Taivaan Isän homofobiasta

3. Mooseksen kirjassa, sen 20. luvussa, on tiukkoja ohjeita seksin harjoittamiseen. Eräs kohta on tämä: ”Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa. ” (Linkki). Vastaavia sanomisia ei sitten löydy Jeesuksen lausumana Uudesta Testamentista. Tähän voisi sitten sopia se selitys, että Vanha Testamentti oli israelilaisille =juutalaisille ja Uusi Testamentti on uusi liitto varsinkin kristityille. Muuten hyvin, mutta apostolien kirjeistä sitten löytyy melko tiukkoja sanoja seksuaalisille toisintoimijoille. Kokonaisuuden olen itse tiivistänyt siihen, että Taivaan Isä vaikuttaa homofobiselta, mutta Poika ei.
Jos ajatellaan Jumalan sanaa ikuisena totuutena, niin sellainen tilanne, että väitettäisiin nykyisen sukupolven pystyvän tulkitsemaan tuota ikuista totuutta paremmin kuin aiemmat sukupolvet, ei minusta tunnu kovin uskottavalta. Ei varsinkaan sitten, jos pyritään osoittelemaan varhempien sukupolvien olleen mittavasti pielessä tulkinnoissaan. Se vielä menettelee, että eri sukupolville nähdään erilaiset asiat tärkeinä. Mikä tässä siis sotii logiikkaani vastaan, on ajan mukana muutteleva ikuinen totuus, joka siis vaikuttaa joltakin muulta kuin ikuiselta tai totuudeltakaan.
Edellä on ehkä tiivistettynä jotain konservattiivikristillisyydestä? No reaalimaailma on joka tapauksessa muuttuva monin eri tavoin ja onhan kristillisyyden tulkinnasta syntynyt ”miljoonia” versioita, kun ajatellaan erilaisia kirkkokuntia ja eriseuroja. Vaan pääosinhan ne kaikki ovat sillä tavalla konservatiivisia, että ”uskonpuhdistajan” opit ja niistä johdetut käytänteet säilyvät ainakin useamman sukupolven ajan varsin muuttumattomina.
Miten sitten Suomen ev.lut. kirkko on käsitellyt Taivaan Isän homofobiaa? Nähdäkseni se on pyritty pääosin lakaisemaan maton alle. ”Ei ainakaan meidän Isä ole homofobinen!” Sitten on se ilmeisesti pienenevä joukko konservatiivisia kristittyjä, jotka ajattelevat vähän kuin: ”Totta kait mekin olemme homofobisia, kun Isäkin, jota seuraamme, on!” Lutherin mukaan Raamattu on opin ja elämän ylin ohje .
Millaisia ratkaisuehdotuksia tässä voisi tehdä? Enpä oikein tiedä. Sateenkaarikirkko olisi ainakin nimeltään raamatullinen.
Onhan tässä kyse ihmisten synneistäkin ja siitä, miten niihin suhtautuu. Olen ollut havaitsevinani, että joillakin ihmisillä on niin niukasti omia syntejä, joista tarvitsisi parannusta enää tehdä, että he ovatkin keskittyneet muiden tekemiin synteihin. Joskus siinä on sitten käynyt niinkin, että kovin ahkerasti toisten ihmisten tietynsorttisten syntien parissa ahkeroiva on paljastunut juuri siihen syntiin langenneeksi.
Väännös pelastusarmeijan laulelmasta: ” ootko sä’, niinkuin mä’, ootko puhtaana säilynyt synneistä sä’?”
Lisäyksenä:
Platon käsittelee kirjoituksessaan ’Pidot’ rakkautta, jolla ymmärrettiin tuolloin lähes yksinomaan miesten keskeistä suhdetta. Aleksanteri Suuri levitti helleenisen kulttuurin Välimeren itäisiin ja eteläisiin maihin, joten varmaan myös rakkausasiat ymmärrettiin Jeesuksen aikaan Juudeassa pääosin ’helleenisesti’. Ei siis ollut outoa, että Jeesus keräsi ympärilleen 12 ”rakasta” nuorta miestä, ”joista rakkain oli Johannes”.
Jeesus kohotti lemmikeikseen aviorikkojattaren, joutilaan Marian, syntisen Magdalenan ja epäpuhtaan samarialaisnaisen. Opetuslapsinaan hänellä oli 12 hengen iskuryhmä, joka otti luvatta käyttöön toisten kuluneuvoja, silloin kun ’Herra tarvitsi sitä’. Hän ja hänen porukkansa eli naisten varoilla. Ehkä tärkein oli Herodeksen ’oikean käden’, Kausaksen hysteriaan taipuvainen vaimo Johanna, jolta Jeesus oli ajanut pois seitsemän pahaa henkeä. Herodes ilmeisesti siis tunsi tarkkaankin Jeesuksen tapauksen. Kuvittelisin, että pahana hengen päästämisellä nykyään tarkoitetaan gigolotointa. Kausas saattoi mustasukkaisuuttaan yllyttää isäntäänsä.
Ps. Hysteerinen (kreik. hysterikos = kohtua koskeva < hystera = kohtu)
Ilmoita asiaton viesti
Poika anrtoi uuden lain.
Miksi sitä ihmettelet?
Ilmoita asiaton viesti
Tästä syystä: ”He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa – olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen.
Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen,
ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.”
Jos Uuden testamentin puolelta puuttuisivat tyystin homostelun synnillisyydestä kertovat kohdat, asialle olisi helpompi löytää juuri tuo ehdottamani selitys, että Isä on homofobinen, mutta Poika ei.
Selittelyt ovat mielestäni usein Raamatun arvovaltaa ja luotettavuuttakin nakertavia, kuten mielestäni tässäkin:
”Kirkko on esimerkiksi jo ajat sitten luopunut Mooseksen laista ja näistä Jeesuksen sanoista…”
http://www.kirkonherra.com/2019/06/yksin-raamattu-riittaa-vai-riittaako.html
Mooseksen laista luopuminen menee hyvin tuohon Uuden Lain -ideaan. Mutta Jeesuksen sanoista luopuminen ei siihen sovi, eikä oikein istu Lutherin oppiinkaan. Luopiokirkko-nimittelyhän tässä paremminkin osuu?
Ilmoita asiaton viesti
Kirkon dilemma johtuu kai lähinnä siitä, että toisaalta takerrutaan perinteiden velvoittamana Raamattuun, toisaalta kuunnellaan omantunnon ääntä. Minusta on ilmeistä, että uskollisuus omalletunnolle menee Taivaan Isän arvoasteikossa ohi uskollisuudesta jollekin kirjakäärölle, mutta tällaista ei varmaan voi kirkossa sanoa ääneen.
Voisiko Raamattuun suhtautua kuten Wittgenstein kehottaa suhtautumaan Tractatus logico-philosophicukseen: sen voi potkaista pois kuten tikkaat, kun katolle on päästy?
Joka tapauksessa UT antaa vähintäänkin aavistuksen siitä, mihin suuntaan voidaan edetä omantunnon kehittymisen myötä.
Ilmoita asiaton viesti
On tuo ainakin minun mielestäni upea ajatus, että omantunnon
kehityskoultuskehityskoulutus on menossa. Tuo näkemys ratkaisee myös sen mainitsemani ongelman, että menneet sukupolvet olisivat olleet ihan vääräoppisia.Ilmoita asiaton viesti