Vamo V6 sähkösavukkeen säätyvätehoinen akkurunko
Tätä kirjoitusta pitää nyt täydentää, koska molemmat vajaa vuosi sitten käyttöönottamani Vamot sanoivat sopimuksensa irti muutaman päivän sisällä lokakuun alkupuolella. Epäilen että niihin oli ohjelmoitu parasta ennen päivämäärä. Tilasin sitten 8.10.2017 samantyyppisiä Smok SID akkurunkoja kaksi kappaletta suoraan Kiinasta hintaan 11,47 €/kpl. Olen nyt käyttänyt niistä yhtä melkein pari viikkoa ja olen ihan tyytyväinen. Toinen on vielä pakkauksessaan sillä toiveella, että parasta ennen laskuri käynnistyy vasta käyttöönotettaessa, jos sellainen näissä on. En minä kauhean raivoissani ole, Vamot kestivät noin 10 kuukautta ja olivat halpoja. SIDiä en tarkemmin viitsi esitellä, kun muut sen ovat jo tehneet:
Toinen lisäys 7.4.2018
Smok SIDissä on hyvin tyypillinen kiinalaisvalmisteisten sähkösavukeakkujen ongelma. Lisäämässäni kuvassa Smok SIDin yläosassa oleva painonappi on kromattua messinkiä, josta kromauksen kaikki kerrokset ovat syöpyneet ja hankautuneet pois. Vamossa, joka on oikealla, kaikki ulkopuoliset metalliosat ovat ruostumatonta terästä, joka varmaan myös syöpyy ja hankautuu, mutta se ei näy. Ruostumaton teräs tietysti on sekin ongelmallinen nikkeliallergikolle, mutta ei muille. Vamossa on toinenkin etu SIDiin nähden. Akkusäiliö on kaksiosainen ja 30 millisen jatko-osan poistamisen jälkeen sinne mahtuu lyhyempi 18350-akku. SIDistä tehdään kolmea eri pituutta, kuten pakkauksen päädystä huomataan. SIDin pääasiallisesta valmistusmaterista osaan esittää vain arvauksen. Se on uskoakseni helpommin työstettävää ja halvempaa terästä, joka on niklattu. Niklaus on samantapainen elektrolyysin avulla tehtävä pinnoitustekniikka kuin kromauskin, mutta koska lopputulos ei ole yhtä korroosiokestävä ja näyttävä, sitä ei kovin usein käytetä. Kovia säästämään kustannuksissa nämä kiinalaiset.
Alkuperäinen kirjoitus alkaa tästä
Kiinassa oli yleinen alennusmyyntipäivä 11.11. jolloin minäkin hyödynsin tarjontaa tilaamalla kaksi sähkösavukkeen akkurunkoa Aliexpressin kautta. Postituskuluja ei erikseen veloitettu ja yhden rungon hinta oli 16,47 USD. Minulla oli jo sopiva akkulaturi ja höyrystimiä, mutta muuten ne olisi kannattanut tilata samalla. Li-ion-akkuja ei välttämättä kannata Kiinasta tilata, koska niiden kuljetuksen ovat kieltäneet ainakin osa lentoyhtiöistä räjähdysvaaran takia.
Li-ion-vakioakuista
Vamoon sopii akkutyypit 18650 ja 18350. Molemmissa akun halkaisija on 18 mm. 18650-akun pituus on 65 mm. Vamoa voidaan lyhentää poistamalla jatko-osa, joka pidentää sitä 30 mm, jolloin akkusäiliön pituus on sopiva 35 mm pitkälle 18350-akulle. 18650-akun varaus on tyypillisesti 2000 – 2800 mAh, joka riittää koko päiväksi innokkaallekin höyrystäjälle. 18350-akuissa varaus on suunnilleen puolet.
Li-ion-akkulaturit ovat yleislatureita. Jousen avulla laturin toinen napa liukuu välillä 65 ja 35 mm melko suurella toleranssilla. Akun halkaisija voi myös olla pienempi kuin 18 mm, jolloin esimerkiksi 16 mm paksut akut latautuvat samalla laturilla.
Toinen yleinen käyttökohde 18?50-akuille on huippuluokan tasku- otsa- ym. -lamput, joita voi löytää mm. retkeilyvälinekaupoista.
Akkujen ja laturien hinnat Suomessa ovat tyypillisesti 10 – 20 euron välillä.
Tehonsäätö
Li-ion-akkujen nimellisjännite on 3,7 V, mutta täydellä varauksella se on 4,2 V ja lähes tyhjänä 3,2 V. Tämä on hieman häiritsevää, koska sähkösavukkeen höyrynmuodostus on sen takia epätasaista. Ensimmäinen ratkaisu oli säätää jännitettä elektronisesti, jolloin jännite saatiin pysymään vakiona. Jotta höyrystimen lämpötilan ja kulumisen takia muuttuva vastus ei vaikuttaisi höyryn määrään, kehitettiin säädettävällä vakioteholla toimivia akkurunkoja.
Vamo V6:ssa maksimiteho on 20 W ja sitä voi säätää puolen watin askelein. Itse olen päätynyt viiden watin tehoon, joten 20 W on enemmän kuin tarpeeksi.
Näyttö
Vamo V6:n näyttö kytkeytyy päälle, kun höyrystysnappia painetaan ja se sammuu muutaman sekunnin kuluttua, kun sitä ei enää paineta. Ylemmällä rivillä on teho ja akun jännite. Alemmalla rivillä on akun varausta kuvaava palkki ja akun vaihdon jälkeisten painallusten määrä. Näyttöä käytetään myös ilmoituksiin, kuten "Hello" akun vaihdon jälkeen ja "Low voltage", kun akku on syytä vaihtaa.
Materiaalit ja rakenne
Vamo V6 on ruostumatonta terästä ja sen rakenne on tukeva. Kyllä ruostumaton teräskin syöpyy hien vaikutuksesta, mutta sitä ei huomaa, kuten kromauksen kulumista. Ainoa todellinen mahdollinen haitta ruostumattoman syöpymisestä on nikkeliallergikoille. Juuri sen takia rannekelloja valmistetaan titaanista ja sormukset ovat hyvin suuren kultapitoisuuden metalliseoksia. Ruostumaton teräs on melko halpaa ja riittävän hyvää lähes kaikkiin käyttötarkoituksiin.
Vamon rakenteessa en keksi moitittavaa, mutta höyrystimen juurta suojaavaa irrotettavaa kaulusta voi kehua.
Yleisarvio
Silloin kun itse siirryin höyrystämään yli neljä vuotta sitten, ei Vamo V6:n tasoisia laitteita saanut edes rahalla. Lähinnä samantasoinen maksoi 200 €. Vamo V6 on siis hyvä ja halpa. Uskoisin, että yleensäkin sähkösavukelaitteiden lastentautien aika alkaa olla ohi eikä uutuudenviehätyksestä enää tarvitse maksaa.
Käytin vain toista Vamoa reilun kuukauden enkä ole havainnut sinä aikana mitään vikaa tai ongelmaa. Vamo V6 oli kuitenkin niin halpa, että ei yhtään kaduta, että ostin kaksi.
Aikaisemmat sähkösavukejuttuni:
Sähkötupakka – Välineurheilijan opas
Sähkösavuke – Hyvät ja huonot laitteet pitkäaikaiskäytössä
Tämä oli sitten sadas kirjoitukseni tänne (vapaa- ja puheenvuoro yhteensä).
Ilmoita asiaton viesti
Tuntematta asiaa tarkemmin, olen jostakin saanut päähäni, ettei Li-ion akun lähettäminen lentopostina ja postin kautta yleensä ole kovin yksioikoinen juttu. Paperisota on melkoinen. Voin tietenkin ja todennäköisesti olla väärässäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Juu. Suomen postin sivuilta muistaakseni olen lukenut, että niitä ei saa ulkomailta tilata, mutta Suomen sisällä kieltoa ei ole. Minulla kyllä on sellainen muistikuva, että Englannista niitä olen tilannut. Tietysti sähkösavukkeissa, joissa on erikoisvalmisteinen akku, se akku on lähes poikkeuksetta li-ion. Kännyköissäkin akut ovat li-ion eikä lentomatkustajia vaadita poistamaan niitä ennen koneeseen nousua.
Eli kielto on, mutta sitä ei käytännössä valvota lainkaan eikä kiellolla ole järkevää perustetta. Kyllä ne li-ion-akut joskus, erittäin harvoin, voivat räjähtää ja alipaine kai suurentaa sen todennäköisyyttä. Samanlaista vainoharhailua kuin kännykänkäyttökielto lentokoneissa.
Ilmoita asiaton viesti
Pari vuotta sitten CE4-höyrystimet maksoivat lähes 10 kertaa niin paljon kuin nyt suoraan Kiinasta tilattuna. Enää niiden pesemiseen ei kannattaisi ostaa ultraäänipesuria, mutta taidan kokeilla taas pesua, kun se pesuri on jo ostettu.
Laitteiden osalta höyrystäminen on nykyään tosi halpaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kun minulla on useampi 18650-akku ja laturi, niin ostin sitten niille sopivan taskulampun. Jälleen suoraan Kiinasta ja Aliexpressin kautta. 2000LM CREE Q5 LED Zoomable Flashlight 18650 Torch Focus Lamp Light Bronze. Hinta 2,93 USD postikuluineen. 2000 lumenia vastaa noin 150 watin hehkulamppua, mutta pienempi tehokin löytyy. Siis järkyttävän tehokas ja halpa.
Ilmoita asiaton viesti
Täydensin kirjoitusta äsken.
Ilmoita asiaton viesti