Suomi-neito sairastaa – mutta mikä on diagnoosi?

Suomi-neito ei voi hyvin. Hankalasti ratkaistavia pulmia on näköpiirissä niin taloudessa, työelämässä kuin vanhusten ja nuortenkin keskuudessa.

Yhtensä syynä syntyneeseen tilanteeseen koen olevan demokratian kaupallistamisen.

Tällä tarkoitan toimintaa, jossa hallituspuolue koettaa suosia omaa äänestäjäkuntaansa jakamalla heille taloudellisia tukia toivoen voittavansa heidän äänensä seuraavissakin vaaleissa. Samaan ilmiöön voidaan viitata termeillä vaalibudjetti, äänestäjien ostaminen tai hieman kaunistellen ”poliittinen strategia”.

Kyseessä on kuitenkin aina poliittinen populismi, jossa pyritään hankkimaan suosiota tarjoamalla välittömiä etuja tietylle äänestäjäryhmälle. Ilmiö on omiaan heikentämään demokratiaa, koska se ohjaa päätöksiä lyhytaikaisiin poliittisiin voittoihin eikä huomioi Suomi-neidon hyvinvointia pitkällä, yli vaalikausien ulottuvalla aikavälillä.

Suomessa demokratian kaupallistamiseen ei enää tunnu tehoavan edes kansanvallan vahvin parantava voima: uudet vaalit. Tämä johtuu siitä, että kaikissa yhteiskuntaluokissa on niin paljon tukien ja etuuksien saajia, että harva uskaltaa katsoa ja ajatella seuraavia vaaleja pidemmälle.

Suomi-neito on kuin paras ystävämme, joka on juhlinut hieman liikaa poliitikkojen tarjoileman velkapöydän antamia. On meidän jokaisen tehtävä muistuttaa häntä populismin vaaroista – ja ehkä kotimatkalla tarjota hänelle raikas lähdeveteen sekoitettu drinkki, johon on lisätty sopivasti yksilön vastuuta, yrittäjyyttä ja innovointia.

Markku Lahtinen
Sitoutumaton Hämeenlinna

Ajatuksia yhteiskunnan vinoumista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu