Kuvaavatko autojen maskit ja muoto omaa aikaansa?

Olen usein pohtinut katsellessani autojen muotoja ja maskeja miten ne kuvaavat omaa aikaansa.  Alkuvaiheessa autot muistuttivat tietenkin hevoskärryjä.  T-Ford oli jo enemmän auto kuin hevoskärry, vaikkakin kantti kertaa kantti oli vallitseva piirre.  Jäähdytin nokalla määräsi  muodon pitkään.   Vähitellen muodossa otettiin huomioon aerodynamiikka.  Muodot pehnevivät sulavalinjaisiksi.  Sodan jälkeen dollarihymyinen amerikanrauta oli muotia ja paljon kromia nokalla ja tietenkin siivet perässä.

Ranskalaiset ovat olleet aina suunnittelussa oman tiensä kulkijoita, kai muistatte  sen alkuperäisen kaappariovisen sitruunan, citröen ID:n ja DS:n puhumattakaan rättisitikasta.

Englantilaisetkin ovat saaneet jotakin merkittävää autoalalla.  Huippua edustavat tietenkin Rollsit ja Bentlyt, joiden muoto on hyvin konservatiivistä eikä ole juurikaan muuttunut  ajan mittaan.  Oma lukunsa on mini cooper, jonka Rauno Aaltonen nosti maineeseen MonteCarlossa.

Saksalaiset ovat aina panostaneet insinööritaitoon ja laatuun.  Kansanauton hankkiminen tuli mahdolliseksi jopa tavalliselle työläisperheellekin.  Mersut ja BMV ovat vieläkin varakkaimpien kulkuvälineitä.

Bilateraalikauppa NL:n kanssa mahdollisti todellisen autoistumisen Suomessa.  Opelklooni  Popeda oli yleinen taksissa ja Mosse oli useimmiten kommareilla mutta fiatklooni Ladalla ajeli jo muutaman porvarinkin.

Nykyiset autot eivät minussa herätä paljoakaan mielikuvia paitsi että muutamien japanilasten pikkuautojen maskit  mastuistuttavat mielestäni   Star Wars’ in hahmoja.

Onkohan näistä autojen muodoista tehty mitään tieteellistä tutkimusta?  Ehkä joku taideteollisen korkeakoulun maisteri voisi tehdä aiheesta väitöskirjan.

 

 

 

MattiVillikari1

Elämäntyöni olen tehnyt it-alalla pankeissa, maksujenvälitysjärjestelmien suunnittelijana. Eläkkeellä ehtinyt seilata kerran Suomen ympäri ja seitsemän kertaa purjeveneellä Atlantin yli.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu