Laihdutuspäiväkirja – Menetelmän valinta

Vasemmalla olevat päiväämättömät tulokset ovat mitattu, kun olin ollut syömättä melko tarkkaan 111 tuntia eli yli 4½ vuorokautta ja ne ovat puhelinsovelluksen historiassa rivillä 11.08.2023 15:23. Oikeanpuoleiset taas, kun olin syönyt runsaasti proteiinia, mutta energiaa selvästi liian vähän sisältävää ruokaa sekä käynyt lauantaina 12. päivä kuntosalilla tekemässä pitkän treenin. Ennen punnituksia tietysti vessassa käynti ja jälkimmäisellä kerralla suolessa oli tosi paljon tavaraa; kasviproteiinin kaverina tuppaa aina olemaan ravintokuitua myös reippaasti.

Alussa on 14.8. julkaistu osuus ja uusi sisältö on otsikon Menetelmän valinta alla.

14.8.2023 Painon mittaaminen

Minun laihdutuskuurini lähti käyntiin aivan yllättäen, alle vuorokauden varoajalla, ja täysin ryminällä eli täyspaastoa ensin neljä vuorokautta alkuperäisen suunnitelmahahmotelman mukaan ja kun kylmän paaston oireita ei ollut tullut, kompromissina vanhan ”5 vrk paastoa, viikonloppu 2 vrk syöden” -rytmin kanssa päädyin 4½ vrk viikottaiseen paastorytmiin.

Ja sitten on vielä uusi ja tällä kertaa toimiva kehonkoostumusta mittaava vaaka bluetooth-yhteydellä eli sitä käytetään kännykän kautta. Hinta oli 19,99 € Tokmannilla ja Prego-merkkinen. Kännykkäsovellus on OKOK·International, iOS-sovelluskin löytyy.

Mutta sitä ennen oli kehonkoostumusmittaus ihan kunnollisella laitteella, jolla pelkästä yhdestä mittauksesta maksoin 20 € ja viimeisin oli pettymys. Alla siitä valokuva, josta alaosasta puuttuu hieman varsinaisien mittaustuloksien ulkopuolista tekstiä:

Lihasmassaa oli tullut muka vain 400 grammaa lisää viiden viikon tehokkaalla harjoittelulla!

Tuota mittausta edelsi 22.5. tehty, jossa lihasmassaa oli tullut 1,1 kg pelkällä varovaisella totuttelulla salitreeniin, jota en edes ollut laskenut varsinaiseksi harjoitteluksi. Aina niissä mittaustuloksissa on jotain valitettavaa! No, kyllä minä mietin sitäkin, että olenko harjoitellut oikein ja onko se sittenkin niin, että alussa se on vaan niin helppoa, että lihaksia tulee vaikka ei oikein yrittäisikään, mutta sitten se pian käy paljon vaikeammaksi. Niin tai näin, mutta toimiva oma kehonkoostumusmittausvaaka, vaikka mittaisikin väärin ja aika pitkälti toisia asioita kuin kunnollinen, jossa on myös käsille elektrodit, mittaa kuitenkin jotain ja sen tulokset ovat itsensä kanssa vertailukelpoisia.

Mutta kun katsoo artikkelikuvaa, tulee InBody-mittauksestakin mieleen, että tulkitseeko sekin suoliston sisältöä mieluummin rasvana ja miten eritasoiset lihasten treenausturvotukset tulkitaan? Olen ollut huomaavinani, että se treenausturvotus vaikuttaisi painooni noin 2 – 3 kiloa. Omalla vaa’alla voi kuitenkin mitata juuri silloin kun kokee tarvetta siihen ja on tilaisuus. Ja on samassa vaiheessa tai tilanteessa. Nyt kun minulla on viikon sykleissä etenevä laihdutuskuuri, on seuraava mielenkiintoinen punnitusajankohta perjantaina 18.8.

Täytyy myöntää, että minulla oli oikeastaan kaikki avoimena, ilman päätöksiä siitä, miten etenen laihdutuskuurin kanssa. Esimerkiksi se, että rytmi on viikon pituinen, varmistui mielessäni vasta sunnuntaina, viikon viimeisenä päivänä. Lauantaina olin päivän ensimmäinen kuntosalilla ja ainoa, kun poistuin noin kello 17:00. Viikkoa aikaisemmin lauantaina oli ollut yksi kävijä ja minä olin sunnuntaina ainoa. Keskellä viikkoa kävijöitä on muutama päivässä, joten sekin puoltaa viikottaista rytmiä ja treenipäivänä viikonloppua. On kuntosali ikään kuin yksityiskäytössä. Muutenkin päätökset tai palat kokonaisuudessa ovat tuntuneet vain loksahtelevan sopiville paikoilleen.

Lisäksi kaikki on ollut kovin helppoa, mukaanlukien paasto. Se tosin on hieman houkuttanut, että kokeilisi syödä vähän, mutta lähes pelkkää proteiinia ja samalla jatkaa tehokasta lihastreeniä. Pelkään kuitenkin, että se olisi edelleenkin turhan vaikeaa ja käytännössä hidastaisi tavoitteisiin pääsemistä. Nyt valittu tapa on se helpompi ja varmempi vaihtoehto!

Menetelmän valinta

Ei mennyt ihan putkeen ensimmäisellä kerralla ja päätin ottaa aikalisän, joka sitten hieman venähti, mutta siitä oli hyötyä näin jälkiviisaasti arvioiden. Painoa tippui ensimmäisellä yrityskerralla noin 5 kg ja paino on pysynyt siinä tai hieman laskenut. Olen jopa ajatellut, että kun mitään pakottavaa kiirettä ei ole, voisin uudelleenkin tehdä vain lyhyen”pyrähdyksen” ja pitää sen jälkeen jonkinlaisen tasaantumis- ja arviointitauon. Pitempiaikainen suunnitelma minulla on vielä noin kolmivuotinen työnimellä huippukunnossa eläkkeelle, joten aikaa kyllä on. Toisaalta jos sopiva rytmi ja sisältö löytyy, niin sitähän voi tietysti jatkaa.

Jotta voisi paremmin ymmärtää pohdintojani laihdutusmenetelmän valinnan suhteen, on syytä kerrata historiaa. Ensimmäisen kerran laihdutin noin 20-vuotiaana noin 20 kiloa muutamassa kuukaudessa. Vauhti oli raju ja niin oli menetelmäkin, arkipäivinä olin syömättä ja viikonloppuisin söin maltillisesti. Minulla ei ole mitään muistikuvaa siitä, mistä sain idean kokeilla moista, mutta se oli yllättävän helppoa. Huomasin että fyysinen näläntunne katoaa hyvinkin nopeasti, ehkä päivässä tai kahdessa ja syömiseen sekä yleensä ruuansulatukseen liittyviin toimiin menee yllättävän paljon aikaa sekä vaivaa. Olo on aluksi kevyt ja vaivaton, mutta joskus muutaman päivän kuluttua nopeasti käytettävissä oleva vararavinto on loppu ja rasvan ”polttaminen” tai muuttaminen käyttökelpoisempaan muotoon on liian hidasta tyydyttämään normaalin energiatarpeen. Siispä keho vaihtaa säästöliekille ja sillä on ikäviä vaikutuksia, lyhyesti kuvaten: tulee vilu ja väsymys. Silloin noin kaksikymppisenä join tuoremehuja ja töissä kaakaota jaksaakseni. Se oli sen verran ikävää taiteilua, että seuraavalla kerralla tein toisin.

Tässä vaiheessa on hyvä huomauttaa, että kaikissa laihdutusmenetelmissä on hyvät ja huonot puolensa. Yli 40 vuotta sitten keksimäni menetelmä on minulle tuttu ja se on toiminut hyvin aikoinaan, mutta niin toimi myös noin 25 vuotta sitten kehittämäni melko erilainen muunnoskin. Se soveltui silloin ehkä paremmin sen vuoksi, että 90-luvun loppupuoliskolla tavoitteenani oli pudottaa selvästi vähemmän painoa, ehkä vain puolet eli noin 10 kiloa. Sen tarkempaa muistijälkeä siitä ei jäänyt, se oli niin helppoa ja harmitonta, mutta hitaampaa. Idea oli yksinkertainen. Ensin parin päivän paasto, jotta mahalaukku ehti kutistua sen verran, että puolikkaat annokset saivat kylläiseksi. Puolikkaassa pysyminen tuotti hieman hankaluuksia. Toisaalta välillä teki mieli myös pienentää annoksia, jotta homma hoituisi nopeammin, mutta se oli silloin sopivalta tuntuva kompromissi ja muistaakseni varsin haitaton. Intoa riitti vielä lihaskunnonkin palauttamiseen suunnilleen samalle korkeimmalle tasolle, jolla se oli ollut noin vuosikymmen aiemmin. Senkin osalta silloin oli kyse melko pienestä korjausliikkeestä. Nyt aikaa on kulunut enemmän edellisestä ”ryhtiliikkeestä” ja valmista olisi hyvä saada aikaiseksi suhteessa nopeammin vaikka kokonaisaika olisikin suunnilleen sama.

Kovin paljon en ole muuttanut suunnitelmaa tai oikeastaan rytmiä. Nyt paasto kestää 3½ vuorokautta ja tarkoitus on estää elimistön siirtyminen säästöliekille, joten viime viikon torstaina söin iltapäivällä proteiinipuroa, tein parin tunnin ja noin neljän kilometrin sienestysreissun sekä sen jälkeen menin vielä kuntosalille ja toistamiseen lauantaina. Nyt on meneillään toinen viikko ja toinen paastojakso, joten tuloksista ei voi vielä sanoa oikeastaan mitään ja lihasharjoitusturvotuskin sotkee vaa’an lukemia ehkä sen noin 2 – 3 kiloa. Sienestyksellä ja varsinkin nyt suppilovahveroiden keräämisellä on ollut tärkeä vaikutus liikkumisen mielekkyyteen. Sitä voinee jatkaa ainakin joulukuun alkuun asti.

Rytmillä tai yhteensopivien elementtien kokoamisella voi olla hyvinkin suuri merkitys laihdutuksen onnistumiseen ja kun se rytmi tai kokonaisuus on normaalista hyvinkin poikkeava, ei uuden ja tuntemattoman laihdutusmenetelmän kokeilu innosta. Kun tarvetta on ollut noin 20 vuoden välein, ei sekään innosta etsimään parempaa kuin jo toimivaksi havaittu, jota on kokemuksen avulla helppo myös muokata tilanteeseen sopivaksi. Ikäkin varmasti vaikuttaa ja noin kaksikymppinen keho kestää enemmän tai on vähemmän herkkä kuin yli kuusikymppinen.

P.S.

Painoni on ollut lähiaikoina alimmillaan torstaina 12.10. 104,45 kg ja viikko sen jälkeen ennen paaston lopetusta 19.10. 104,75 kg. Ideaalipainoon on siis matkaa enää 10 kg. Jälkimmäisessä punnituksessa saattaa hyvinkin olla jo treeniturvotusta, kun kävin tauon jälkeen taas edeltävänä viikonloppuna salilla.

rkoski
Salo

IT-ammattilainen ja -kirjailija. Tehnyt aikoinaan useita Linux-levitysversioita nimillä SOT, Best, Spectra ja Lineox Linux. Julkaistuja kirjoja puolisen hyllymetriä.
Yhteystiedot: www.raimokoski.fi , www.raimokoski.com , www.lineox.net , rk at raimokoski piste com, rk at lineox piste net

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu