Paljonko paremmasta terveydestä pitää maksaa ?

Kun lehtien ja netin mainoksia lukee, voi helposti syntyä mielikuva että omasta terveydestä huolehtiminen olisi kallista ja monimutkaista – pitää olla laite jolla seurataan unen laatua, pitää olla aktiivisuusmittari, pitää olla henkilökohtainen onnellisuusvalmentaja ja personal trainer salille, pitää ostaa kaupan kalleinta luomuruokaa ja parikymmentä ravintolisäpurkkia siihen päälle. Näiden lisäksi pitää käydä hiljentymässä retriitissä Tiibetin luolissa, Lapissa ruskamaratonilla ja jossain erämaan korvessa juttelemassa shamaanille. Ja ainakin neljä erilaista verkkovalmennusta siihen päälle, mm. läsnäoloon ja sokerin syönnin lopettamiseen.

Onneksi aika paljon juttuja voi tehdä käyttämättä niihin juurikaan rahaa, osa jopa saattaa säästää sitä. Tästä muutama hyvin yksinkertainen ja helposti ymmärrettävissä oleva vinkki :

1. Nukkuminen ei maksa mitään. Valitettavan moni suomalainen nukkuu huonosti ja liian vähän. Unen puutetta ei voi korvata millään, riittävä määrä unta on terveydelle täysin korvaamaton asia. Jos sinulla on uniongelmia etkä löydä niihin itse apua, käänny osaavan ammattilaisen puoleen, esimerkiksi unikliniikalle.

Tästä Iltalehden blogista löytyy muutamia kirjoittamiani tekstejä uneen liittyen, niistä voit etsiä vinkkejä parempaan unenlaatuun. Tästä linkistä löytyy yksi.

2. Luonnossa liikkuminen ei maksa mitään. Kun puhutaan vaikkapa painonhallinnasta ja terveyttä edistävästä liikunnasta, siihen ei vaadita kuntosalia eikä mitään välineitä. 3-4 45 min mittaista reipasta lenkkiä luonnossa tukee sekä sydämen että mielen hyvinvointia, ihan tutkitusti. Jos mukaan löytyy vielä lemmikki tai hyvää juttuseuraa, vielä parempi. Jätä kännykkä kotiin. Ja jos vielä onnistut löytämään poimittavia marjoja tai sieniä mukaan, se on tietenkin ihan puhdasta säästöä ruokalaskussa.

3. Sokerin jättäminen kaupan hyllyyn ei maksa mitään. Riippuen mitä tilastoa lukee, suomalaiset syövät keskimäärin kahdesta neljään kertaa liikaa sokeria päivässä. Liiallinen sokeri on yksi suurimpia ongelmia suomalaisten ruokavaliossa, vihannesten ja marjojen vähäisyyden ohella. Paras tapa päästä eroon sokerikoukusta on yksinkertaisesti lopettaa sokerin syönti kokonaan, kerralla. Kahdessa tai kolmessa viikossa opetat elimistösi eroon sokerista, jos haluat. Vaatii alussa vähän itsekuria, joka ei mielestäni ole paha asia.

4. Saunominen ei maksa (juuri) mitään. Saunomisella on valtavasti positiivisia terveysvaikutuksia, mm. sydän- ja verisuoniterveyteen liittyen, ihan tutkitusti. Mitä useammin saunot, sitä enemmän siitä hyödyt. 4-5 kertaa viikossa, 20-30 minuuttia kerrallaan, tai enemmän.

5. Einesten ja valmisruoan jättäminen kaupan hyllyyn ei maksa mitään. Opettele tekemään itse parempaa ruokaa yksinkertaisista aineksista. Kotimaiset juurekset eivät ole kalliita, eikä ruoan tarvitse olla kalleinta luomua ollakseen laadukasta.

6. Erilaiset rentoutusharjoitukset eivät maksa mitään. Esimerkiksi Youtubesta ja Spotifystä löytyy tuhansittain erilaisia rentoutusäänitteitä – korvakuulokkeet korville ja sohvalle tai lattialle makoilemaan. Piikkimatto selän alle ja syvää rauhallista hengittelyä. Parantaa unenlaatua, vähentää stressiä, auttaa keskittymään, laskee verenpainetta, rentouttaa lihaksia ja hermostoa.

7. Kehonhuolto ei maksa mitään. Syvävenyttely ja erilaiset joogaliikkeet sopivat jokaiselle, kuntotasosta ja painosta riippumatta. Jos et ole vuosiin tehnyt mitään lihaskuntoa haastavaa liikuntaa, on todennäköisesti parempi aloittaa ensin venyttelystä ja liikkuvuusharjoitteista että esimerkiksi kuntosaliharjoittelu on yleensä mahdollista.

8. Läheisten ihmisten seura ei maksa mitään. Tutkimusten mukaan yksinäisyys on iso terveysriski, ja hyvien sosiaalisten suhteiden merkitys on suuri meille jokaiselle. Muista pitää yhteyttä läheisiin ihmisiin ja pidä huolta ystävistäsi.

9. Ylimääräisen tekemisen karsiminen kalenterista ei maksa mitään. Jos sinulla on kiire 24/7 ja kaikki vapaapäivätkin aikataulutettu täyteen tekemistä, kannattaa miettiä onko se oikeasti sen arvoista. Yleensä ei ole.

Noin. Yhdeksän täysin ilmaista kohtaa josta sen oman paremman terveyden rakentamisen voi aloittaa.

Sami Sundvik

Kokemus tuo varmuutta – takana yli 20 vuotta kuntosalitreeniä, yli 20 vuotta opiskelua ja perehtymistä ravintoon, erilaisiin ruokavalioihin ja treenimetodeihin. Kuuden vuoden kokemus elintarvikealalta, kymmenen vuoden kokemus terveystuotealalta – ravintolisistä, raaka-aineista ja tuotekehityksestä. Valmennuskokemusta painonpudotuksesta huippu-urheilijoihin – optimaalinen terveys ja suorituskyky rakennetaan mielestäni yhtä aikaa, samojen periaatteiden mukaan. Vastaan tällä hetkellä kotimaisen, ravintolisiä valmistavan yrityksen tuotekehityksestä. Superterveys, optimaalinen vireystaso ja suorituskyky on mielestäni paljon yksinkertaisempi asia kuin monet valmentajat tai ravitsemusterapeutit väittävät. Samat perusasiat tukevat jokaisen terveyttä, sama koskee myös huonoja valintoja. Mustikka on aina mustikka, ja korvapuusti on aina korvapuusti. Puhdasta, prosessoimatonta ravintoa, sopiva määrä liikuntaa, riittävä määrä lepoa, mielekäs työ ja hyvät ihmissuhteet ovat terveyden tärkeimmät kulmakivet.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu