Eriarvoistava sote, kahden- vai kolmen kerroksen väkeä?

Olen ollut mukana sote-valmisteluissa viimeiset 8 vuotta. Sote-hankkeen ensi metrit vihellettiin liikkeelle 2004 kun tultiin siihen johtopäätökseen, että nykyisen kaltaista kustannuksien kasvua sote-alalla ei kestetä. Koko sote-valmistelun historiassa on poliittinen ohjaus ollut väkevästi mukana ja se on yltänyt jopa pykälätasolle. Toinen hyvin leimaava seikka on ollut valtavan kova kiire kun kukin hallitus on vuorollaan koettanut ajaa sotea maaliin hallituskaudellaan. Yhtenä suurimpana tehtävänä aiemmassa valmistelussa oli valinnanvapauslaki. Sen osalta ei ollut mitään vanhaa lakipohjaa mitä olisi voinut hyödyntää valmistelussa vaan jouduttiin lähtemään alusta saakka.

Paljon on kuitenkin tehty ja paljon on saatu myös hyvää aikaan. Voisi ajatella, että valmistelua rakennetaan aina vanhan esityksen päälle ja näin ikään kuin valmistelu etenee omassa evoluutiossaan hyödyntäen aina jo tehtyä ja rakennettua. Näin ei kuitenkaan valitettavasti enää ole. Ideologia on tullut mukaan.

Nykyhallituksen sote-valmistelussa ensimmäisenä lensi roskiin valinnanvapaus mikä oli suuri yllätys kaikista muista näkökulmista paitsi ideologisesta näkökulmasta. ( muissa pohjoismaissa on valinnanvapaus käytössä ). Toisaalta se oli yllätys myös jopa nykyhallituksen taustaa ajatellen. Kuvittelin, että vasemmisto olisi ajanut aina heikomman asemaa puolustaen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisia mahdollisuuksia kaikille taustasta huolimatta. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Se, että jokainen olisi saanut valita mm. hoitopaikkansa varallisuudesta ja taustasta huolimatta, olisi kuvitellut sopivan myös vasemmiston pirtaan. Valinnanvapaushan ei olisi lisännyt kustannuksia latiakaan, päinvastoin. Kunnilla ( maakunnilla ) olisi edelleen säilynyt tahtipuikko. Työkaluina olisi ollut mm. erilaiset palvelusetelit ja henkilökohtainen budjetti.  Tavoitteena oli tarjota ihmisille yhdenvertaisempia palveluita, vähentää hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitä kustannuksien kasvamista. Tavoitteena oli saada 3 miljardin euron säästöt uudistuksella.

Nykyisessä, valmistelussa olevassa sote-lakiesityksessä säästöt on heitetty roskiin. Niistä ei enää puhuta mitään. Julkisen puolen hallitsematon paisuminen jatkuu ja kustannukset nousevat rinnalla. Elämme lapsiemme rahoilla, Jätämme valtavan velkataakan tuleville sukupolville. Nyt täytyy kaivaa aivan jokin uusi talousoppi esiin koska entisillä lainalaisuuksilla ei tee enää mitään.

Tällaisenaan nykyinen valmisteilla oleva sote palauttaa meidät jonnekin aikaan jolloin vain hyväosaisilla oli varaa hoitaa itseään kunnolla. Palaamme lähtöruutuun missä koetettiin löytää keinoja hyvinvointi- ja terveyserojen supistamiseen. Ei löytynyt. Nykysysteemi tulee jatkumaan ja jatkossa meillä on kolmen kerroksen väkeä; terveysasemat, työterveyshuolto ja yksityinen terveydenhuolto.

Toivoisin nyt päättäjiltä malttia. Olisi sääli jos kaikki tämä vuosien mittaan valtava määrä työtä valuisi hukkaan jos keskeneräinen ja kaikin puolin huono sote ajetaan nyt väkisin maaliin. Maltilla ja moniäänisyyttä hyödyntäen tästä mallista on mahdollisuus tehdä toimiva ja ennen kaikkea kansalaisia palveleva uudistus. Tämä on rauhan ajan suurin hallinnollinen uudistus Suomessa mihin on vielä ympätty maakuntauudistus joten uudistus on valtava. Sote- ja maakuntauudistuksen parissa on tehnyt töitä 15000 ihmistä. Uudistuksen hinnan on arvioitu olevan 2 miljardia euroa ( Jukka Alasentie 2018 ). Tällaisella hintalapulla on lupa vaatia hyvää lopputulosta.

Pekka Riihimäki
Kokoomus Espoo
Ehdolla kuntavaaleissa

54 vuotias kouluttajapsykoterapeutti. Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen. Teso ry:n puheenjohtaja neljättä kaksivuotiskautta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu