Georg Cantor, erikokoiset äärettömyydet ja tieteen hybris (2): kontinuumihypoteesin vaiheita
Tämä on jatkoa kirjoitukselleni, joka sisälsi yleistajuisen johdannon erikokoisiin äärettömyyksiin, ajatukseen jonka keksi Georg Cantor 150 vuotta sitten ja jolla oli matematiikan historiassa käänteentekevä merkitys. Lyhyesti sanottuna joukot – myös äärettömät joukot – ovat samankokoiset eli yhtä mahtavat, jos niiden alkiot voidaan asettaa toistensa kanssa yksi-yhteen-vastaavuuteen (bijektioon).
Kuten edellisessä blogissa selitin, luonnollisia lukuja (0,1,2,…) on tässä mielessä ”yhtä paljon” kuin parillisia lukuja (0,2,4,…) tai rationaalilukuja (murtolukuja), vaikka edellisiä on paljon harvemmassa ja jälkimmäisiä paljon tiheämmässä. Cantor osoitti kuitenkin, että reaalilukujen joukko, joka käsittää kontinuumina eli jatkumona kaikki lukusuoran luvut, on aidosti suurempi (mahtavampi), kuin luonnollisten lukujen. Luonnollisten lukujen joukkoa sanotaan numeroituvaksi; reaalilukujen joukko on ylinumeroituva.
Cantor osoitti myös yleisesti – tulos tunnetaan nykyään ”Cantorin lauseena” – että jokaisen joukon osajoukkojen joukko eli potenssijoukko on suurempi (mahtavampi) kuin joukko itse. Äärellisen n-alkioisen joukon potenssijoukossa on 2^n (2 potenssiin n) alkiota; esimerkiksi 3-alkioisen joukon {0,1,2} potenssijoukko käsittää seuraavat 8 alkiota: {}, {1}, {2}, {3}, {1,2}, {1,3}, {2,3}, {1,2,3}. Äärettömille joukoille voidaan Cantorin lauseen perusteella muodostaa äärettömiin jatkuva kasvavien kokoluokkien sarja ottamalla lähtökohdaksi luonnolliset luvut ja muodostamalla tälle potenssijoukko, potenssijoukon potenssijoukko jne.
Cantor todisti myös, että luonnollisten lukujen potenssijoukolla on sama mahtavuus kuin reaaliluvuilla (kontinuumilla). Tämä tulos on helpohkosti ymmärrettävissä, jos ajattelemme muodostavamme luonnollisten lukujen osajoukot käymällä läpi luvut 0:sta äärettömyyksiin ja tekevämme kunkin kohdalla valinnan, kuuluuko luku muodostettavaan osajoukkoon tai ei. Jos merkitsemme 1 = kyllä ja 0 = ei, vastaa esimerkiksi joukkoa {1,2,3} lukusarja 0111000000…, parillisten lukujen joukkoa lukusarja 10101010… jne. Siten jokaista luonnollisten lukujen osajoukkoa vastaa äärettömän pitkä nollien ja ykkösten jono, mistä jo häämöttää periaate, jonka perusteella ne voidaan asettaa yksi-yhteen-vastaavuuteen reaalilukujen kanssa. Yleensähän meillä kymmensormisilla on tapana esittää reaaliluvut 10-järjestelmässä päättymättöminä desimaalilukuina, mutta yhtä hyvin ne voitaisiin esittää 2-järjestelmässä tuonkaltaisina nollien ja ykkösten jonoina.
Cantor päätyi siis samaan ylinumeroituvaan äärettömyyksien kokoluokkaan tarkastelemalla joko reaalilukujen kontinuumia tai luonnollisten lukujen osajoukkojen joukkoa. Tästä seurasi luonteva kysymys, jonka jo esitin edellisen blogin lopussa: onko kyseessä pienin ylinumeroituva äärettömyys vai onko olemassa joukkoja, joiden mahtavuus on luonnollisten lukujen ja reaalilukujen välissä? Olettamus, että välikokoja ei ole, tunnetaan kontinuumihypoteesin nimellä. Matematiikan historiassa kysymys kontinuumihypoteesista osoittautui yllättävän hankalaksi.
Tässä yhteydessä on syytä mainita Cantorin käyttöön ottama tapa merkitä äärettömyyksien kokoluokkia heprean alef-kirjaimella alaindekseineen. Numeroituva äärettömyys (luonnollisten lukujen mahtavuus) on alef-0, toiseksi pienin äärettömyys alef-1 jne. (lukijaa ei yllättäne, että myös indeksit saattavat kasvaa erikokoisiin äärettömyyksiin). Kontinuumihypoteesi väittää siis, että reaalilukujen mahtavuus on yhtä kuin kuvassa näkyvä alef-1.
Käsittääkseni Cantor osoitti toisenlaisia käsitteitä, ordinaaleja, käyttäen, että tuollainen alef-1 eli pienin ylinumeroituva äärettömyys todella on olemassa. Tässä kuitenkin joudutaan alueelle, josta en enää yritä kirjoittaa yleistajuisesti, enkä siihen pystyisikään, koska omankin tajuamiseni rajat tulevat vastaan. Vaikka aikoinaan hiukan harrastelin matematiikkaa, en ole matemaatikko. Matematiikassahan yksinkertaisiin peruskäsitteisiin perustuu yhä monimutkaisempia rakennelmia, joiden omaksuminen käy vain työläästi vaihe vaiheelta ilman oikoteitä – minkä takia matematiikkaa on yleensäkin hankalaa popularisoida. Tässä joudun paljolti vain referoimaan matematiikan historiasta lukemaani, ilman että olisin itse syventynyt puheena olevaan tutkimukseen.
Cantor uskoi kontinuumihypoteesiin ja yritti kuumeisesti sitä todistaa, muttei koskaan onnistunut. Hän ei ollut ainoa, joka uhrasi asialle aikaansa ja tarmoansa (Cantorin tapauksessa ehkä mielenterveytensäkin). Kun aikansa huomattavimpiin matemaatikkoihin kuulunut David Hilbert vuonna 1900 esitti 23 kohdan listan tärkeimmistä toistaiseksi ratkaisemattomista matemaattisista ongelmista, kontinuumihypoteesi oli listalla ensimmäisenä. Kontinuumihypoteesia yrittivät todistaa myös monet harrastelijat, vähään samaan tapaan kuin Fermat’n suurta lausetta. (Muistaakseni esimerkiksi runoilija Lasse Heikkilä harrasti kontinuumihypoteesin todistamista.)
Kun Cantorin joukko-oppi tuli eturivin matemaatikkojen yleiseksi kiinnostuksenkohteeksi, kävi ilmeiseksi tarve sen saattamiseksi tukevammalle perustalle. Jos ajatellaan ”naiivin joukko-opin” tavoin, että joukot voidaan määritellä vapaasti erilaisin luonnollisen kielen lausein, joudutaan helposti paradokseihin, joista tunnetuin on Russellin paradoksi. Russellin paradoksi on muunnelma ikivanhasta valehtelijan paradoksista: Määritellään joukko A niiden joukkojen joukoksi, jotka eivät sisällä itseään alkioina; sisältääkö A tällöin itsensä vai ei?
Yleensähän matemaattisten teorioiden ihanteena on se Eukleideen geometriasta periytyvä rakentumistapa, että määritellään joukko aksioomia, jotka ajatellaan ”itsestäänselvästi” tosiksi teorian kuvaamassa avaruudessa ja sitten johdetaan näistä yhä monimutkaisempia lauseita. 1900-luvun alkuvuosikymmeninä joukko-opin melko yleisesti hyväksytyksi perustaksi vakiintui ns. ZFC-aksioomajärjestelmä (Z = Ernst Zermelo, F = Abraham Fraenkel, C = valinta-aksiooma). ZFC-aksioomat suurin piirtein kiteyttivät sen, mitä matemaatikot pitivät yleisesti hyväksyttävinä lähtökohtina joukkojen tutkimukselle. Muun muassa ne sulkevat pois mahdollisuuden, että joukko voisi olla itsensä alkio.
Kun kontinuumihypoteesia tutkittiin ZFC-aksioomien pohjalta, saatiin kaksi merkillistä tulosta. Ensimmäisen saavutti Kurt Gödel, jota monet pitävät 1900-luvun suurimpana loogikkona ja jonka kuuluisiin epätäydellisyyslauseisiin täytynee vielä palata tämän kirjoituksen jatko-osassa. Gödel todisti vuonna 1940, että kontinuumihypoteesi on yhteensopiva ZFC-aksioomien kanssa; sitä ei siis voi niiden pohjalta todistaa vääräksi. Vuonna 1963 taas Paul Cohen todisti, ettei kontinuumihypoteesia voi todistaa myöskään oikeaksi noiden aksioomien pohjalta!
Mitä tästä pitäisi ajatella? ZFC-aksioomat ikään kuin alimäärittävät joukko-opillisen avaruuden, koska sekä kontinuumihypoteesi että sen antiteesi ovat aksioomien kanssa yhteensopivia. Nuo aksioomat osoittautuivat merkillisen välinpitämättömiksi sen suhteen onko reaalilukujen mahtavuus alef-1, alef-2 vai mahdollisesti alef-alef-miljoona. Onko asian suhteen ylipäätään ”totuus” löydettävissä? Matemaatikoilla on ollut asiasta varsin erilaisia käsityksiä. Jotkut – kuten käsittääkseni Gödel – ovat ajatelleet, että totuus löytyy jonkinlaisesta platonistisesta ideoiden taivaasta, joten vika on puutteellisessa aksioomajärjestelmässä. Onkin tehty ehdotuksia täydentäviksi aksioomiksi, jotka ratkaisisivat asian suuntaan tai toiseen, mutta mikään niistä ei ole ollut sillä lailla itsestäänselvä, että olisi saavuttanut yleisen hyväksynnän.
Joka tapauksessa on selvää – ja syvästi traagista –, että Cantorin kiihkeät yritykset todistaa kontinuumihypoteesi oli tuomittu epäonnistumaan. Sikäli kun kysymys ylipäätään on mielekkäästi ratkaistavissa (mitä voi hyvinkin epäillä), tämä vaatisi paljon ZFC-aksioomia kehittyneempiä menetelmiä, jotka varmastikaan eivät olleet Cantorin ulottuvilla – harrastelijoista puhumattakaan.
Tieteen historiassa Cantorin alulle panemaa joukko-oppia voi pitää menestystarinana. Paitsi että siitä syntyi itsessään rikas matematiikan tutkimuskohde, se on toiminut tarpeellisena pohjateoriana lukuisille muille matematiikan osa-alueille. Sen arvoa ilmentää Hilbertin toteamus: ”Kukaan ei voi karkottaa meitä Cantorin meille luomasta paratiisista.” Ne, jotka ovat kotonaan tuossa paratiisissa, ovat epäilemättä todistaneet joukon jännittäviä asioita eksoottisista, normaaliymmärryksen tuolle puolen menevistä alefeista. Ja silti tekisi ei-matemaatikkona mieli kysyä: eikö kuitenkin hiukan nolota, eikö aiheuta kalvavaa epävarmuutta se, ettei edes ensimmäistä Cantorin löytämää ylinumeroituvuutta ole saatu paratiisissanne paikannettua?
On se hyvä että ihmiskunnasta löytyy matemaattiseen ajatteluun kykeneviä.
Tyydyn kommentoimaan asian sivusta.
Heprean alef-kirjain, jolla merkillä on sama alkuperä ja kanta (härän pää) kuin mm. kreikan alfa, ja jonka härän pään roomalaiset nostivat pystyasentoon (kuten tapahtui eräiden muidenkin merkkien kohdalla) latinalaiseksi A-merkiksi, on mielenkiintoinen, ei vain siksi että se on, ja on ollut aakkosten ensimmäinen kirjain.
Voidaan ajatella että merkillä on kytkentä myös luomiskertomukseen, ”alussa oli sana…”.
Juutalaisessa mytologiassa golem, maasta ja savesta luotu kuva, olento, herätettiin henkiin kaivertamalla sen otsaan alef-kirjain.
Ilmoita asiaton viesti
Asian sivusta kieltämättä, mutta Cantor oli uskonnollinen mies, joka ilmeisesti koki saaneensa matemaattiset oivalluksensa Jumalalta, joten symbolin valinta ei varmaan ollut ihan mielivaltainen. Cantor käytti muuten myös sekä isoa että pientä kreikkalaista oomegaa eri äärettömyyskategorioiden symboleina, minkä senkin voi hyvin kytkeä Raamattuun.
Iso oomega on Cantorilla ”absoluuttinen äärettömyys”, liian iso äärettömyys ollakseen edes joukko.
https://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_infinite
Ilmoita asiaton viesti
Saivartelen vielä tästä: latinalainen iso A on samanlainen kuin kreikan iso alfa, joten olisivatko sittenkin olleet kreikkalaiset, jotka tuon merkin käänsivät?
Ilmoita asiaton viesti
Totta, vaikka pieni α varsinkin käsin kirjoitettuna muistuttaa vielä alkuperästä, tyyliteltyä härän päätä.
Roomalaiset ”varastivat” kreikkalaisten kehitystyön tuloksista kai parhaat päältä monella elämänalueella – se mitä pidetään roomalaisena, on osin kreikkalaista alkuperää.
Wiki kertoo:
”Latinalainen aakkosto kehittyi kreikkalaisesta etruskien aakkoston (vanha italia) kautta Apenniinien niemimaalla 700-luvulla eaa.”
Ilmoita asiaton viesti
Joukko-oppi… muistanpa – tässäkin yhteydessä – 1970-luvun, jolloin isäni eräässä vanhempainillassa kysyi, mitä hyötyä tuosta matematiikan alasta on peruskoululaisille.
”Se ohjaa oppilasta laajempaan ajattelutapaan”, oli opettajan vastaus. Alkio, joukko, leikkaus ja niin edelleen.
Vuosikymmeniä myöhemmin US Vapaavuoron verbaalivisan lanseerannut Juha Kuikka käytti vastauksista raportoidessaan käsitettä ”unioni”. Olin heti jyvällä kiitos peruskoulun, joukko-opin ja ”laajemman ajattelutavan”!
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin olin kansakoulussa tuon melko lyhytaikaiseksi jääneen pedagogisen kokeilun ”uhrina”.
Jos esim. oli yhdessä joukossa kolme omenaa ja toisessa neljä päärynää ja tehtävänä oli määrittää, kummassa on enemmän, ei saanut laskea, paljonko kumpiakin on – lukusanoja ei ollut vielä opetettu – vaan piti yhdistää niitä viivoilla ja katsoa kumpia jää yli. Mutta hei – tämä valmisti oivasti juuri siihen äärettömyyksien vertailuun, josta olen näissä blogeissa puhunut.
Ilmoita asiaton viesti
Oma kouluni oli ensimmäinen koulu Suomessa, jossa joukko-oppi otettiin matematiikan opetuksen osaksi. Tämä tapahtui joskus vuonna 1966, jolloin matematiikan tohtori Yrjö Juve oli vielä koulumme rehtorina. Kyseessä oli kouluhallitukselta konsultoimatta harjoitettu ”luvaton” kokeilu. Koulussamme kokeiltiin kaikenlaista, mutta tuo joukko-oppi ei kuitenkaan karsinut normimatematiikan ”oppiennätyksiä”.
70-luvulla tehtiinkin sitten valtakunnallisesti se kardinaalivirhe, että laskentataidon opettamisesta luovuttiin kokonaan ja opetettiin pelkkää joukko-oppia. Toki sekin loogisen ajattelun pohjana on mielenkiintoinen ja tietylle tasolla päästyä tärkeäkin alue, mutta siinä vaiheessa kun ei vielä ole opeteltu yhteen- ja vähennyslaskua, kertotaulua j.n.e., ei ole syytä panostaa tällaiseen ”korkeampaan matematiikkaan”, vaan perusteet on opittava ensin. Onneksi tämä havaittiin muutaman vuoden sisällä ja palattiin takaisin ”Elon laskuoppiin”. Pikkuveljeni oli yksi tuon kansallisen joukko-oppi -kokeilun uhreista.
Ilmoita asiaton viesti
Joukko-opin opettaminen jäi hiukan vajaaksi oppikouluissa. Jälkeenpäin ammatillisessa kouluksessa olikin hauska todeta, että joukko-opin peruskäsitteet
unioni, leikkaus ja komplementti ovat myös Boolen algebrassa tuttuja käsitteitä (and, or, not). Boolen algebralla päästäänkin tekemään loogisia operaatioita joita esim. tietokonetekniikassa ja tietokoneiden ohjelmoinnissa tarvitaan ihan joka tasolla lukemattomissa eri sovellustusalueilla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Boolen_algebra#Joukko-opillisen_Boolen_algebran_alkioina_k%C3%A4ytt%C3%A4m%C3%A4t_osajoukot
Ilmoita asiaton viesti
Liian raskasta näin huonolle matemaatikolle. Jos meillä on erilliset luettelot vaikkapa epätyhjien kuntien asukkaista, niin on mielestäni jotenkin itsestään selvää, että voidaan muodostaa joku muu luettelo poimilla noista kuntaluetteloista nimiä. Ehkä se sitten äärettömien luetteloiden kohdalla menee vähän haastavammaksi?
Ilmoita asiaton viesti
Viittaat valinta-aksioomaan? Kyllä se minustakin tuntuu yhtä itsestäänselvältä kuin muutkin aksioomat. Sen avulla voidaan kuitenkin todistaa kummia juttuja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Banachin–Tarskin_paradoksi
En blogitekstissä saanut otettua esille ”tieteen hybristä” eksplisiittisesti, mutta mihin olin tulossa on se, että äärettömyyksien hallinta äärellisin keinoin ei näytä ihan onnistuvan hyvästä alusta huolimatta. Olen skeptinen, saadaanko myöskään fyysis-henkisen maailmamme olemusta puristettua miksikään äärelliseksi ”kaiken teoriaksi” (ja myös sen suhteen redusoituuko henkinen fyysiseen).
Ilmoita asiaton viesti