Suunnittelun kukkasia
Sanotaan, että mikään eikä kukaan ole niin viisas kuin insinööri. Jotenkin näin. Pitäneekö paikkansa? Olkoon insinööri, tai muu suunnittelija asialla, niin oheisia suunnittelun kukkasia, oikeammin ohdakkeita, en ymmärrä.
Monissa automerkeissä on nykyisin jos minkäkinlaista tarpeetonta vimpainta, valotkin kaikenlaisia häkkyröitä, mutta takasuuntavalot, vilkut, ovat joissakin kulkupeleissä peukalon kynnen kokoisia. Ne, jos mitkä pitäisi olla hyvin näkyviä. Tosin näyttää siltä, että useat autoilijat eivät edes tiedä miksi vilkut ovat olemassa.
Henilöautosssa pitää olla nykyisin kolmas jarruvalo kahta muuta ylempänä. Useimmiten takalasin yläreunassa, niin kuin järkevää onkin, jos on tarkoitus, että alempien jarruvalojen ollessa jonkinlaisessa katveessa, niin ylävalo ainakin jarrutettaessa näkyy. Mutta, miksi liikenteessä näkee automerkkejä, joissa tuo kolmas jarruvalo on melkein samassa tasossa kuin kaksi muuta?! Takalasin alareunassa. Kuinka tällaiset menopelit on hyväksytty liikenteeseen?! Mitä korisuunnittelija on oikein ajatellut? Olisiko korin design pilaantunut liikenneturvallisuuden kannalta järkevämpään, oikeampaan paikkaan jarruvalo piirrettynä?
Miksi monissa nykytelevisioissa ei ole katkaisinta, josta virran voi katkaista kokonaan laitteesta esimerkiksi matkalle lähdettäessä? Minusta ei ole oikein sähköturvallisuuden kannalta hyvä repiä jatkuvasti kosketinta seinästä. Usein pistorasia on kaiken lisäksi pahasti televison takana. Jos katkaisimen puuttumisella painetaan television myyntihintaa alemmaksi, niin mitään merkitystä ostajan ostopäätökselle ei olisi vaikka katkaisimen olematon hinta lisättäisiin tuotteeseen.
Miksi suunnitellaan kodinkoneita, joiden säätimet ja näppäimet eivät selvästi erotu laitteen etuosasta? Ovat pieniä ja samanvärisiä kuin etuosa. Minulla on esimerkiksi mikro, jonka etuosa on täysin musta. Näppäimet ovat myös mustia ja lähellä toisiaan. Niitä on huonompinäköisen vaikea käyttää. Onhan maailmassa väriskaalaa, käytetään sitä.
Jos järki loppuu, niin suunnittelija voisi käyttää älyään!
Minä olen kuullut sanonnan: ”Mikään ei ole niin viisas kuin ihminen, paitsi diplomi-insinööri ja saksalainen poliisikoira.”
Mitä sitten näihin mainitsemiisi suunnittelun kukkasiin tulee, niin arvelen sen johtuvan siitä, että suunnittelijana on ollut mies.
Ilmoita asiaton viesti
Takavaloja on kolme (melkein) kaikissa autoissa. New Yrkin taksi kokeili tätä systeemia ja havaitsi sen oleva erittäin hyvä perään ajon estäjä.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa vuoden 2000 jälkeen rekisteröidyissä henkilöautoissa kolmas takajarruvalo pitää olla. Ihmettelen, jos sen saa laittaa lähes samaan tasoon kahden muun kanssa!? Turvallisuusajattelu vesittyy täysin näin toimien.
Ilmoita asiaton viesti
”Sanotaan, että mikään eikä kukaan ole niin viisas kuin insinööri.”
Vanha knoppikysymys:
Mitä yhteistä on viisaalla insinöörillä ja keijukaisella?
Molemmat ovat taruolentoja.
Ilmoita asiaton viesti