Rakenna itsellesi identiteetti

Viime aikoina identiteetin rakennusmuodot ovat kokeneet merkittäviä muutoksia, joihin on vaikuttanut erityisesti digitaalinen vallankumous ja sosiaalinen media. Erilaiset identiteettiryhmät ovat korostaneet identiteettinsä merkitystä ja näkyvyyttä. Nyky-yhteiskunnassa korostetaan yhä enemmän yksilöllisyyttä ja itseilmaisua ja siinä identiteetti on väline erottautua joukosta. Globalisaatio on lisännyt kulttuurista monimuotoisuutta ja vaikuttanut siihen, miten ihmiset ymmärtävät oman identiteettinsä suhteessa muihin kulttuureihin.

Yhtenä kummallisimmista identiteetin rakennusmuodoista voidaan nähdä therian -ilmiö, jossa ihminen hakee identiteettiä samaistumalla tai leimautumalla eläimeen. Toinen äkkiseltään outo identiteetin rakennusmuoto on kuvittelu. Esimerkiksi Benedict Anderson on kuvannut kansakunnan kuvitelluksi yhteisöksi. Toisin sanoen kansallinen identiteetti on tavallaan kuviteltu. Tämä jälkimmäinen ei tosin ole aivan uusi keksintö. Toisaalta brändääminen identiteetin luomisessa lienee tuttu ainakin muotimaailmasta, ylipäätään bisneksestä. Mielestäni kuitenkin liian kapeasti.

Laitan oheen tekoälyllä luodun kuvauksen yhdestä identiteetin luomistavasta, identiteetin, joka voisi olla ohjeellisena esikuvana erityisesti ekonomian alalla työskenteleville tai alalle aikoville. Sain idean valtakunnallisen laatulehden artikkelista, jossa Jani Mäkelä, Perussuomalaiset, kertoo muiden muassa seuraavaa:

”Minä en siis pidä suomalaisia yritysjohtajia yhtään minään. Kun työelämää katselee, niin ei ne osaa mitään muuta kuin pyörittää organisaatiomuutoksia vuodesta toiseen niin, että organisaatiot ovat aivan sekaisin. Eivätkä ne saa keskijohtoa kuriin.” Tähän totean, varmuuden vuoksi, että parantamisen varaa on.

Uuden identiteetin luominen liikeyrityksen perustamisena: Analoginen tarkastelu

Liikeyrityksen perustaminen ja uuden identiteetin luominen yksilölle tai yhteisölle voidaan nähdä monilta osin analogisina prosesseina. Molemmissa tapauksissa kyse on uuden, erottuvan aseman ja merkityksen rakentamisesta ympäröivässä kontekstissa, olipa kyse sitten markkinoista, kulttuurista tai sosiaalisista suhteista. Tämä essee tarkastelee näitä prosesseja rinnakkain keskittyen keskeisiin vaiheisiin: suunnittelu, konseptointi, toteutus ja brändäys.

  1. Suunnittelu: Strateginen lähestymistapa

Liikeyritystä perustettaessa ensimmäinen askel on liiketoimintasuunnitelman laatiminen. Tämä suunnitelma sisältää yrityksen mission, arvot ja tavoitteet sekä analyysin markkinoista, kilpailijoista ja potentiaalisista asiakkaista. Uuden identiteetin luominen toimii samoin: yksilön tai yhteisön on hahmoteltava, millaisen identiteetin se haluaa rakentaa ja miten se aikoo erottua ja kommunikoida tätä identiteettiä ympäristölleen.

Suunnitteluvaiheessa molemmissa tapauksissa on oleellista tarkastella ympäristöä ja tunnistaa mahdollisuuksia ja uhkia. Liikeyritykselle tämä tarkoittaa markkinointitutkimusta, kohderyhmän ymmärtämistä ja kilpailun analysoimista. Uuden identiteetin rakentamisessa tämä voi tarkoittaa omien arvojen, taustojen ja kulttuurisen kontekstin kriittistä arviointia. Mitkä ovat identiteetin mahdollisuudet kukoistaa yhteiskunnassa? Millaisia haasteita tai ennakkoluuloja se kohtaa?

  1. Konseptointi: Uniikin vision määrittely

Liikeyrityksen tapauksessa konseptointi tarkoittaa liiketoimintaidean kiteyttämistä konkreettiseksi ja helposti ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Tämä voi olla tuote, palvelu tai brändi, joka edustaa yrityksen perustavanlaatuisia arvoja ja missiota. Uuden identiteetin luominen taas vaatii selkeän vision siitä, mitä yksilö tai yhteisö haluaa olla ja edustaa. Millainen viesti tai tarina halutaan kertoa, ja millä tavoin tämä eroaa aiemmasta identiteetistä tai ympäröivistä normeista?

Tässä vaiheessa keskeinen kysymys on, miten erottautua. Liikeyritykselle tämä tarkoittaa kilpailuedun löytämistä ja ainutlaatuisten myyntivalttejen (USP) tunnistamista. Samoin uuden identiteetin luomisessa kyse on siitä, mikä tekee tästä identiteetistä ainutlaatuisen, autenttisen ja merkityksellisen.

  1. Toteutus: Rakenteiden ja toimien konkretisoiminen

Kun yritys perustetaan, siirrytään käytännön toteutukseen. Yritykselle tämä tarkoittaa juridisten rakenteiden luomista, tuotteiden ja palveluiden kehittämistä, markkinointikampanjoiden käynnistämistä ja asiakassuhteiden rakentamista. Vastaavasti identiteetin luominen vaatii konkreettisia tekoja ja päätöksiä, jotka tukevat uuden identiteetin omaksumista ja vahvistamista. Identiteetti ei ole pelkkä abstraktio, vaan sen on näyttävä käytännön tasolla arkipäivän teoissa, valinnoissa ja vuorovaikutuksessa.

Yrityksen menestys riippuu sen kyvystä navigoida markkinoilla ja sopeutua muutoksiin. Sama koskee identiteettiä: ympäröivä sosiaalinen konteksti voi muuttua, ja uuden identiteetin omaksuneen on jatkuvasti pohdittava, miten identiteetti sopii ajan ja ympäristön vaatimuksiin. Se, mikä oli kerran uusi ja erottuva, voi myöhemmin tarvita uudistusta tai hienosäätöä.

  1. Brändäys: Erottuva identiteetti ja sen viestiminen

Liikeyrityksen kohdalla brändäys on keskeinen osa yrityksen identiteettiä. Brändäys on tapa, jolla yritys esittelee itsensä ulkopuolisille: logo, värit, viestit, mainoskampanjat ja asiakaskokemus luovat yritykselle selkeän identiteetin markkinoilla. Samoin uuden identiteetin luominen vaatii sen viestimistä ja omaksumista ympäröivän yhteisön näkökulmasta. Tämä voi tarkoittaa pukeutumista, käyttäytymistä, arvoja ja yhteisöllistä osallistumista – kaikki nämä elementit toimivat symbolisina signaaleina siitä, kuka identiteetin kantaja on ja mihin hän kuuluu.

Yritykselle brändin ja imagon hallinta on elintärkeää. Sen on varmistettava, että se näyttäytyy johdonmukaisena ja luotettavana niin asiakkaille kuin muille sidosryhmille. Samoin identiteetin hallinta vaatii selkeää, johdonmukaista itseilmaisua. Tämä voi tarkoittaa omien arvojensa puolustamista, pysyvyyttä haasteiden edessä ja kykyä kommunikoida oma identiteetti ulospäin.

Johtopäätökset

Uuden identiteetin luominen ja liikeyrityksen perustaminen jakavat lukuisia samankaltaisia piirteitä. Molemmissa prosesseissa keskeisiä ovat suunnittelu, konseptointi, toteutus ja brändäys. Sekä yritys että uusi identiteetti rakentavat merkitystään ja paikkaansa ympäröivässä kontekstissa ja kohtaavat samankaltaisia haasteita ja mahdollisuuksia erottua ja menestyä.

Kun yksilö tai yhteisö luo uuden identiteetin, kyse on samanlaisesta prosessista kuin yrityksen pyrkimys löytää markkinoilta paikkansa. Yhdistämällä vahvan vision, strategisen suunnittelun ja selkeän viestinnän on mahdollista rakentaa identiteetti, joka ei ainoastaan toimi tässä ajassa ja paikassa, vaan kestää myös tulevaisuuden haasteet.

Pertti

TTK Jyväskylän yliopistosta.
Entinen kotikunta Korpilahti.
Harrastukset: lukeminen, shakki, liikunta.
Alat: tutkimus, opetus.
Ei aktiivipalveluksessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu