Yksi metafyysisen maailman mallinnusajatus

Kuva 1. Lavastettu pelitilanne CIV IV BtS -pelistä.

Näin Aattona ennen Jussia voinee mietiskellä vaikka mitä. Itselläni tässä taustalla soi jonkun uskovaisen miehen (olisikohan ollut Virtasen Kari?) sanonta, että hengen maailma on todellisempi kuin näkyvä maailma.

Tässä siis metafyysinen maailma tarkoittaa suurinpiirtein samaa kuin hengellinen ulottuvuus tai Jumalan taivas. Jotain sellaista, mitä ihminen ei voi aistinvaraisesti havaita. Puhutaan kahdesta maailmasta yms.

Metafyysisen maailman Aatonpäivän mallinnukseni perustuu tietokonepeleihin, joissa on tekoälyn ohjaamia hahmoja ja yleensä myös ihmispelaajien ohjaamia hahmoja. Kuvassa 1 maastopukuinen hahmo (tai tässä tarkemmin sanottuna hahmojoukkue) on periaatteessa minun ohjattavissani, pääkallolipun barbaarit eivät. Toki maastopukuiselle voi antaa vapauden liikkua omien halujensa mukaan.

Mielestäni ei tarvita ylettömästi mielikuvistusta, kun voidaan ajatella, että joskus tulevaisuudessa tietokonepelien tekoälyhahmot ovat lähellä ihmisen ajattelukykyä. Ja nyt sitten voidaan asetella ainakin seuraavanlaisia kysymyksiä:

– millä ehdoilla älykäs hahmo voisi keksiä, että hän onkin sattuman ja oman maailmansa lainalaisuuksien tuotos?

– millä ehdoilla älykäs hahmo voisi keksiä, että hän on ohjelmoijan luomistyön tuotos?

– voiko pelihahmo siirtyä omin voimin ohjelmoijan maailmaan (meidän reaalimaailmaamme)?

– voisiko ohjelmoija ilmoittaa itsestään pelihahmoille?

 

Jokatapauksessa tietokonepelin hahmojen maailma ei tunnu minusta yhtä todelliselta kuin tämä käsin kosketeltava maailmamme.

rjaaskel

Ajoittain raitis ja rehellinen eläkkeellä oleva vanhus ja informaatiovaikuttaja. Pyrin positiivisuuteen päin uusia mahdollisuuksia etsien. Kannatan maltillista maahanmuuttopolitiikkaa. Olen pitänyt vuosia älyttömän suosittua Roskasaitti-blogia. Yksityisviestiä tms. voi yrittää osoitteeseen: risto_jaaäthotmail.com ät=@

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu