Sairaslinja-autonkuljettajan jatkosota

Kun sotahistoriaa kirjoitetaan, niin harvemmin on käsitelty yksinomaan lääkintähenkilöstöä, vielä vähemmän sairasautonkuljettajia. Nämä olivat oleellinen rengas ketjussa kun haavoittuneita pyrittiin etulinjan takaa saamaan nopeasti hoitoon. Ensin kenttäsairaalaan ja sieltä sotilassairaalaan.

Erkki Malmi Alahärmästä oli yksi sairasautokuskeista. Hänen sotatiensä alkoi Jalkaväen koulutuskeskuksesta Jyväskylästä syyskuussa 1941 kaksikymmentä vuotiaana. Marraskuussa samana vuonna Erkki komennettiin Mäntässä sijainneeseen huoltokoulutuskeskukseen. Siellä koulutettiin moniin huoltotehtäviin, muun muassa autokomppaniassa autonkuljettajia ja -asentajia.

Huoltokeskuksen esikunta toimi Mäntän Klubilla, ja yksiköt majoitettiin telttoihin ja kouluille. Korjaamona toimi paikallinen autokorjaamo. Muonituksen hoitivat seudun lotat johtajanaan opettaja Ester Koivumäki. Huoltokeskuksen päällikkönä oli everstiluutnantti Elomaa. Koulutuskeskuksesta käytettiin nimeä ”Mäntän motti”. En tiedä miksi. Mäntästä muutettiin vuoden päästä marraskuussa 1942 Lahteen.

Erkki Malmi sai armeijan ajokortin lyhyessä ajassa kun rintamalla tarvittiin uusia autonkuljettajia. Aluksi hän ajoi elintarvikekuljetuksia Kuopion seudulla kunnes komennettiin 19. Sairasautokomppaniaan, tehtävänä haavoittuneiden evakuointi. Tämän työn mies tunsi omimmakseen.

Malmi ajoi reissujaan monen merkkisellä autolla. Huonojakin löytyi alle, mutta niiden kanssakin oli pärjättävä. Korjattava itse pienemmät viat. Linja autot oli muutettu sairaskuljetuksiin sopivaksi, ja käyttövoiman antoi lähes poikkeuksetta häkäpönttö. Sen kanssa joutui useasti ”tappelemaan”, varsinkin talvella.

Sairasautoa joutui pääasiassa ajamaan yksin kun apulaista ei ollut useinkaan saatavilla. Välillä piti pysähtyä kuskin itse haavoittuneiden siteitä korjaamaan. Joskus harvoin kaverina oli lääkintälotta. Asekin piti desanttivaaran vuoksi olla mukana, vaikka sairasautot olikin merkitty punaisella ristillä. Vihollinen siitä vähät välitti. Tiet olivat keväisin ja syksyisin usein lähes ajamattomassa kunnossa. Autoja jouduttiin hinaamaan pahemmista paikoista jopa tykinvetäjällä.

Malmin komennus- ja asemapaikkoja olivat muun muassa Karhumäki, Äänislinna, Jessoila, Pälkjärvi, Pyhäjärvi ja Taipaleenjoki.

Asemasodan aikaan, kun sairasajoa oli vähänlaisesti, kuskasi Erkki armeijan henkilöautolla herroja, ja jopa kuuluisia viihdytyskiertuelaisia: Kauko Kokkonen, Siiri Angerkoski, Eine Laine ja Emmi  Jurkka mainittuina.

Haavoittumiselta, ja muitakaan suurempia kolhuja saamatta, autokuski Malmi selvisi jatkosodan loppuun asti. Sodan jälkeen hän sai elantonsa maanviljelyksestä kunnes perusti poikiensa kanssa Alahärmään autokorjaamon. Se toimi lopulta kolmessa polvessa.

Tämä Sairaslinja-autonkuljettaja sotatiellä-kirjanen (Bookcover, 2023, 173 sivua ) on tietokirjailija, FT Jaana Laamasen kahdeksas lähinnä sotaa käsittelevä teos. Se perustuu paljolti päähenkilön haastatteluun. Tämä muistaa kirjoittajan mukaan asioita varsin hyvin vaikka onkin jo sata vuotias. Kirjassa on laaja kuvitus.

Hyvä lisä sotakirjallisuuteemme!

 

PerttiRampanen
Sitoutumaton Mänttä-Vilppula

Paperiteollisuudesta leipänsä tienannut teknikko. Eläkkeellä.
Sitoutumaton, mutta ei kantaa ottamaton.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu