Harrastuneisuus arvioinnin perusteena

Harrastuneisuutta painotetaan tämän päivän koulussa myös oppilaiden arvioinnissa. Samaan aikaan puhutaan oppilaiden eriarvoistumisesta.

Jäin pohtimaan, onko kaikilla oppilailla mahdollisuus harrastaa tai olla harrastunut?

Vieraita kieliä on helppo harrastaa, jos alaikäisellä on omaa innostusta ja yksikin laite, jolla pääsee nettiin. Samoin juoksua. Oppilas tarvitsee siihen vain kunnolliset lenkkarit.

Mutta…

Esimerkiksi soitinmusiikin harrastaminen vaatii useimmiten rahallisen panostuksen ja huoltajan sitoutumisen.

Voiko oppilas saada arvosanakseen täyden kympin tämän päivän koulussa vain koulussa saadun opetuksen pohjalta? Ja, mitä harrastuneisuudella tarkoitetaan arvioinnin yhteydessä?

 

Nina Hurme

Kasvatustieteen opiskelija, Äiti

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu