyttämäänkään.
Eikä kukaan ole huolissaan. Digi on taikasana.
Hyvä, että otit asian esille.
Ilmoita asiaton viesti
Runoriimittelyin: digi, digi, älä tule liian liki!
Ilmoita asiaton viesti
Tämän aiheen tiimoilta ei runo eikä huumorisuoni pulputa. Istuinpa äsken linjurissa kun meitä mummoja jonossa osti eläkeläislippuja. Tiesin ,monta kertaa kalliimpia kun netin alennus liput.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä kommentti tulee viiveellä, mutta parempi myöhään kuin milloinkaan -teemalla:
Perjantaina 12.1.2018 näin tuon Ellen lippujutun.
Näin sen klo 17.30.
Tunnin päästä minun olisi pitänyt jo olla Salon linja-autoasemalla päästäkseni Turun satamaan.
Laivaliput olin ostanut netin kautta ja tulostanut. Se homma toimii, jos sähköt on päällä ja tietsikkayhteys ok. Ei ihan hirveän vaikeaa ole se tilaaminenkaan.
Ei tullut mieleen, että voisi sen bussilipunkin netin kautta hankkia. No minä sit kiireellä nettiin. Ensin ei meinannut onnistua, mutta pääsin kuin pääsinkin semmoseen kohteeseen, josta etenin omaan pankkiini maksamaan menolippua. Sit tuli ilmoitus, että juu omasta sähköpostistas löydät kuitin. Kiitos sinne. Vaan eipä ollut kuittia. Takaisin pankkiyhteyteen, jotta kaappaanpa sieltä sen kuitin. Se onnistui ja kiiruulla tulostus. Ja Saloon. Paluulippua en siinä vaiheessa kerennyt edes ajatella.
Kun pääsin bussiin, niin kuis kävi? Kuski ei ollut saanut omalle koneelleen infoa/kuittiani. Että maksanut olin. Tulostamaani kuittia tuputin, mutta kuski totesi, että kiitos anti olla, kelpaa se pelkkä näyttäminen.
Voi olla, että nettilippu oli muutaman euron halvempi kuin että olisin sen bussissa maksanut. Oli ensimmäinen kerta, kun bussilippua noin ostin.
Paluumatka Ahvenanmaalta se vasta erikoinen oli. Olin taas netin kautta hankkinut lipun. Silja Linen laivaan ja lähtö Långnäsestä. Lähtöaamuna tuli soitto, että myrsky on semmosta luokkaa, että kapteeni ei laivaa sinne suunnista, että suunnista sinä takaisin Maarianhaminaan, jos vaikka Viking Line kulkisi.
Siitä sitten pikkuautoon, muutama km ajoa, lossi, muutama km ajoa, puolen tunnin lautta ja n. 30 km tietä pitkin. Vikingin kyytiin pääsin, ei mitään nettiostoslippua, vaan suoraan satamasta.
Jäin ihmettelemään, että miksvarten se nettiyhteys ei hetikohta, silloin kun paluulippua kotoa käsin ostin, ilmoittanut, että älä osta, ei se laiva sinne kuitenkaan tule. Nimittäin visiittipaikkani emäntä on viestinyt, että ei Silja Line ole pahemmin Ahvenanmaalla poikennut. On mennyt suoraan Turkuun 15.1.2018 jälkeen jo monta, monta kertaa.
Netin kautta saa sitä ja tätä, mutta live-elämä voi tilattujen juttujen, kuittien, lappusten kanssa yllättää, eikä aina niin kivasti!
Mutta: matkailu avartaa! Ihan vaan vaikka bussilla sinne tänne menopaluu! Ja huom. 15.1.2018 paluun kotiin tein yksityisautolla. Yks ystävä haki. Ei ottanut maksua.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä oli matkan tarkoitus? Siirtyä paikasta A paikkaan B vai kuppa ja kohmelo?
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä nuo ensimmäiset.
Olen vuonna 1970 houkutellut parin päivän varotusajalla hyvän ystäväni ja koulukaverini reissun päälle. Ystävä oli menossa jonnekin itä-Suomeen ja minä Maarianhaminaan. Molemmilla mielessä juhannuksen vietto jossain muualla kuin kotinurkissa. Loppujen lopuksi meitä oli neljä nuorta, villiä ja vapaata naista, jotka suunnistimme autolla satamaan (siihen maailman aikaan Parainen) ja sit suunta Maarianhaminaan.
Juhannus oli ikimuistettava. Ystävä, tämä reissun viime hetkellä päättänyt, retkahti, lue rakastui ahvenamaalaiseen mieheen. Se oli menoa se: siellä hän nyt asuu. Eli hyvä syy vieläkin siirtyä paikasta A paikkaan B.
Oli muuten aikaa, tämä vuosi 1970, jolloin emme tainneet nähdä edes unta kts. netti-piste-fi -elämästä, emme kännyköistä, emme puhuvista ruokakärryistä tai muistakaan tämän päivän Äly(ttömistä)Vempaimista!
Ilmoita asiaton viesti