Postin joutsenlaulu
Päivän sana on ollut jo jonkin aikaa toiminnan tehostaminen. Rakenteiden uudelleen organisointi ja järjestely, jossa yleensä on ollut kaunis ajatus tehostaa organisaation toimintaa. Syy toimivaksi todetun järjestelmän saattamiseksi uudistusten tielle on usein ollut yksinkertainen. Joku on vain sattunut huomaamaan, ettei tuotakaan järjestelmää olla uudistettu pitkään aikaan. Esimerkkinä tästä käynee vaikka taksilakiuudistus, tuo kaikkien katastrofien kohtauspaikka.
Kaava uudistuksissa menee yleensä joka kerta samalla tavalla, eikä lopputuloskaan usein poikkea totutusta. Asiasta tehdään ensin eduskuntakysely, ja se saa julkisuudessa muutenkin paljon palstatilaa. Eikä aikaakaan, kun jo päätetään perustaa työryhmä perehtymään asian sisältämiin ongelmakohtiin. Työryhmään nimetään kunkin hallintoalan edustajia sopivasti, niin ettei kukaan oikein tiedä, kuka toimintaa ohjaa ja kuka siitä vastaa. Ylimpänä tietysti häärää asianomaisen ministeriön virkamiehiä, tutkijoita ja ihan tavallisia rivikansanedustajia. Yhteistä heille kaikille on se, ettei heillä kellään ole omakohtaista kontaktipintaa ko. asiaan. Lattiatasontoimijoita, siis asian parissa päivittäin työkseen painivia ihmisiä ei työryhmään mielellään mukaan oteta, sillä käytännönläheisyys tunnetaan virkamiespiireissä toimintaa rajoittavana tekijänä. Liekana jalassa.
Suomen Postin historia ulottuu vuoteen 1638, jolloin Kenraalikuvernööri Pietari Brahe antoi käskyn sen perustamiseen. Sillä on siis pitkät ja kunniakkaat perinteet. Ennen vanhaan postia koskevat asiat käsiteltiinkin postikonttoreissa, jossa työskenteli virkapukuihinsa sonnustautuneita postivirkailijoita. He olivat oman alansa asiantuntijoita, jotka hoitivat virkaansa sen edellyttämällä arvokkuudella. Heillä oli käytössään puuvartinen leimasin, josta huokui talon pitkä historia. Sillä he leimasivat postimerkin kun kirje oli ensin punnittu vaa’assa. Postilla oli tuohon aikaan taipumus saapua perille ehjänä ja ajoissa, kunnes eräs työryhmä päätti suuressa viisaudessaan ehdottaa eduskunnalle suurta postilakiuudistusta.
Posti itsessään on ollut uudistajien kannalta sitkeä elukka teurastettavaksi, eikä sen toimivuuden tukahduttaminenkaan ole millään ottanut onnistuakseen, vaikka sitä monta kertaa on yritetty. Posti onkin kokenut historiansa aikana lukuisia eri uudistuksia, ja sillä on ollut itsenäisen Suomen aikana jopa kahdeksan eri nimeä. Vasta 2000-luvulle tultaessa oli ajauduttu pisteeseen, jossa elämänmeno oli muuttanut ihmisen sellaiseksi, että lukeneetkin ihmiset kilpailivat keskenään siitä, kuka keksii kaikkein hulluimmalta kuulostavan idean tai uudistuksen. Niinpä saikin sitten joku neropatti päähänsä ehdottaa Postin muuttamista julkiseksi osakeyhtiöksi ja laittaa laitos tuottamaan rahaa valtion kirstuun.
Ei ole postipojalla enää koppalakkia päässään, mutta eipä ole postilla enää konttoreitakaan. Leimatkin lätkii nykyään automaattikone. Postin toimintaa on nähkääs tehostettu nyt kahdenkymmenen vuoden ajan ja Petestä tuntuu, että se alkaa olla pian tehokkuutensa huipulla.
Jos lähetät paketin Oulusta Jyväskylän Keljon Citymarketin pakettiautomaattiin, se ei maksa kuin muutaman hullun euron. Sillä rahalla se matkaa tuon välin useampaankin kertaan, kerkeämättä pysähtymään kummassakaan päässä. Siitä se poikkeaa jossain välissä Tampereelle menevälle linjalle, jossa se lastataan Rovaniemelle menevään rekka-autoon. Diesel kun on Postin mielestä niin halpaa, että sieltä se lähtee käymään Hämeenlinnassa ihan vaan huvikseen, ennen kuin joku laittaa sen vahingossa Jyväskylään menevään autoon. Pian piippaakin asiakkaalla puhelin tekstiviestin merkiksi. Lähetys on nyt noudettavissa täältä Vaajakosken S-Marketin asiamiespostista.
Sinulla itselläsi kun ei autoa ole, lähdet seuraavana päivänä töiden jälkeen linja-autokyydillä Vaajakoskelle, jossa sinulle ilmoitetaan, että paketti on palautettu aamulla takaisin lähettäjälleen Ouluun, tosin on äskettäin kuitattu kylläkin vastaanotetuksi Limingan R-kioskissa, mutta kuitenkin. Paluumatkalla linja-autossa istut silmät ymmyrkäisinä ja ihmettelet, miten se jo Limingalle ehti?
No katsos, Postin toimintaa on tehostettu!
Posti on aivan järjetön vailla minkäänlaista kartanlukutaitoa.
Ehkä kymmenennen kerran se rahtasi tilaamani paketin konttoriinsa Kuusankoskelle noin 7 kilometrin päähän vaikka asun Kouvolassa.
Postissa ei ymmärretä ollenkaan sitä, että vaikka Kouvola ja Kuusankoski yhdistettiin hallinnollisesti Kouvolaksi, ne ovat erillisiä taajamia.
Asuntoni vieressä on kaksi pakettiautomaattia, ja kantakaungissa on monta lisää.
Silti Posti rahtaa pakettini alituisesti Kuusankoskelle.
Posti ei osaa toimittaa paketteja lähellekään tilaajan osoitetta.
Se on tehtäväänsä kykenemätön laitos.
Testamenttaan Postille runsaasti karttoja, että edes jälkeeni oppisivat ymmärtämään sen, että Kouvola ja Kuusankoski eivät ole sijainniltaan yksi ja sama kaupunkitaajama.
Ilmoita asiaton viesti
Kill this dinosaur give contract to UPS FedEx and DHL to deliver
Use money to give WiFi and tablet to every village resident
Ilmoita asiaton viesti
Absurdin proosan parhaimmistoa!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos!
Ilmoita asiaton viesti