Oppikirja 13: Mitä piispa Henrikistä voidaan tietää?
Normal
0
21
false
false
false
FI
JA
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Normaali taulukko";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-font-kerning:1.0pt;
mso-ligatures:standardcontextual;}
Osa 13. Näkökulma: Mitä piispa Henrikistä voidaan tietää?
![]() |
Sääksmäen kirkon alttarikaapin Pyhä Henrik istuu piispanistuimella kaikkien piispan tunnusten kanssa. Keskiajan kirkollinen perinne piti Henrikiä Uppsalan piispana, mutta mikään aikalaislähde ei kerro Henrikin olleen piispa sen enempää Suomessa kuin Uppsalassa. Kuva: Suomen kansallismuseo CC BY 4.0. |
Perimätiedon mukaan piispa Henrik oli
englantilaissyntyinen Uppsalan piispa, joka saapui Ruotsin kuningas Erik Pyhän
mukana ristiretkelle Suomeen vuonna 1155. Suomessa ollessaan Henrik koki
marttyyrikuoleman paikallisen talonpojan käsissä, ja kuolemaa seuranneiden ihmeiden takia häntä alettiin
kunnioittaa Suomen suojeluspyhimyksenä.
Hyvä tarina, mutta miltä osin se on totta? Piispa Henrikin hahmoa voidaan lähestyä
kahden lähdeaineiston kautta: kirjallisten kertomusten ja Henrikin reliikkeinä eli pyhäinjäännöksinä kunnioitettujen luiden arkeologisen tutkimuksen. On selvää, että luut ovat kuuluneet jollekulle varhaiskeskiajalla eläneelle henkilölle, mutta oliko hän todella englantilaissyntyinen piispa?
1100-luvun Suomea koskevia
tekstilähteitä on säilynyt vain kourallinen, eikä piispa Henrikiä koskevia
aikalaislähteitä ole olemassa. 1200-luvun lopulla Henrikistä laadittiin
kuitenkin latinankielinen legenda eli virallinen pyhimyselämäkerta Henrikin
pyhimyskulttia varten. Legendateksti on hyvin yleisluontoinen ja idealisoitu,
eikä anna paljon tietoja piispan henkilöstä. Se on myös kirjoitettu yli vuosisata
Henrikin oletetun kuoleman jälkeen. Legendan mukaan piispan tappoi murhamies, jota piispa oli nuhdellut – legenda ei siis mainitse murhaajan nimeä, vaikka kansanperinne tuntee hänet Lallina. Joku Naantalin luostarin veljistä täydensi legendaa 1400-luvulla lisäten yksityiskohtia, kuten maininnan, että Henrik olisi tullut Ruotsiin maanmiehensä, paavin lähettilään Nicolaus Albanolaisen kanssa. Toisin kuin Henrikistä, myöhemmin paaviksi nousseesta Nicolauksesta on olemassa aikalaislähteitä, ja tieto on sinänsä mahdollinen.
Ilmeisesti legendaa myöhemmin syntynyt
kansanomainen Henrikin surmavirsi kertoo piispan surmaan johtaneista
tapahtumista paljon yksityiskohtaisemmin: sen mukaan piispa seurueineen aterioi
Köyliössä tilalla, jonka isäntä Lalli oli poissa. Piispa maksoi kestityksestä,
mutta Lallin petollinen vaimo Kerttu valehteli miehelleen piispan seurueen
heittäneen vain kiviä maksuksi. Lalli suuttui, hiihti piispan kiinni ja löi
tämän kuoliaaksi. Henrikin kuoleman jälkeen hänet haudattiin Nousiaisiin. Yksityiskohtaisista tiedoista huolimatta surmavirsi on
enemmän taiteellinen tuote kuin historiallinen lähde. Se pyrki selittämään ja
laajentamaan asioita, jotka jäävät virallisessa legendassa epäselviksi.
![]() |
Akaan kirkosta peräisin olevassa veistoksessa piispa Henrikn on kuvattuna polkemassa jalkoihinsa Lallia. Legendan mukaan murhaaja sai murhatyönsä jälkeen jumalallisen rangaistuksen, kun hänen päänahkansa irtosi Lallin kiskaistessa päästään piispalta ryöväämänsä lakin. Kuva: Suomen kansallismuseo, CC BY 4.0. |
Keskiajalla Henrik nousi Suomessa
tärkeäksi pyhimykseksi, jonka kultti kytkeytyi kiinteästi kuningas Erikin
kulttiin. Henrikiin liittyneistä pyhistä paikoista muodostui tärkeitä
pyhiinvaelluskohteita, ja esimerkiksi Henrikin haudan merkityksestä Nousiaisten
kirkossa kielii 1420-luvulla kirkkoon teetetty Henrikin sarkofagi, joka on
Suomen keskiajan tärkeimpiä taideaarteita. Sarkofagin messinkikaiverruksiin on
kuvattu Henrikin legenda ja ihmetekoja. Henrikin kuoleman muistopäivä
tammikuussa ja luiden Nousiaisista Turun tuomiokirkkoon siirtämisen muistopäivä
kesäkuussa olivat suuria kansanjuhlia, joiden yhteydessä pidettiin myös suuret markkinat.
Tuomiokirkossa on säilynyt nykypäivään
asti pääkallo ja joukko muita luita, jotka kuuluvat luonnontieteellisten
tutkimusten perusteella samalle, iäkkäälle miehelle. Radiohiiliajoituksen
perusteella mies eli 1100-luvulla. Tulosten perusteella ei voida sanoa, että
luut kuuluvat juuri englantilaiselle lähetyspiispalle, mutta luiden ajoitus
sopii kuitenkin yhteen legendan kanssa. Voidaan siis päätellä, että ainakin
jonkun oikeaan aikaan eläneen henkilön luita kunnioitettiin tuomiokirkossa Henrikin reliikkeinä. Yrityksistä huolimatta henkilön alkuperää tai perimää ei kuitenkaan ole saatu selville. Henrikin kohtalonhetkiin liittyvä perinne on myös alusta asti kytkeynyt
Köyliöön ja Nousiaisiin, ja arkeologisten löytöjen valossa nämä paikat
todella liittyivät kristinuskon varhaiseen historiaan Suomessa. On siis hyvin mahdollista, että Henrikin hahmon taustalla on joku todella elänyt ja Köyliössä surmattu lähetystyöntekijä. Lopullista varmuutta Henrikin elämän yksityiskohdista on
kuitenkin mahdoton saada.
Kuuntele Ensemble gamut! -yhtyeen tulkinta Henrikin surmavirrestä täältä.
Heikkilä, Tuomas 2005. Pyhän Henrikin legenda. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
oppikirja Areena 5 oli käsikirjoituksen osalta jo valmis, kun kustantaja
perui sen julkaisemisen. Koska olisi kurjaa jättää hyvä aineisto
pöytälaatikkoon, julkaisen kirjoittamani esihistoriaa ja keskiaikaa
käsittelevät osuudet Mullan alta -blogissa. Tekstit
löytyvät tunnisteella #opetusmateriaali,
ja tekijä (Ilari Aalto) mainiten niitä saa käyttää vapaasti
opetuskäyttöön.
Uskomuksia piispa Henrikin elämästä löytyy myös kirjasta Nousiaisten historia I,
s. 35 – 53, kirjoittanut Aulis Oja 1977.
Yhden tarinan mukaan piispa Henrik aavisti kohtalonsa tulla surmatuksi Köyliönjärven jäällä. Hän määräsi palvelijaansa laittaamaan ruumiin sitten härkäparin vetämään rekeen. Lisäksi hän määräsi, että hänet haudattaisiin paikkaan, jossa härät laskeutuisivat makuulle ja tähän paikkaan rakennettaisiin kirkko hänen muistolleen. Härät laskeutuivat makuulle Nousiaisissa
kuljettuaan 8 peninkulman matkan. Paikalle rakennettiin Pyhän Henrikin kirkko ja Nousiaisten kirkko kantaa edelleen tuota nimeä, vaikka kirkko ei ole sama, mikä silloin ensimmäiseksi rakennettiin. On myös erilaisia olettamuksia siitä, missä alkuperäinen kirkko on sijainnut.
Nousiaisissa nimetään vieläkin asioita piispa Henrikin mukaan. Esimerkiksi Nousiaisten peruskoulu on nimeltään Henrikin yhtenäiskoulu.
Ilmoita asiaton viesti
Historiaa harrastavana minusta on merkillistä, että tosiasioista tiedetään niin vähän, kuin mitä blogissa esitellään.
En tarkoita mahdollisen surman yksityiskohtia, vaan sitä, että korkean kirkollisen viranhaltijan olemassaolosta ei muka olisi dokumentteja. Kyllä vajaat 1000 vuotta vanhoja dokumentteja piispoista luulisi löytyvän.
Kirjoittaja vetää lopussa yhteen:
”On siis hyvin mahdollista, että Henrikin hahmon taustalla on joku todella elänyt ja Köyliössä surmattu lähetystyöntekijä.”
”Joku lähetystyöntekijä” on kovin epämääräistä piispaan verrattuna.
Ilmoita asiaton viesti
Niin… Uppsalan ensimmäinen arkkipiispa oli ilmeisesti Stephanus vuonna 1164. Vuosisata aikaisemmin joku britti-Henrik oli kaiketi toiminut Lundin piispana.
Mitä tuohon voisi sanoa. Jos kyse on ollut Eerik Pyhän kaverista, se ei ole ollut Henrik-niminen piispa, mutta ehkä hyvinkin joku englantilaissyntyinen Uppsalasta käsin toiminut lähettiläs. Jonkun 1100-luvun kundin jäänteet siellä Turussa on.
Ilmoita asiaton viesti
Olisko ne jäänteet sitten vaikka Lallin, jos ollaan näin hyllyvällä pohjalla?
Ilmoita asiaton viesti