Keiden ohjaajien elokuvia odotat?
Ketkä ovat luotto-ohjaajiasi? Kenen uusi elokuva on mentävä katsomaan vaikka arvostelut eivät olisi kovin hyviä?
Vain aktiiviset eli edelleen elokuvia tekevät hyväksytään.
Perusteluina ohjaajan parhaita elokuvia, joita olet nähnyt, www.imdb.com -linkki ja ehkä trailerikin.
Omia, järjestys: paras/vaikuttavin, kolme viimeisintä, jotka olen nähnyt
You Will Meet a Tall Dark Stranger
Manhattan oli niin vaikuttava, että sen jälkeen sieti keskinkertaisiakin pari ja sitten ei enää kiinnostanut. Kuitenkin viimeaikaiset Euroopassa tehdyt ovat palauttaneet luottamuksen.
Naisia hermoromahduksen partaalla
Varsin tasaista tuotantoa, mutta Almodovaria on jo nähnyt niin paljon, että pientä kyllästymistä jo alkaa olla.
Coen veljekset http://www.imdb.com/name/nm0001053/#Director
Vähän sama juttu kuin Almodovarin kanssa, vaikka huonoja eivät ole tehneet. Alkuperäinen True Grit http://www.imdb.com/title/tt0065126/ , jossa pääosassa on John Wayne, olisi yhtä hyvä, mutta Jeff Bridges on rooliin sopivampi.
Stephen Frears http://www.imdb.com/name/nm0001241/
Liamin näin vasta äskettäin ja sitten muistui, että sama mies on tehnyt aika kasan hyviä, mutta tälle listalle pääsi rimaa hipoen.
Ehkä olisi hyvä lisätä vielä ohjaajan huonoin, mutta kommentoijat tietysti valitsevat formaatin, joka heidän mielestään parhaiten esittelee omalle listalle päässeen ohjaajan.
Ilmoita asiaton viesti
Terence Malick http://www.imdb.com/name/nm0000517/#Director
Onnellisten aika http://www.imdb.com/title/tt0077405/
The Tree of Life http://www.imdb.com/title/tt0478304/
Veteen piirretty viiva http://www.imdb.com/title/tt0120863/
Julma maa http://www.imdb.com/title/tt0069762/
Unohtui, kun mies on tehnyt niin harvakseltaan elokuvia, että väsyi odottamaan. Eikä nämä kaksi viimeistä, jotka olen nähnyt, ole onnellisten ajan ja julman maan veroisia. Nyt näyttää kuitenkin olevan tulossa peräti neljä uutta tämän ja ensi vuoden aikana. Lisäksi The New World, joka jäi välistä tarkkaavaisuuden herpaannuttua, löytyy vitosella uutena DVD:nä.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt pistit kyllä pahan…
Piti oikein ajatella koska monilta on tullut niin pahoja pettymyksiä elokuvina ettei seuraavaa enää odota 😀
Pienen aivomyrskyn jälkeen löysin sentään jotain ohjaajan perusteella odotettavaa
Robert Rodriguez
Viimeksi nähdyt (omassa parhausjärjestyksessä)
Sin City
http://www.imdb.com/title/tt0401792/
Planet Terror
http://www.imdb.com/title/tt1077258/
Machete
http://www.imdb.com/title/tt0985694/
Elokuva mitä odotan saapuvaksi
Machete Kills
http://www.imdb.com/title/tt2002718/
Ohjaajassa mielestäni hyvää on roskaelokuvien perinteen jatkaminen ja kunnioittaminen vaikka minua hieman naurattaakin että se mitä kutsuttiin nuoruudessani videoväkivallaksi on Rodriguezin ja Tarantinon vaikutuksessa muuttunut taiteeksi…Tajutonta
Ohjaajassa mielestäni huonoa
Käyttää paljon tietokone efektejä ja koska itse harrastan videokuvausta ja tietokoneanimaatiota en oikein vaikutu jostain jonka voin luoda kotonanikin
George A Romero
Jokaiselle kauhufriikille tuttu nimi
Zombie genren luoja…Tosin ei enää hallitsija
Nämä elokuvat (Viimeksi nähdyt – Ei parhaimmat siis!!!!)
Survival of the Dead
http://www.imdb.com/title/tt1134854/
Diary of the Dead
http://www.imdb.com/title/tt0848557/
Land of the Dead
http://www.imdb.com/title/tt0418819/
On tullut katsottua ja kyllä minä niistä olen nauttinutkin
Haluaisin ehkä nähdä tarinan lopun ennenkuin Romerosta tulee kuollut
Jotenkin epäilen etteivät zombiet filmaa 😀
Ohjaajassa hyvää minun mielestäni
Aloitti genren josta olen nauttinut vuosia
Väkivallan ja tapahtuminen liioitteleminen absurdin rajalle ja sen yli
Ei kaahaa elokuvien kuljetuksessa…Ei edes uusissa elokuvissa
Nykymeininki kun alkaa välillä kyllästyttämään…
Ei aina tarvita sellaista miljoona leikkausta sekunnissa musavideo meininkiä vaan voi se kamera olla vaikka hetken paikallaankin
Ohjaajassa huonoa mielestäni
Ei osaa lopettaa vaan tekee jääräpäisesti elokuvasarjaansa…
Itse ainakin kaipailisin jonkinlaista lopullista loppua…
The end…Hyvää yötä…Hei vain
Jos aivoni myrskyävät vielä lisää niin laittelen mutta vähiin käyvät kyllä sellaiset joilta oikein odottaa uutta leffaa
Ilmoita asiaton viesti
Tarantinokin minulla kävi mielessä ja Kill Bill II:sta odotti. Viimeisimmät menevät kuitenkin tyylilajillisesti ohi minun makuni, että en tarkemmin tutkinut ja Rodrigues menee vielä enemmän ohi. Olen kyllä Sin cityn ja Planet terrorin nähnyt, mutta Tarantinolla oli mielestäni se parempi elokuva double featuressa Grindhouse, Planet terror & Death Proof. Makuasioita.
Minulla on epäilys, että jotain Romeroltakin olisin nähnyt, mutta sellainen kuva, että myöskin linjakas tekijä. Hyviä lisäyksiä molemmat siis, jos vain tuon tyyppisistä pitää, kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Tarantino keikkuu ihan siinä ja siinä rajalla…
Inglorious Bastards on kokonaan näkemättä enkä ole varma haluanko edes
Vaikka tiedän ettei se ole sama kuin Enzo G Castellarin vanha lähes samanniminen b-elokuva niin olen ikäänkuin säästellyt ja pohtinut
Miksi tehdä tyylilajiltaan Likaista tusinaa ja Kellyn sankareita muistuttava elokuva kun voi katsoa kyseiset elokuvat
Se ehkä eniten Tarantinossa ärsyttää
Itse b-leffafriikkinä olen nähnyt ne elokuvat joista hänkin vetää isnpiraationsa joten tiedän lähes aina mitä tuleman pitää
No toisaalta itse teen myös omanlaisiansa (lue huonoja)pastisseja hyvistä rock kappaleista eikä kukaan minuakaan kiellä 😀
Deathproofista nautin kyllä kovastikin…
Siinä vain kävi niin että koska olen b-leffafriikin lisäksi myös autofriikki niin aloin himoamaan itselleni sitä autoa siinä
Samoin nautin suunnattomasti siinä olleista stunteista jotka kertomuksen mukaan on tehty oikeasti eikä millään trikeillä
Ilmoita asiaton viesti
Aki Kaurismäen
Ilmoita asiaton viesti
Akia voisi verrata Alleniin. Tehnyt liikaa samantapaisia elokuvia, mutta nyt maan vaihdoksen takia ehkä Le Havre ( http://www.imdb.com/title/tt1508675/ ) oli hieno. Näin Chaplinin City lightsin aika samoihin aikoihin ja kyllä siihen mestariteokseen Le Havrea voi verrata. Vaikuttavin oli Calamari Union ( http://www.imdb.com/title/tt0087020/ ). Veljesten ensimmäinen pitkä Valehtelija ( http://www.imdb.com/title/tt0081701/ ) on hyvin paljon Akin, koska on pääroolissa, mutta aika on sitä syönyt aika pahasti.
Itse luen ensin arvostelut ennen kuin seuraavaa menen katsomaan, mutta jos se on Le Havren, pääsee taas listalle.
Ilmoita asiaton viesti
Joka kerta kun katson Calamari Unionin tunnen tarvetta kutsua kavereitani Frankeiksi, pukeutua poplariin, pistää Elannon viiden markan aurinkolasit silmille ja usuttaa jokaista Frankkia kohti unelmiensa Eiraa jossa vihaiset mummot eivät potki 🙂
Siinä on muuten hieno elokuva…
Siis Calamari Union
Ihan kaikesta mitä Kaurismäki luo en pidä mutta joku kumma vetoaa erityisesti siinä Frankkien toivioretkessä
Ilmoita asiaton viesti
Se (yks juttu) oli Toikan rooli, Pekka, hyvä veto niille Frank eille: ’I’ve got a pain in my back’, kun popsi pilsuja… t Ams
Ilmoita asiaton viesti
Listailenpa pari omasta mielestäni parasta ohjaajaa ja kolme heidän parasta elokuvaansa.
Darren Aronofsky – http://www.imdb.com/name/nm0004716/
1. Requiem for a Dream
http://www.imdb.com/title/tt0180093/
2. The Fountain
http://www.imdb.com/title/tt0414993/
3. The Wrestler
http://www.imdb.com/title/tt1125849/
Aronofskyn muut kokopitkät elokuvat ovat Pi & Black Swan, jotka ovat myöskin erinomaisia leffoja. Tältä mieheltä on siis syytä odottaa vaikka mitä.
Tim Burton – http://www.imdb.com/name/nm0000318/
1. Big Fish
http://www.imdb.com/title/tt0319061/
2. Edward Scissorhands
http://www.imdb.com/title/tt0099487/
3. Sleepy Hollow
http://www.imdb.com/title/tt0162661/
David Fincher – http://www.imdb.com/name/nm0000399/
1. Fight Club
http://www.imdb.com/title/tt0137523/
2. Se7en
http://www.imdb.com/title/tt0114369/
3. The Game
http://www.imdb.com/title/tt0119174/
Christopher Nolan – http://www.imdb.com/name/nm0634240/
1. The Prestige
http://www.imdb.com/title/tt0482571/
2. Inception
http://www.imdb.com/title/tt1375666/
3. Memento
http://www.imdb.com/title/tt0209144/
Terry Gilliam – http://www.imdb.com/name/nm0000416/
1. Fear and Loathing in Las Vegas
http://www.imdb.com/title/tt0120669/
2. Twelve Monkeys
http://www.imdb.com/title/tt0114746/
3. Brazil
http://www.imdb.com/title/tt0088846/
Martin Scorsese – http://www.imdb.com/name/nm0000217/
1. The Departed
http://www.imdb.com/title/tt0407887/
2. Goodfellas
http://www.imdb.com/title/tt0099685/
3. Casino
http://www.imdb.com/title/tt0112641/
Ilmoita asiaton viesti
Noista Gilliam on varsinkin kova
Ohjaa vain harmittavan harvoin
Ilmeisesti jotain tekemistä taiteellisen vapaudenkaipuun kanssa
Scorsese on myös hyvä mutta häneltä on tullut muutama sellainen josta en oikein innostunut ja se vähentää sitten niitä odotuksia kovasti
Fincherin elokuvissa nautin erityisesti värimaisemasta…
Synkkää mutta terävää
Ilmoita asiaton viesti
Fincherin kamera-ajot ovat minusta häikäiseviä. Alien III:ssa erityisesti nämä rallit pääsevät oikeuksiinsa. Kannattaa toki kiinnittää huomiota esimerkiksi sinänsä tavanomaisen leffan kamera-ajoihin, kuten vaikkapa Panic Room.
Ilmoita asiaton viesti
Ensinnäkin kiitos blogin idean kipinästä. Jätin tarkoituksella nuo listasi ensimmäiset sinulle. Aronofsky ja Gilliam ovat listallani, Scorsese ja Tim Burton hyvin lähellä ja kaikilta olen nähnyt hyviä elokuvia. Gilliamia ja Scorsesea lukuunottamatta ovat nuorehkoa polvea, joilta voi vielä odottaa kymmenittäin hyviä töitä, kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Aronofsky täytyy laittaa tutustumisen arvoisten listalle
Olen aika monelta kuullut pelkkää hyvää noista elokuvista
En ole vain vielä ehtinyt katsella
Erään kaupan DVD-osasto here i come…again
Ilmoita asiaton viesti
Yksi tulee muuten vielä mieleen ja jolta odotan aina paljonkin mutta joudun monesti pettymään pahasti
Peckinpahin oppipoika
Walter Hill
http://www.imdb.com/name/nm0001353/
Omat suosikkini omassa parhausjärjestyksessä
Soturit
http://www.imdb.com/title/tt0080120/
Pieneen poikaan upposi kuin veitsi jengiläiseen
Katselen sopivin väliajoin vieläkin…
Kun tuli eteen DVD:llä niin ostin ja syöksyn katsomaan samointein
Raivoisa ajojahti
http://www.imdb.com/title/tt0083111/
Muistan miten kakarana vhs-kasetin kansi veti minua puoleensa vuokraamon hämärässä…Mies suolla rynnäkkökivääri kädessään
Erittäin toimiva elokuva edelleenkin
Aidot kuvat sianteurastamisesta sekoitettuna kohtauksiin jossa päähenkilöitä jahtaavat miehet ovat saamassa heidät kiinni…Dimangia
Toki Syvän joen perillinen mutta mielestäni toimivampi kokonaisuus
Keikkakuski
http://www.imdb.com/title/tt0077474/
Kuminsavua, autonromua,sadistisia poliiseja ja perinteinen loner päähenkilönä…Juuri hankin DVD:nä ja pidin edelleen paljon
Ohjaajassa parasta
Mielestäni ainoa todellinen Peckinpahin perinnön vaalija
Kyynisyys ja nihilismi yhdistettynä tylyyn huumoriin toimii minulle aina
Ohjaajassa huonointa
Huonoimmillaan ohjaajan elokuvat ovat kuin huonon TV-sarjan pilotteja
Toivoisin vielä joskus näkeväni häneltä sellaisen elokuvan jota teki ennen mutta voi olla että turhaa on toivoni
Elokuva on kehittynyt tiettyyn suuntaan ohjaajan uran aikana ja ohjaaja on kehittynyt mukana…Valitettavasti
Ilmoita asiaton viesti
Näköjään vielä aktiivinen, hienoa. Unohdit Crossroadsin ( http://www.imdb.com/title/tt0090888/ ). Se on perusoppitunti bluesin legendoihin ja kliseisiin. Keikkakuski on jäänyt hyvin mieleen ja yleensäkin, että Hill tekee tiukkaa ammattimaista jälkeä. On kuitenkin ollut minulla pois aktiivista seurannasta, joten on tainnut onneksi mennä ohi ne huonoimmat.
Ilmoita asiaton viesti
Arvaat varmaan että Crossroads aiheutti nössöstä Karate kidistä huolimatta pikku hevipoikien tutkimusmatkan bluusia kohti 😀
Oltiin niin bluesmiestä kun opittiin auttavasti soittamaan Crossroads blues
Eniten hurahtaneet meistä leikkasivat tukkansa ja ostivat kirpparilta huopahatun…Itse en ihan niin paljon sentään liioitellut
Mitä nyt ehkä soittelin hetken pelkkää bluezia ja ostelin melkoisesti levyjä
Katsoin itseasiassa hetki sitten uusiksi ja pidin edelleen mutta eivätkö ne nyt oikeasti löytäneet ketään muuta pääosanesittäjää siihen…
Toisaalta koko leffa olisi varmasti jäänyt tekemättä jollei sen hetken myyvin nimi olisi ollut mukana joten olkoon…
Kun se todellakin auttoi bluesiin tutustumisen alkuun
Ilmoita asiaton viesti
Villen innostamana hyvin nuorta tai aloittelevaa polvea:
Alejandro González Iñárritu http://www.imdb.com/name/nm0327944/#Director
Biutiful http://www.imdb.com/title/tt1164999/ Uusin ja paras.
Olen nähnyt kaikki pitkät ja ne ovat hyviä, mutta niitä ei ehkä kannata nostaa esille. Voi kehittyä Aronofskyn vertaiseksi ja tyyli tai mielenmaisema on aika paljon samanlainen.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä onkin mielenkiintoinen nimi. Babel ja 21 grams olivat erinomaisia leffoja, mutta enpä ole pistänyt jostakin syystä ohjaajaa merkille.
Guillermo Del Toro on myös erinomainen ja etenkin tietysti ohjaamansa Pan’s Labyrinth.
Wolfgang Petersen on harvinainen, mutta mielenkiintoinen nimi myös. Herra on tunnettu ainakin sellaisista leffoista kuin Das Boot, Troy ja Outbreak.
Clint Eastwoodia ei voi myöskään väheksyä ohjaajanakaan. Ainakin Unforgiven, Gran Torino ja A Perfect World ovat helvetin hyviä.
Yleensä myös otan huomioon, jos Luc Besson on ohjannut jotakin – ihan vain pelkästään Leon-elokuvan takia.
Michael Mann on onnistunut ainakin Heat, Collateral, The Last of the Mohicans-elokuvien kanssa.
Oliver Stonea ei sovi myöskään unohtaa, vaikka ikää herralla alkaakin olemaan. JFK, Platoon ja Natural Born Killers ovat loistavia!
En nyt jaksanut kaivaa linkkejä tällä kertaa. Jos minun pitäisi tehdä pidempää listaa kuin tuo 6 mainittua ohjaajaa ylempänä, niin näistä herroista se jatko varmaankin osin koostuisi.
Ilmoita asiaton viesti
Iñárritu:
Nuo mainitsemasi ovat mielestäni turhan kikkailevia. Nuorempana sen tyyppisistä piti haasteina, mutta nykyään arvostan enemmän periaatteella ”jos sinulla on tärkeää sanottavaa, sano se selkeästi” toimivia elokuvia. Toki joku Greenawayn uusin pitää aina tarkistaa. On nuo silti hyviä.
Guillermo Del Toro ei soita kelloja. Sen takia olisi hyvä laittaa linkki tyyliin imdb.com/name/jotain/#Director, niin olisi helppo tarkistaa.
Muut on ihan hyviä, mutta Clintiä tosiaan ei sovi väheksyä.
Ilmoita asiaton viesti
On minullakin joku raja elokuvan taiteellisuudella. David Lynchin elokuvat yleensä tuppaavat menemään hieman yli hilseen.
Toisaalta esim. Jim Jarmuschin Dead Man-leffasta pidin paljonkin, vaikka se olikin varsin erilainen. http://www.imdb.com/title/tt0112817/
Ilmoita asiaton viesti
Besson on tehnyt muutaman todella hyvän elokuvan mutta kuuluu itsellä sarjaan epätasaiset ohjaajat
Hänen elokuviensa kohdalla teen yleensä niin että kun tulevat sinne viiden euron hyllyyn niin ostan mutta kiirettä en pidä
Petersenin Das Boot on kyllä melkoinen klassikko ja muutenkin
toimiva realistinen sotaelokuva
Itselle ei jotenkin Eastwoodin myöhempi tuotanto toimi
Olisikohan se että eivät ne elokuvina huonoja ole mutta kun on nähnyt kyseisen herran sellaisissa mestaruussarjan elokuvissa kuten Likainen Harry ja Hyvät & Pahat & Rumat niin vertaa aina niihin
Oliver Stone on ohjaaja jolta yleensä katson elokuvan kuin elokuvan ja ei niin ehkä yllättäen oma suosikki on Natural Born Killers…
Toki Platoon aikoinaan säväytti kun se oli kuitenkin jotain muuta kuin ne Rambot jossa sankari menee ja ampuu tuhannen tuhatta vihulaista
En kuitenkaan varsinaisesti odottamalla odota niitä
Liikkuu niin paljon eri aihepiirien välillä että kaikki eivät kiinnosta
Michael Mannilta ei ole muuta jäänyt mieleen kuin tuo Heat vaikka luulisin nuo muutkin katsoneeni
Mannin tyyli ainakin Heat elokuvassa muistutti vain melkoisesti TV-sarjaa
Tosin siinä elokuvassa hyvät näyttelijät korvasivat muut puutteet
Näyttelijöiden lisäksi siinä kiinnosti se tosiasia että se iso tulitaistelu oli kuvitettu oikean tapahtuman perusteella
Olisikohan ollut joku ns ”Hollywood shootout” tai vastaava kun kaksi kevlareihin päästä varpaisiin asti pukeutunutta ryöstäjää ampuivat oikeasti tietään vapauteen usean tunnin ajan
Ilmoita asiaton viesti
Ville: David Lynch on minulla hyvin lähellä rajaa ja esim. Mulholland Drive ( http://www.imdb.com/title/tt0166924/ ) on loistava. Jarmush on toinen rajalla keikkuja ja tehnyt loistavia filmejä, kuten Down by Law ( http://www.imdb.com/title/tt0090967/ ) ”Icream, you scream, we scream” sekä Kahvia ja tupakkaa ( http://www.imdb.com/title/tt0379217/ ) jo ”näyttelijöiden” ( Iggy Pop, Tom Waits ja Roberto Benigni ) takia, mutta myös surkeita, kuten viimeisin näkemäni Broken Flowers ( http://www.imdb.com/title/tt0412019/ )
Ilmoita asiaton viesti
Kuten Juha alussa totesi, oli tehtävä vaikea. Aloittaessa toivoin, että ohjaajia löytyisi enemmän enkä listannut kuin ilmeisimmät. Monia luotto-ohjaajia on kuollut. Kubrick esimerkiksi oli niin suvereeni, että ei tarvinnut lukea arvosteluja etukäteen eikä edes miettiä pitääkö kyseisestä genrestä.
IMDB:ssä olevista parhaiden ohjaajien listoista löysin vielä kaksi rajalla olevaa, mutta ne ovat jo selvästi viimeiset.
Jean-Pierre Jeunet http://www.imdb.com/name/nm0000466/#Director
Delicatessen – herkuttelijoiden yö http://www.imdb.com/title/tt0101700/
Pitkät kihlajaiset http://www.imdb.com/title/tt0344510/
Amélie http://www.imdb.com/title/tt0211915/
Alien – ylösnousemus http://www.imdb.com/title/tt0118583/
Pitkät kihlajaiset ei ole kovin hyvä ja uusin Micmacs on jäänyt katsomatta, mutta on nyt tilauksessa. Delicatessen ja Amélie ovat kuitenkin niin loistavia ja toinen katsomatta jäänyt, Kadonneiden lasten kaupunki sekä Micmacs vaikuttavat niin lupaavilta, että rima kyllä ylittyy.
David Cronenberg http://www.imdb.com/name/nm0000343/#Director
Videodrome – tuhon ase http://www.imdb.com/title/tt0086541/
Eastern Promises http://www.imdb.com/title/tt0765443/
Spider http://www.imdb.com/title/tt0278731/
Alaston lounas http://www.imdb.com/title/tt0102511/
Videodromea on aika purrut. VHS-kasetteja ei pian tunnisteta. Lisäksi Cronenbergin viehtymys väkivaltaan ja kauhuun ei oikein miellytä, mutta niitä genrejä sivuavista ohjaajista Cronenberg on ehdottomasti mielenkiintoisin. Ja tärkein; huonoa en ole nähnyt vaikka kärpänen oli vähän väsynyt uudelleenlämmitys.
Ilmoita asiaton viesti
Noista Jeunetin elokuvista olen nähnyt tuon Delicatessenin joka muistaakseni oli melko hyvä
Tuli varmaan TV:stä ja vahingossa katsoin ja vaikutuin
Sitten luonnollisesti Alien-Ylösnousemuksen joka oli kyllä hieman pettymys
Toivoin nimenomaan että ohjaaja joka oli luonut jotain sellaista kuin tuo Delicatessen olisi saanut väsähtäneeseen sarjaan uutta eloa mutta ei
Cronenberg tuli itselle tutuksi todella pienenä
En muistaakseni ollut kovin vanha mutta jotenkin onnistuimme lainaamaan vuokraamosta elokuvan Scanners-Tappava ajatus ja sitten kun siinä on melko alussa kohta jossa erään herrasmiehen pää räjähtää niin…juu
Silloin oli vielä niin pieni että lähes hyppäsi kattoon säikähdyksestä
Videodromesta muistaisin myös vaikuttuneeni vaikka senkin kohdalla muistaisin olleeni niin nuori etteivät S/M seksi ja snuff-elokuva viittaukset oikein auenneet
Katsoessani aikuisena uudestaan pidin kyllä elokuvasta mutta se todellakin on vanhentunut…Minulla olisi se kyllä nimenomaan vieläkin VHS-kasetilla…Josko koettaisi laittaa sen ns Cronenbergisti koneeseen 😀
Alastomasta lounaasta pidin ja se oli juuri niin herkullisen omituisen pervo kuin sen olettikin olevan
Ilmoita asiaton viesti
hyviä toimivia ohjaavia on tosi paljon kun tarkemmin ajattelee. Aina ei sitä ohjaajaa niin mieti…paitsi onhan tosiaan niitäkin ”nimellisiä” Coenit, Scorsese, Tarantino, Woody ja Clintti. Edellä mainittujen lisäksi varmaankin tulen katsomaan jossain vaiheessa mm. näiden jäpien tekemät elokuvat jatkossakin
Clint Eastwood
James Cameron
Judd Apatow
Peter Jackson
Sascha Baron Cohen
Adam Sandler
Ben Stiller
Will Ferrell
Ilmoita asiaton viesti
Eipä ole näemmä vielä mainittu minun kiistatonta ykkösnimeä: David Lynchiä. Tuotannosta oikeastaan vain Dune; joka perustuu taas kirjaan, ja voi olettaa siksi ohjaajan joutuvan jotenkin mukailemaan kirjan tapahtumia – on heikko. Heikkokin toki menestyy nykyisessä roskaleffakulttuurissa vähintäänkin keskinkertaisesti. Toinen hieman poikkeava (tavanomaisuutensa vuoksi) on The Straight Story.
Jotta leffat ”aukeavat” voi katsontakertoja kertyä useita. Erityisesti taito saada naisnäyttelijöiden kehon kielestä ja ilmeistä kaikki irti on tavattoman poikkeuksellista.
Parhaimmat teokset oman makuni mukaisessa järjestyksessä:
Mulholland Drive http://www.imdb.com/title/tt0166924/
Lost Highway http://www.imdb.com/title/tt0116922/
Twin Peaks – Fire Walk with Me http://www.imdb.com/title/tt0105665/
Inland Empire http://www.imdb.com/title/tt0460829/
The Straight Story http://www.imdb.com/title/tt0166896/
EDIT, huomasin Lynchin mainitun sivumennen.
Sekalaisia elokuvia, joista pidän – vaikka luotto-ohjaajiksi heidän sekalaisen tuotannon kautta en laskekaan.
Natural Born Killers (O. Stone) – herkin rakkauselokuva.
Requiem for a Dream (D. Aronofsky) – Musiikkiraita tuo lohduttomaan teokseen lisää tuskaa.
Smoke (W. Wang) – Ihmisyyden referenssi.
The Hours (S. Daldry) – Requiem for a Dreamin tapaan ihmisen sisäistä tuskaa hyvin analysoiva teos.
Ilmoita asiaton viesti
Lynch joo. Mahtaako tehdä yhtään teatterilevitykseen tarkoitettua ja pääsevää. Viimeisin pitkä, More Things That Happened, löytyy näköjään levyltä David Lynch’s Inland Empire (Limited Edition Two-Disc Set) (2007), joka on levy-yhtiöltä loppu. Tehnyt niin omituisia filmejä, että niistä pitävät vain leffafriikit tai ainakin jos sellaisena haluaa esiintyä, niin Lynch pitää katsoa läpi.
Vaikeista elokuvista Viime vuonna Marienbadissa ( http://www.imdb.com/title/tt0054632/ ) on ollut minulle sopivin ”ajoitukseltaan”. Se aukesi juuri kun tulin teatterista ulkoilmaan. Resnaiskin näyttää olevan elossa, mutta ilmeisesti Suomeen ei ole mitään tullut pitkään aikaan. Harmi.
Mulholland Driven olen katsonut kai kolme kertaa ja se oikeastaan muuttuu paremmaksi, jos katsomiskertojen välillä on sopiva aika.
Ilmoita asiaton viesti
Paul T. Andersonin ohjaus There Will Be Blood http://www.imdb.com/title/tt0469494/
Pitää mainita muuten ”anti-Smokena”. Häiritseväksi tuossa tulee ääniraita jousisoittimineen, mutta jonkinlaista sisäistä ristiriitaa siinä katsoja saa peilattavakseen. Ehdottomasti suosituksen arvoinen.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä videoelokuva on hieno, jota Lynch vaatii kirjoitettavan isoilla kirjaimilla,’INLAND EMPIRE’ ja mies on saanut Ranskassa saman (josta olenkin kirjoittanut, mutta taisi mennä Pekka Siikalan threadin mukana jonnekin) kunnianosoituksen kuin Eastwood kin.
Nimi löytyi, kuten muutkin leffojensa nimet, joistain erityisestä, minkä Lynch yleensä myös kertoo. Inland Empire mainittiin ravintoladinnerillä pöydässä Laura Dern in tai hänen miesystävänsä sanomana ja ko. niminen alue on kait L.A. sisällä. Sitten tämä Lost Highway on hotelli ja en muista summaa, millä sai sen nimen käyttöön. t Ams
P.S. ’Don’t ask me about rabbits’
Ilmoita asiaton viesti
Henri:
Paul T. Anderson on hyvä havainto ja There Will Be Blood vaikuttava. Magnolia oli myös hyvä. Herra seurantaan.
Ilmoita asiaton viesti
Once upon a time in America
http://www.youtube.com/watch?v=mzhX2PD6Srw
Ilmoita asiaton viesti
Sergio Leone (1929–1989). http://www.imdb.com/name/nm0001466/#Director
Ei tule enää uusia, valitettavasti.
Hannu Salmi teki 80-luvulla väikkärin tms. Leonesta, mutta hänen blogissaan ei ole kuin http://hannusalmi.blogspot.com/2010/11/huuliharppu…
Ilmoita asiaton viesti
Joskus Hitchcockin, Tatin ja Hustonin kuoleman jälkeen ajattelin, että muiden uutuuksia en enää rupea odottelemaan kuin Woody Allenin ja Coenin veljesten.
Mutta Roman Polanski on kyllä vain parantunut vanhetessaan. Carnage on vuosikymmenen parhaita:
http://www.imdb.com/title/tt1692486/
Ilmoita asiaton viesti
Parempien puutteessa. Carnage oli ihan hyvä, mutta mieleen tuli, että Luis Mallen Ilta Andren kanssa http://www.imdb.com/title/tt0082783/ pärjää kahdella näyttelijällä (näyttelijälistassa on myös tarjoilija ja baarimikko, mutta eivät tainneet sanoa muutamaa sanaa enempää). Mallekin on jo kuollut. Toinen Carnagesta mieleen tuleva asia on, että nimi lupasi lihallisempaa tai oikeammin verisempää menoa. Varsin näppärä kuitenkin ja odotusten mukaan molemmat naisnäyttelijät loistivat.
Myös The Ghost Writer tuli käytyä teatterissa katsomassa ja sekin oli ihan hyvä, mutta ei sen enempää.
Vanhoista paras on Inho, http://www.imdb.com/title/tt0059646/ jota voisi väittää jopa Kubrikin hohtoa paremmaksi.
Uusista Oliver Twist ja Pianisti on jäänyt näkemättä, joten en itse halunnut Polanskia nostaa.
Ilmoita asiaton viesti
Pianisti on kyllä ihan maineensa veroinen.
Kai tuo Tomas Alfredson pitäisi tässäkin mainita. Nuori mies, eikä vielä huteja.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt kun on kissojenkin kanssa etsitty, koiria ei ole, niin yksi, ei vaan kaksi tai oikeammin sisaruspari löytyi.
The Wachowski Brothers http://www.imdb.com/name/nm0905152/#Director
Matrix http://www.imdb.com/title/tt0133093/
Bound http://www.imdb.com/title/tt0115736/
The Matrix Revolutions http://www.imdb.com/title/tt0242653/
Matrix Reloaded http://www.imdb.com/title/tt0234215/
Speed Racer on livahtanut ohi koska se on lastenelokuva! Kyllä se silti pitää katsoa, kun halvalla sai: http://www.huuto.net/kohteet/speed-racer—blu-ray… . Matrix-trilogian kaikki tietää ja Bound on film noir -tyyppinen TV:ssäkin näytetty lesboleffa.
Ja odottaakin ilmeisesti kannattaa, koska Cloud Atlas http://www.imdb.com/title/tt1371111/ on luvassa syksyllä ja siinä on mukana aika kova nimi kolmantena ohjaajana, Tom Tykwer http://www.imdb.com/name/nm0878756/ . Scifiä.
Kulttikamaa.
Ilmoita asiaton viesti
Joitakin tarinoita ja vinkkejä hyvien elokuvien löytämiseen sopii tässä välissä, kun tuo Wachowski Bros oli vähän epäkonventionaalinen valinta.
Lainaan ensin Hannu Salmea, linkki vastauksessani Oksaselle:
”Kun elokuvakerholiike 1980-luvun alussa eli kukoistustaan, Sergio Leonen nimeä ei juuri kerhoympyröissä kehdannut esittää. Spagettiwesternit edustivat eksploitaatioelokuvaa, ja monet pitivät Leonea pelkkänä väkivaltaviihteen tekijänä.”
Tuo oli minunkin asenteeni ennen Hannun kanssa käytyä muutamaa keskustelua. Hän näytti minulle ylpeänä graduansa, joka käsitteli Leonea. Pidin häntä vähintäänkin omituisena, kunnes aika pian sen jälkeen tuli joku Leonen leffa vastaan ja katsoin sitä avoimemmin silmin ja sehän oli loistava.
Samoihin aikoihin, siis 80-luvulla, TV:ssä esittettiin Eino Ruutsalon elokuvia. Debyytti, Hetkiä yössä http://www.imdb.com/title/tt0054970/ on paras. Se yrittää olla hyvin taiteellinen, mutta se on varsinainen riemuparaati. Aivan kuin siinä tehtäisiin kaikki mahdolliset virheet varsinkin ääniraidan jälkikäsittelyn osalta ja kun kaikki tehdään erittäin vakavalla naamalla, on lopputulos hauskin filmi, minkä olen nähnyt. Pienelläkin tarkkaavaisuudella virheitä havaitsee varmaan muutaman minuutissa, joten sen katsominen on jatkuvaa naurua. Hannu kertoi tähän vaihturina Teuvo Tuliosta, joka on jonkinlainen Suomen Ed Wood. Woodhan on ohjannut maailman huonoimman elokuvan tittelin saaneen Plan 9 from outer spacen. Sivulla http://www.imdb.com/title/tt0052077/ on linkki, josta voi katsoa koko elokuvan. (AT&T Bellin labra, jossa Unix kehitettiin, kehitti sille seuraajankin ja nimesi sen Plan 9:ksi, käyttöliittymä on Inferno ja oletusohjelmointikieli Limbo.) Ensimmäinen Plan 9:n arvostelu on otsikoitu ”The worst, and therefore one of the best, movies of all time” ja pisteet täysi kymppi.
Tähän sopii vielä Frank Zappa’s Cheepnis – A Monster Movie Montage http://www.youtube.com/watch?v=gzxa49fefq8
Ilmoita asiaton viesti
Itse suurena exploitaatio-leffan fanina ja keräilijänä olen ollut suuresti huvittunut siitä miten videoväkivallasta on yhtäkkiä tullutkin taidetta
Melko jyrkkä muutos asenteissa…
Pystyn vielä muistamaan kun sellaisetkin elokuvat kuin Kummisetä, Taksikuski, Kauriinmetsästäjä ja juurikin Leonen westernit olivat paheksuttavaa väkivaltaviihdettä jonka kieltämista ajettiin kovin keinoin
Saivathan ne tietenkin aikaan videolain ja me opimme pistämään rahamme yhteen nippuun kaveriporukassa ja tilasimme suoraan jenkeistä
Jos oli rock opettanut Englannin alkeet niin elokuvilla sitten viimeisteltiiin oppitunnit…ja veri roiskui videolaista huolimatta ja sitten niitä kopioitiin ja tehtiin kopioiden kopioita jotta varmasti kaikki saivat omansa…Eli asianharrastajat saivat katsottua kieltolaista huolimatta elokuvansa saksimattomina ja ei se elokuvateollisuus silloinkaan kuollut tähän järkyttävään piratismin muotoon 😀
Enemmän kuin paljon offtopic mutta muistui mieleeni…Flashback saapui
-EDIT-
Pieni täsmennys
Mainitsemani elokuvat eivät edusta exploitaatiota mutta niitä kohdeltiin sellaisina kultaisella 80-luvulla
Ilmoita asiaton viesti
Suuren Teuvo Tulion Sensuela on kyllä millä mittarilla tahansa paljon huonompi kuin Plan 9 From Outer Space. On ihan pakko sanoa, että nykyinen nimimerkki annalampi (kts. aamulehdenblogit) eli sähköasentaja Arto Lauri osoittaa kaikessa suurempaa itsekritiikkiä kuin Teuvo Tulio.
Ilmoita asiaton viesti
Juha, minua videolaki ei haitannut eikä se edes jäänyt mieleen. Suurempi vaikutus on kuitenkin edelleen Suomen markkinoiden pienuus. Itseäni se ensimmäisen kerran vaivasi, kun scifiä oli suomennettu vain joitakin kymmeniä kirjoja ja englanninkieliset pokkarit olivat lisäksi niin halpoja, että pienehköllä palkalla niiden ostaminen ei juurikaan tuntunut kukkarossa. Siitä on nyt 32 vuotta ja taitaa olla elämäni fiksuin päätös, kun aloin lukemaan englanniksi.
Luotto-ohjaajien listaan olisin halunnut enemmän ranskalaisia, koska pidän yleensä ranskalaisista. Sielläkin on paljon kuolleita tai muuten vain lopettaneita, mutta myös sama markkina-alueongelma vaivaa. Katsoin äskettäin Alain Corneaun http://www.imdb.com/name/nm0006734/ hienon elokuvan Kaikki elämän aamut http://www.imdb.com/title/tt0103110/ ja tietysti tarkistin miehen tuotannon. Imdb:ssä vaikuttaa olevan aina suomenkielinen nimi, jos ranskalainen elokuva on tuotu suomeen. Sen perusteella laskin, että Corneaun tuotannosta 11 elokuvaa ei ole tuotu suomeen ja 6 on tuotu. Vielä huonommin taisi olla Alain Resnaisin kohdalla.
Entäs sitten italialaiset? Ei kai siellä elokuvatuotanto loppunut kuin seinään, kun Fellini, Visconti, Bertolucci, Leone jne. kuolivat.
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran offtopic tähän että juu
Itse luen myös suoraan Englanniksi kun siihen aikoinaan opin
Suurin syy nykyään on kylläkin se että vaikka Suomennokset kirjoista tulevat melkoisen nopeasti ja niitä on laajalta skaalalta niin kun kerran lukee orginaalin ja sitten Suomennetun niin ei takaisin menemistä
Siinä oppii miten paljon hukkuu käännöksessä
Ilmoita asiaton viesti
Hieno huomio. Tekstityksistä olen jutellut alan ammattilaisen kanssa. Hän ruotsintaa YLE:lle ja myös opettaa kääntämistä yliopistolla. Kertoi, että suurin vaikeus on tiivistäminen. Ihmisten lukunopeus on yleensä pienempi kuin puheen ymmärtämisen nopeus. Tosin skimmaustekniikalla JFK pääsi muistaakseni 400 sanaan minuutissa. Itse olen päässyt hieman yli 200 sanan vauhtiin. En kovin paljon viitsinyt harjoitella, koska luin sen verran hyviä kirjoja, että tuntui vähän haaskaukselta mahdollisuus, että jotain tippuu pois, kuten skimmatessa väistämättä käy. Lisäksi TV-ruudulla on tekstille niin vähän tilaa, että skimmaus vaikeutuu.
Suomalaiset tekstittäjät ovat ilmeisesti varsin hyviä, vaikka mokia kyllä sattuu. Sen Wertmüllerin filmin englanninkielinen tekstitys on ilmeisesti aika sanasta sanaan käännetty. Italialaiset puhuvat nopeasti ja tekstitys menee niin nopeaan, että en minä siinä perässä pysynyt pahimmissa paikoissa.
Vitsit ovat hyvin vaikeita ja englanti on aika kuuluisa idioimeistaan, jotka nekin on hankalia. Bats in the belfry, not my cup of tea, building castles in Spain jne. jne. Ja kyllä ne kuuluisat lauseet pitää oppia alkukielellä. Do you feel lucky, punk. Opinions are like assholes, every one has one and thinks every one elses stink. Dirty Harryä
Ilmoita asiaton viesti
Markkina-alueista ja elokuvista vielä. Minulla on vain kaksi DVD:tä, joista puuttuu suomennos, mutta ne ovatkin tosi hyviä. Enemmän varmaan olisi, jos olisi enemmän harrastusta.
Lina Wertmüllerin http://www.imdb.com/name/nm0921631/ Mies joka osti elämänsä http://www.imdb.com/title/tt0075040/ . Se löytyi huuto.netistä, mutta ei suomalaisista nettikaupoista. Osittainen selitys on, että se on alueen 1 levy ja NTSC-formaatissa. Sitä ei ole siis tuotu Eurooppaan!
Orson Wellesin http://www.imdb.com/name/nm0000080/ Pahan kosketus http://www.imdb.com/title/tt0052311/ . Tämä on sentään alueen 2 levy. Huomion arvoista levyssä on se, että se pitää olla ”restored to Welles’ original vision” eikä se raiskattu versio, jonka minäkin elokuvakerhoissa pariinkin otteeseen näin. Raiskattu versiokin oli hieno, mutta DVD:llä loistava.
Mistähän vastaavia löytyisi lisää?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on pakko mainita yhdestä leffasta, jota tuli odotettua tosi pitkään. Orson Wellesin paras elokuva on Chimes at Midnight/Falstaff. Se on myös elokuvan historian paras Shakespeare-tulkinta. Sitä oli pitkään käytännössä mahdoton löytää, mutta vuonna 2010 siitä julkaistiin onnistunut dvd. Suosittelen painokkaasti.
Imdb:ssä leffa esiintyy hassusti espanjalaisella nimellä, Suomessa se onkin kai näytetty vain tv:ssä.
http://www.imdb.com/title/tt0059012/
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoinen, mutta hankala. Siitä on ilmeisesti julkaistu useita maaversioita, joiden laatu vaihtelee. Parhaan väitetään olevan italialaisen. Ensi kuun 23. julkaistaan ilmeisesti englanninkielinen yleisversio. Taidan jäädä odottamaan sitä. Suomalaisista putiikeista en löytänyt vaan Amazonista.
Tuohon pahan kosketukseen liittyy vielä sellainen juttu, että sen teema, oikeudenmukaisuus, koskettaa. Tosin Wellesin ja tässä tapauksessa pakko mainita Kafkan Oikeusjuttu on se varsinainen elokuva, joka auttoi ”ymmärtämään” asevelvollisten tutkijalautakuntaa. Koko tarina: http://rkoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/93534-vanki… . Oikeusjuttu on varmaan se elokuva, jota olen useimmin katsonut. Nyt taitaisi olla taas sopivan pitkä aika edellisestä kerrasta..
Ilmoita asiaton viesti
Tämä 2010 julkaistu Chimes at Midnight on siis englanninkielinen, tottakai. HMV:ltä löytyy.
Edit: OK, näyttää loppuneen edellinen painos. Uusi tulee tosiaan molempiin brittikauppoihin 23.4. (5,99 puntaa).
Ilmoita asiaton viesti
Jossa sanotaan, että release date: 23-04-2012. Vanha painos loppu ilmeisesti ja kun Amazonissakaan ei tuota ole edes käytettynä, niin kyllä se nyt täytyy reilu kuukausi odottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Taidankin heti saunasta tultuani katsoa taas tuon viime vuonna HMV:stä hankitun 🙂
Vähän off topic, mutta kommenttiisi viitaten: Halusin aikanani ihan erityisesti suomeksi tekstittämättömät versiot Marx-veljesten Paramount- ja MGM-leffoista. Hermot säästyvät paljolta.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikuttaa siltä, että aihe on jo lähes loppuun käsitelty, joten loppupäätelmät.
Oma lista
Woody Allen http://www.imdb.com/name/nm0000095/#Director
Pedro Almodovar http://www.imdb.com/name/nm0000264/#Director
Coen veljekset http://www.imdb.com/name/nm0001053/#Director
Stephen Frears http://www.imdb.com/name/nm0001241/
Terence Malick http://www.imdb.com/name/nm0000517/#Director
Darren Aronofsky – http://www.imdb.com/name/nm0004716/
Terry Gilliam – http://www.imdb.com/name/nm0000416/
Alejandro González Iñárritu http://www.imdb.com/name/nm0327944/#Director
Jean-Pierre Jeunet http://www.imdb.com/name/nm0000466/#Director
David Cronenberg http://www.imdb.com/name/nm0000343/#Director
The Wachowski Brothers http://www.imdb.com/name/nm0905152/#Director
Jos kriteerejä höllentäisi siten, että ei tarvitsisi olla kuin vaikka kaksi erinomaista tai hyvää nähtyä elokuvaa ko. ohjaajalta, ei joukko kovin paljon uskoakseni lisääntyisi. Oma elokuvaharrastukseni oli innokkainta 80-luvulla ja olen melko varma, että silloin luotto-ohjaajia oli ainakin kaksinkertainen määrä. Kuolleita suurin osa. En usko, että kriittisyydessäni on tapahtunut muutosta vaan muutos on elokuvissa. Ehkä parhaimmat tarinat on jo kerrottu tai sitten se kulttuuripiiri, jossa elämme on jo niin rahan rauhoittamaa, että terävää kulttuuria ei enää synny samassa mittakaavassa. Tietysti katselutottumuksissa, tekniikassa jne. on tapahtunut suuria muutoksia, mutta elokuvan kulutus on silti varmasti noussut. Ehkä pelkästään TV-levitykseen päätyviä elokuvia ja niiden ohjaajia ei osaa arvostaa yhtä paljon?
Onko sama ilmiö näkyvissä myös musiikissa? Täällä blogeissa useampikin kommentti tyyliin ”7-kymmpiset miehet vielä kiertää ja tekee rahaa, mutta nuoremmat pysyy pinnalla muutaman vuoden ja lopettaa” on laittanut ihmettelemään.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisi melkein kirjoittaa kokonainen blogi mikä nykyelokuvassa häiritsee tai mikä tekee siitä mielenkiinnottoman
Itse katson enimmäkseen vanhoja elokuvia
Itsellä ainakin johtuu siitä ettei kukaan enää tee sellaisia elokuvia kuin esim
Vanishing Point
http://www.imdb.com/title/tt0067927/
Tai
Mad Max
http://www.imdb.com/title/tt0079501/
Kaikki on jotain tietokone efekteillä kuorrutettua supersankaria vain
Ilmeisesti antisankarin aika on mennyt…
Tarjolla on monesti vain valjuja remakeja…Tai huonoja jatko-osia
Ehkä olen tullut vanhaksi ja ruvennut nostalgiseksi…
Tuokaa nessuni…Likanen Harry alkaa 😀
Ilmoita asiaton viesti
Tekniikasta on tullut eräänlainen itseisarvo. Tehosteiden realismi tuntuu olevan etusijalla sisältöön nähden. Kaiken pitäisi tulla kerralla kerrotuksi. Tässä mielessä pidän nimenomaan Lynchistä, koska nyt vaikka jo linkatun Lost Highwayn ensi kertaa nähdessään on enemmän pihalla kuin perillä elokuvasta, vaikka sen on juuri nähnyt verrattuna hetkeen, jolloin ei tiennyt elokuvasta mitään. Jollain hämärällä logiikalla palaset kyllä osuvat kohdilleen, mutta sitä ei osaa selittää. Onkin palkitsevaa ”hoksata” näitä seuraavilla katselukerroilla.
Kysymys onkin: moniko elokuva kestää uudelleenkatselut? Voisiko sitä pitää yhtenä kriteerinä hyvästä elokuvasta?
Ilmoita asiaton viesti
Se että elokuva kestää uudelleenkatselut kerta kerran jälkeen ja sieltä löytää aina jotain uutta tai uuden näkökulman on kyllä hyvä kriteeri hyvälle elokuvalle…
Ilmoita asiaton viesti
Yksi taso on tarina. Kurosawan 7 samuraita oli muistaakseni Kurosawan mukaan uusinta jostain länkkäristä. 7 samuraita taas tehtiin uudelleen länkkärinä Seitsemän rohkeaa miestä. Piiri pyörii.. Loput yhteydet ja uusinnat sivulla http://www.imdb.com/title/tt0047478/movieconnections . Yhteensä vaatimaton 11 uusintaa!
Matrixista tuli mieleen, miten yleistä myyttiä se kuvaa. Ympäröivä todellisuus ei olekaan se ainoa tai oikea. Castanedan ( http://uskoahonen.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuur… ) kirjasarja hyödyntää ihan samaa. Ensin hallusinogeenejä, jotta nähdään se toinen todellisuus ja jatkossa niitä ei enää tarvitakaan, matkaillaan muuten vain.
Stephen King, vaikka en ole yhtään lukenut, on melko mestari käyttämään perusmyyttejä. Aika monelle on lapsena, kun mielikuvitus vielä laukkasi, tullut mieleen, mitä jos ei olisi enää muita ihmisiä. Siitä saa vaikka minkälaisia tarinoita. En ole huomannut, että ennen Kingiä tätä kukaan olisi käyttänyt.
Shakespeare kuitenkin on se anglo-amerikkalaisen perustarinankertoja, josta varmaan sa kaikki lähtemään, kun tarpeeksi pitkään tutkii.
Tarinassakin voi olla tasoja. Dekkareita nykyään pidetään myös yhteiskunnallisina kuvauksina ja saadaan siten niiden arvoa nostettua. Tämä on taiturointia kuinka monelta taholta teosta voi lähestyä.
Minä en oikein keksi mitään tarkoitusta Lynchin tapaiselle kikkailulle. Joitakin tehokeinoja on hyvä käyttää. Esimerkiksi aloitetaan jollain dramaattisella huipennuksella ja sitten selitetään miten siihen oli päädytty. Katsojan mielenkiinto saatin herätettyä heti alussa ja sen jälkeen rauhallisesti jatkuva selitys onkin mielenkiintoinen eikä tylsä. Aikatasoilla leikkiminen voi olla siis hyvä asia, jos katsoja ei sekoa niihin.
Sinä haluat ratkoa arvoituksia. Mulholland driven extroissa Lynch antoi piruilevan näköisenä vinkkiä, miten elokuvan voisi ratkaista 😉
Ilmoita asiaton viesti
Vielä nykyäänkään en voi olla ajattelematta, että Mulholland Drivessa on jollakin tapaa kyse jostakin, mutta Inland Empiren kohdalla kyllä luovutin. Joten en enää odota Lynchin tulevia elokuvia 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tarinan kertojia usein vaivaa se, että ei ole muuta kerrotavaa kuin omasta elämästä. Nuo molemmat Lynchin leffat kertovat enemmän tai vähemmän elokuvan tekemisestä ja näyttelijöistä. Inland empiressä on lisäksi uudelleen filmatisointi ja se, että myytti toistuu, ihmiset yleensä kyllä tunnistavat ne, mutta eivät voi väistää myytin lopputulosta. Mullholland drivessä eri ikäisten näyttelijöiden kohtalot tuntuvat sekoittuvan, onko kyseessä uusinta?
Mielestä paras elokuva elokuvan teosta on Truffautin Amerikkalainen yö http://www.imdb.com/title/tt0070460/ . Jos sen on nähnyt ja sen jälkeen sen toisen Truffautin leffan, jossa kissa tulee litkimään maitoa lautaselta, joka on ulos jätetyllä tarjottimella, tuo kohtaus saa aivan uusia tasoja.
Ilmoita asiaton viesti
Tekniikkahan on mahdollistanut aivan uudentyyppisiä elokuvia. Otetaan esimerkiksi Batman. TV-sarjassa oli esimerkiksi tappelukohtauksissa hienoja tehosteita. Sarjakuvatyyliin kirjoitettu filmin päälle Pow!!, Whack! jne. Esimerkiksi http://www.youtube.com/watch?v=bdemhjeVijE&feature… episodi 12, kohta 21:20. Aika näppärää, mutta melkein tahattoman hauskaa.
Se, mihin olen kiinnittänyt huomiota on sarjakuvien filmatisointien määrän lisääntyminen. Aina se ei osu silmään, mutta esimerkiksi Kill Bill ja Sin City ovat niitä ja tietysti ne tutut Batmanit, teräsmiehet ja hämähäkkimiehet. Joku muu varmaan luettelisi enemmän, kun sen tyyppiset ei ihan ole makuuni sopivat.
Minä ymmärtäisin, että myös tämä kertoo siitä hyvien uusien tarinoiden vähyydestä.
Ilmoita asiaton viesti
Batman siis se vanha elokuva ja sarjat ovat aivan loistavaa viihdettä
Löysin sen elokuvan viiden euron laarista jonka jälkeen tilasin koko sen sarjan DVD:nä
Harmitonta hauskaa mukuloiden kanssa katsottavaksi ja juuri niin pöljää että tälläinen lapsellinen aikuinen kuin minä viihtyy
Näistä uusista Batman elokuvista en niin perusta
Ovat visuaalisesti komeita mutta se että kaverista joka pukeutuu kumiseen nahkapukuun lähdetään rakentamaan traagista sankaria saa minut joka kerta tukehtumaan merkkariini 😀
Ilmoita asiaton viesti
Tarantino http://www.imdb.com/name/nm0000233/#Director on luvannut Kill Bill III:n. Kyllä varmaan pitää mennä katsomaan.
Michael Mann http://www.imdb.com/name/nm0000520/#Director tunnetaan varmaan parhaiten TV-sarjoista Miami vice ja murharyhmä. Ainoa elokuva, jonka muistan nähneeni on Collateral – Väärä aika, väärä paikka. Siitä elokuvasta ei jäänyt ohjaaja mieleen eli ei mitenkään erikoinen tai säväyttävä. Ilmeisesti kuitenkin tasaista tuotantoa eli jos tuon tyyppisistä pitää..
Ilmoita asiaton viesti
Tarkovskilta ei voi enää odottaa uutta, mutta nytpä hänen leffansa ovat netissä, esim. Andrei Rublev katsottavissa myös HD-tasoisena ja englanninkielisillä teksteillä:
http://www.youtube.com/movie?v=1PAhbcy8mP4&feature…
ja
http://www.youtube.com/movie?v=RwCJoEJFW5g&feature…
Muutkin löytyvät ohesta.
Toiset pitävät Tarkovskista, ja toiset inhoavat, koska hän teki oikeata ELOKUVAA, eikä taatusti keskittymättömien ja hätäisten katsottavaa viihdettä.
Tätä on odotettu.
Ilmoita asiaton viesti
Andrei Rublevista en muista kuin yhden kohdan. Kellonvalajan poika valittamassa sitä, että isä ei opettanut taitoaan hänelle. On hienoa, että kulttuuria, edeltäjien tietoa ja taitoa, on vapaasti saatavilla.
Stalkerista tärkein muisto on se, että sain kuulla pitkän aikaa siitä, että olin saanut houkuteltua kaverini sitä katsomaan. Hänen mielestään se oli typerin elokuva, jonka hän oli koskaan nähnyt. Minulla taas oli se vaihe, että piti ratkaista arvoituksia.
Neuvostoelokuvaa vaivasi sensuuri. Sen takia piti oppia kiertoilmaukset. Neuvostokansalaisille oli tietysti tärkeää oppia tulkitsemaan niitä, mutta länsimaalaisille sitä tarvetta on vaikeampi luoda. En tiedä oikein mitä Tarkovski halusi sanoa viimeisimmillä elokuvillaan, mutta niissä ilmeisesti oli niin kiertäen kerrottua sanomaa, että hän joutui epäsuosioon kotimaassaan. Tai sitten se oli vaan taidetta..
Minä olen tainnut nähdä kaikki Tarkovskit. Niitä näytettiin aika ahkerasti elokuvakerhoissa 80-luvulla.
Ilmoita asiaton viesti
Epäsuosiossa Tarkovski oli kotimaassaan Andrei Rublevista alkaen. Se oli liian uskonnollinen neuvostoateismille, eikä sitä esitetty moneen vuoteen Neuvostoliitossa. Cannesin elokuvafestivaaleille Rublev pääsi kolme vuotta valmistumisensa (1966) jälkeen salakuljetettuna, voitti tietysti pääpalkinnon heti, ja vasta 70-luvulla leffaa näytettiin NL:n pikkuteattereissa – ilman julkisuutta.
Suomi oli noihin aikoihin ensimmäinen länsimaa, jossa neukkuleffoja pääsi katsomaan levitysfirma Kosmos-filmin (NL) ja sen leffateatterin (Capitol) vuoksi, ja Helsinki olikin ensimmäinen paikka länsimaissa, jossa myös Rublev pääsi levitykseen v. 1972.
Alusta alkaen Tarkovskin leffat olivat visuaalisesti (ja myös äänellisesti) erittäin vahvoja ilmaisultaan, ja myöhemmin mies luopui länsimaisesta tarinankerrontarakenteesta ja hänen elokuviensa logiikka alkoi muistuttaa unien logiikkaa, mitä jotkut pitävät enemmänkin sekapäisyytenä.
Hienoa että Mosfilm on alkanut jakaa ilmaiseksi netissä vanhoja neukkuklassikoita kokonaisina, hyvälaatuisina ja englanniksi tekstitettyinä. Kannattaa katsoa, sieltä löytää monta helmeä.
Ilmoita asiaton viesti
Peili on jäänyt mieleen melkoisena visuaalisena elämyksenä. Vaikka olen kommenteissani korostanut kertomuksen merkitystä, on elokuva tietysti muutakin. Kubrikin elokuvissa visuaalisuus ja musiikin valinta on mielestäni kaikkein parasta, mutta Tarkovski pääsee lähelle ainakin visuaalisuuden puolesta. Äänipuolesta en nyt muista.
Yksi ohjaaja, joka voisi päästä listalle on Roy Andersson http://www.imdb.com/name/nm0027815/#Director . Hän on tehnyt paljon mainosfilmejä ja niissä budjetit sekuntia kohden ovat ihan eri luokkaa kuin normaaleissa eurooppalaisissa filmeissä, siis viimeisen päälle hiottuja hyvin lyhyitä mestariteoksia parhaimmillaan. Se näkyy hänen elokuvissaankin. Hyvin visuaalisia. Tuotanto on kuitenkin hyvin vähäistä.
Ilmoita asiaton viesti
No niin, nyt sain katsottua Anderssonin Sinä elävän http://www.imdb.com/title/tt0445336/ ja kun luin sen arvostelua imdb:stä niin kyllä teemassa pysytään:
”The Swedish filmmaker Roy Andersson’s latest film You, the Living is not easy to review. One of the reasons is that in his own words he has broken with the Anglo-Saxon tradition of story-telling, in all essence the template of most Western film productions. Another reason might be that although Roy Andersson is somewhat heavy on symbolisms, his, unlike those of, say, Andrei Tarkovsky, are of a more elusive nature.”
Edellinen Toisen kerroksen lauluja http://www.imdb.com/title/tt0120263/ oli aika samanlainen. Lyhyitä kohtauksia mainosfilmityyliin, jotka eivät aina suoraan liity toisiinsa. Kyllä niistä kuitenkin sanoma välittyy.
Voi tietysti olla, että ihmisen taipumus nähdä enemmän kohteessa kuin siinä aidosti on, pätee elokuvaankin. Lapsuudentaloni saunan vessan yksi seinä oli maalattu roiskimalla ja pesselillä tökkimällä kuviolliseksi. Pöntöllä istuessa viihdytin etsimällä kuvioita ja hahmoja seinästä ja kyllä niitä löytyi kun kovasti yritti ja sopivasti mielikuvituksella täydensi. Elokuvan puolella Godfrey Reggio http://www.imdb.com/name/nm0716585/ on vienyt tyylin täydellisyyttä hipovaksi. En ole nähnyt kuin Koyaanisqatsin http://www.imdb.com/title/tt0085809/ . Se on vain kuvakollaasia, suurin osa nopeutettua filmiä pilvistä, yöllä valojuovia muodostavista autojen valoista jne. Täysin juoneton. Musiikki on Philip Glassin ja sopii loistavasti elokuvaan. Minulla on hyllyssä pari muutakin Reggiota, mutta ei ole tullut katsottua. En sitä vessan seinääkään kovin kaipaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkovskin Peilillä oli aikanaan legendaarinen esitys Tampereen Elokuvakerho Monroessa. Yksi kela esitettiin ylösalaisin lopusta alkuun, mutta kaikki olivat varmoja, että se kuuluu asiaan. Leffan outouksiinhan kuuluu vuonna 1945 tehty valedokumentinpätkä Hitlerin kaksoisolennon ruumiista…
Roy Anderssonin kaikkein uusinta ei ole vielä tullut nähtyä, mutta kuuluu listalle.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä tulee aika pitkä viesti mutta tulkoon. Keskityn tässä listauksessa siis edelleen aktiivisesti työskenteleviin ohjaajiin. Seuraavat valinnat ovat niitä ohjaajia, jotka tämäntapaisissa kyselyissä tulevat useimmiten ensimmäisenä mieleen:
Lars von Trier
Ei ole tähän mennessä kertaakaan tuottanut pettymystä. Kyseisen ohjaajan tuotanto on kokonaisuudessaan hieno vastavoima elokuvataidetta rienaaville teennäisille kaupallisille virityksille. Dogville varsinkin on monessa mielessä – niin lavasteiden kuin herättämiensä ajatusten ja voimakkaiden tunteiden takia – edelleenkin 2000-luvun mieleenpainuvimpia elokuvia.
Parhaimmat:
-Dogville
-Antichrist
-Dancer in the Dark
-Breaking the Waves
Michael Haneke
Nykyajan ohjaajista ehdotonta huippuluokkaa. Verkkainen mutta voimakas ja ihailtavan selittelemätön kerronta leimaa ohjaajan kaikkia mestariteoksia. Funny Gamesin amerikkalainen uusintaversio ei voita alkuperäistä, mutta ei sitäkään voi millää turhaksi sanoa, vaikka elokuvan tunnelma ja uskottavuus kärsiikin liian tunnetuista näyttelijöistä. Tänä vuonnahan Hanekelta on valmistumassa uusi elokuva nimeltä ”Amour”, jossa on pääosassa ”Pianonopettajassa” suuren vaikutuksen tehnyt Isabelle Huppert. Ohjaajan elokuvista ”Suden aika” on pahin pettymys: Sekava elokuva, joka turhauttaa aivan liian pimeässä kuvattujen otostensa takia.
Parhaat:
-Pianonopettaja
-Valkoinen nauha
-Kätketty
-Seitsemäs manner
Huonoin:
-Suden aika
Alejandro Amenábar
”The Others” on psykologisen kauhun uusi huippu ja kaltaisistansa nykyajan teoksista ehdottomasti vaikuttavin. Amenábarin ura koostuu kokonaisuudessaan hyvin varmaotteisista teoksista, joista yksikään ei ole onnistunut pettämään. Edellä mainitun elokuvan mainitsisin ohjaajan parhaaksi, jos siis olisi pakko valita, mutta myöskin ”Tesis”, ”Avaa silmäsi”, ”Meri sisälläni” ja liian vähälle huomiolle jäänyt omaperäinen ”Agora” ovat kaikki selkeästi massasta poikkeavia ja ajatuksia herättäviä teoksia.
Abbas Kiarostami
Iranilaisohjaajan ensimmäinen maansa ulkopuolella tekemä elokuva ”Iltapäivä Toscanassa” on jo sinänsä riittävä osoitus ainutlaatuisesta lahjakkuudesta. Vuonna 1997 valmistunut ”Kirsikan maku” on toinen näkemäni ohjaajan elokuva, hyvin filosofinen tutkielma toivon menettämisestä ja syrjäytymisestä. Seuraavat ja vielä näkemättä olevat Kiarostamin työt tulee varmasti jossain vaiheessa tarkastettua.
Roman Polanski
Polanski on säilyttänyt omintakeisen kerrontatyylinsä tekopyhien moralistien harjoittamasta ajojahdista ja kaikista henkilökohtaisista järkyttävistä tragedioista huolimatta. Tosin jo 60-luvulla valmistunut henkistä hajoamista loistavasti kuvaava ”Inho” on edelleen se ohjaajan mieleenpainuvin teos. Kaikesta uusin ”Carnage” on myös kiehtova ja hauskakin pienimuotoinen elokuva – erityisesti erinomaisen dialoginsa ja hyvin valittujen näyttelijöidensä ansiosta. Frantic ei ole varsinaisesti huono, mutta osoittautuu pettymykseksi jättäessään liian ison osan potentiaalistaan käyttämättä. Loppua kohden alkaa muuttumaan harmillisen tavanomaiseksi hollywoodilaiseksi trilleriksi.
Parhaat:
-Inho
-Rosemaryn painajainen
-Vuokralainen
-Yö ei tunne armoa
Huonoin:
-Frantic
Sylvain Chomet
Kaksi tavattoman taidokasta ja lämminhenkistä animaatiota, ihastuttavan mielikuvitukselliset ”Bellevillen kolmoset” ja Jacques Tatin käsikirjoitukseen perustuva ”Illusionisti” ovat molemmat ainutlaatuisia teoksia muuten nykyään niin vaatimattomassa ja valmiiksi pureskelluista moraalisaarnoista kärsivässä lajityypissä. Ehdottomasti tulee tarkastettua ohjaajan seuraavatkin työt.
Martin Scorsese
Todennäköisesti se paras moderin amerikkalaisen elokuvan edustaja. On säilyttänyt luomisvoimansa ja provokatiivisen tyylinsä vuosikymmenien ajan muutamasta vaatimattomammasta suorituksesta huolimatta. Dokumentit eivät ole näkemieni esimerkkien perusteella Scorsesen ominta alaa. Ihmeen kuivia ja tavanomaisia virityksiä.
Parhaimmat:
-Taksikuski
-Koomikkojen kuningas
-Kuin raivo härkä
-Illasta aamuun
-Suljettu saari
Huonoimmat:
-Shine a Light
-No Direction Home: Bob Dylan
Woody Allen
90-luku oli Allenille mielestäni sitä vaatimattominta aikaa, mutta 2000-luvulla ohjaaja sopivasti uudisti tyyliään, vaikkei olekaan niihin 70- ja 80-lukujen huippuihin sentään aivan yltänyt. Allenin värikästä huumorintajua ja tasaista kerrontatyyliä olen aina arvostanut.
Parhaat:
-Annie Hall
-Manhattan
-Zelig
-Kairon purppuraruusu
-Stardust Memories
-Radio Days
Huonoimmat
-You Will Meet a Tall Dark Stranger
-Everyone Says I Love You
-A Midsummer Night’s Sex Comedy
Mike Leigh
Leighin elokuville ominainen rikas dialogi ja huolellin visuaalinen sommittelu pääsevät parhaiten oikeuksiinsa yllättäen uusimmassa elokuvassa ”Vuosi elämästä”, joka on yksi vaikuttavimmista keskiluokkaisten kansalaisten tutkielmista pitkään aikaan. Hyvin karu lopetus elokuvassa, jota määrittää kuitenkin myös Leighille tyypillinen mainio arkinen huumori. Mainittakoon kuitenkin, että ohjaajan yksi parhaista ”Vera Drake” on kokonaisuudessan hyvin vakava teos.
Parhaat:
-Vuosi elämästä
-Vera Drake
Huonoin:
-Career Girls – uranaisia
Michael Mann
Mannin kaikki elokuvat nähneenä en voi millään olla laittmatta häntä tälle listalle. Amerikkalaisen nykyelokuvan selkeitä merkkinimiä. Aluksi digitaalisen kuvauksen suosiminen elokuvissa ”Collateral” ja ”Public Enemies” arvelutti, mutta epäilykset paljastuivat onneksi turhiksi ja pohjimmiltaan nämäkin elokuvat ovat sitä tuttua, varmaa Mannia. Pakko mainita myös erikseen ohjaajan erikoisen, todennäköisesti harvojen näkemä teos ”Paholaisen pesä”, joka on Mannin uran kiinnostava poikkeus, vaikka kaukana mistään merkkiteoksesta. ”Ali” puolestaan on selkeä pettymys koska elokuva ei onnistu koskettamaan aihettaan pintaa syvemmältä.
Parhaat:
-Collateral
-Viimeinen mohikaani
-Suurkaupungin hait
-Psykopaatin jäljillä
Huonoimmat:
-Ali
-L.A. Takedown
Ilmoita asiaton viesti
Kaksi listallasi olevaa on ollut minunkin listallani, mutta ei ole enää.
Trierin Dogville oli minulle pettymys. Sen jälkeen en ole ollut kiinnostunut Trieristä. Dogvillessä häiritsi koko ajan se, että lavasteita ei ollut. Näytelmässä se vielä voisi toimia, mutta se olisi melko riisuttu näytelmänä. Elokuvaksi se ei kelpaa. Toinen juttu on pituus. Allen varsinkin on hyvin tarkka, että elokuvan sopiva pituus on 1 ½ tuntia. Dogville on kahden elokuvan pituinen.
Haneken Pianonopettaja oli hyvä, mutta 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls ja sen jälkeen Suden aika, niin Hanekea ei halua lisää.
Meri sisälläni oli hyvä, mutta ainoa, jonka olen Alejandro Amenábarilta nähnyt. Seurantaan.
Loput aiemmin käsiteltyjä ja sellaisia, joilta en ole nähnyt mitään.
Ilmoita asiaton viesti