Kauden F1 -maailmanmestaruus näyttää olevan kahden kuljettajan välinen kilpa
Näyttää siltä, että kauden F1 -maailmanmestaruus on kahden kuljettajan Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin välinen kilpa. Tämän johtopäätöksen voi tehdä tänään ajetun kauden kolmannen formula F1- Portugalin osakilpailun jälkeen. Suomen Valtteri Bottakselle näyttää jäävän kilpa kolmannesta sijasta, joka sekin on tällä tasolla kova suoritus.
Tämän päivän kilpailun ratakaavio
![]() |
|
Maaliintulojärjestys:
Lewis Hamilton 2.
Max Verstappen 3.
Valtteri Bottas
Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään jo toisella kierroksella etusiiven rikkoutumisen johdosta.
World Drivers’ Championship standings – World Constructors’ Championship standings – Official Calendar 2021
Valtteri Bottas oli nopein eilen aika-ajoissa. Tänään kolmannella sijalla Valtteri Bottas todisti olevansa kuitenkin F1-sarjan ehdoton kärkipään kuljettaja. Palkintosijoja Bottakselle on kertynyt kaikkiaan 58 eli enemmän kuin esim. Mika Häkkisellä. Mutta vielä on Bottaksella matkaa Kimi Räikkösen palkintosijojen määrään 103.
****
Spekulointi F1-tallien seuraavan kauden kuljettajista on käynnistynyt viime vuosina ennen kuin käynnissä oleva kausi on kunnolla edes käynnistynyt. Sekä MB -tallin että Alfa Romeo -tallin nykyiset sopimukset ovat katkolla tämän kauden jälkeen. F1-sarjan nestori Kimi Räikkönen ajaa ilmeisesti viimeistä kauttaan, mutta Valtteri Bottaksella riittää varmasti nykyisen tallin lisäksi kysyntää moniin talleihin.
****
F1-kilpailujärjestelmää ollaan uudistamassa tällä kaudella kolmella sprinttikilpailulla. Kolmena viikonloppuna ensin perjantaina ajetaan vapaiden harjoitusten lisäksi aika-ajo lauantain sprinttikilpailua varten. Lauantaina ajettavassa 100 km:n sprinttikilpailussa ratkaistaan MM-pisteiden lisäksi lähtöjärjestys sunnuntain varsinaiseen kilpailuun.
****
Edellisessä Imolan GP:ssä Kimi Räikkönen ajoi maaliin sijalla 9. Räikkönen sai kilpailun jälkeen tuomaristolta 30 sekunnin aikasakon, joka pudotti hänet pois pisteiltä sijalle 13. Tuomaristo käsittelee rangaistuksen vielä uudestaan, joka voi johtaa Räikkösen sijoituksen palauttamiseen sijalle 9.
****
Tässä samalla tilanne rallin MM-sarjasta viikko sitten ajetun Kroatian osakilpailun jälkeen. WCR1 -sarjan MM-pisteissä ovat Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan kuljettajat kolmen osakilpailun jälkeen sijoilla 1, 3, 5 ja 7. Sarjan ainoa suomalainen Kalle Rovanperä joutui Kroatiassa keskeyttämään ja putosi MM-pisteissä sijalle 5 . Tallien välisessä pistekilpailussa Toyota -talli on selvässä johdossa. Ralliautoilun WCR2-sarjassa ja WCR3-sarjassa on mukana useita suomalaiskuljettajia, jotka usein uutisoinnissa jäävät vähemmälle huomiolle.
Rallin MM-sarjan kauden kalenteriin on tullut muutoksia, mm. WRC Rally Finland ajetaan vasta 30.09. – 03.10.2021..
Lewis Hamilton jatkanee F1-uraansa myös tämän kauden jälkeen.Hänellä lienee kohta tähtäimessä 10 F1-maailmanmesraruutta.
MB-tallin toisesta paikasta käyvät sitten kilpaa Valtteri Bottas ja George Russel.
MB-tallipomo Toto Wolff C-moren haastattelussa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toto-wolff-kertoo-aikarajan-valtteri-bottaksen-jatkon-ratkaisemiselle-tuttu-kysymys-saa-mercedes-pomon-virnistamaan-c-moren-haastattelussa/8119336#gs.zohtwu
Ilmoita asiaton viesti
Itseni lisäksi yhä useampi taitaa olla kääntänyt selkänsä F1-sarjalle. Oma mielenkiintoni lopahti siinä vaiheessa, kun TV-lähetykset muuuttivat maksukanaville. En tosin usko, että olisin jaksanut katsoa kisoja enää ilmaiskanaviltakaan. Mitä järkeä siinä olisi, kun voittajan tietää joka kisassa 90% varmuudella?
Ilmoita asiaton viesti
Saksalainen RTL-kanava (maksullinen) lopetti myös lähetykset viime vuoden jälkeen. Lähetykset olivat tasokkaampia kuin kotimaisen maksukanavan, kun RTL-kanava sai varikkoalueella liikkua enemmän kuin Suomen kanava.
https://www.tz.de/sport/formel-1/formel-1-rtl-sky-rechte-servustv-red-bull-f1-uebertragung-sender-tv-zr-13805527.html
Suomalaisten mukanaolo F1-sarjassa on kuitenkin vetovoima, että on tullut vuosikymmeniä seurattua.
Milloin sitten FIA:n piirissä aletaan karsia kilpailupaikkakuntia, joissa maan oikeusvaltio ym. kansalaisoikeudet ovat enemmän tai vähemmän huonolla tolalla.
https://www.formula1.com/en/racing/2021.html
Ilmoita asiaton viesti
Tämä brittimedia on antamassa jo lähtöpasseja Bottakselle kesken kauden MB-tallista.
https://www.dailymail.co.uk/sport/formulaone/article-9538633/Mercedes-axe-Valtteri-Bottas-end-season-George-Russell-line-repalce-him.html
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi Liberty Media koettaa kaikin keinoin saada F1-sarjasta tasaväkisemmän=kilpailullisemman. Hamilton ei ole huono kuski, mutta jossain muussa tallissa hänellä olisi maailmanmestaruuksia huomattavasti vähemmän, jos ollenkaan. Sama tilanne Bottaksen palkintopallisijojen osalta.
Budjettikatto on oikea suunta saattaa F1 oikeasti sellaiseksi, jollainen se aikoinaan oli, eli sarjaksi, jossa eri valmistajat kilpailevat aidosti toisiaan vastaan ja kuljettajien paremmuus selviää ajotaidoilla eikä moottoritehoilla.
Miksi vähäisissäkin NASCAR-kisoissa on 50-100 000 katsojaa paikan päällä ja miksi INDY-car sarjassa ei ole viisinkertaisia mestareita?
Sarjoissa on ymmärretty se, ettei ihmisiä kiinnosta jonkun yksittäisen tallin innovatiivisuus ja se, että sen kuljettajat tulevat peräkanaa maaliin minuutin erolla seuraaviin. Näissä jenkkisarjoissa voiton ratkaisevat ensisijaisesti kuskit, koska autot ovat niin tasapäisiä kuin autot ylipäätään voivat olla, kun ne ovat eri valmistajien rakentamia, vähän kuten suomalaisessa jokkis-autoilussa. Niissä jokainen startti on mielenkiintoisempi kuin yhdessäkään F1-kisassa 2000-luvulla.
Formuloiden tulevaisuus on Formula E-sarjassa. Sitä on kehitetty juuri oikeaan suuntaan ja kisat ovat todella mielenkiintoisia, vaikkei niissä suomalaisia esiinnykään, ainakaan vielä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sitten eri sarjoissa tapahtuu kehitystyössä , kun autot siirtyvät sähköautoiksi tai jollain muulla energialla toimiviksi kuin nykyiset kilpa-autot. Sekin aika koettaa viimeistään 2030-luvulla.
——
Vielä näistä tv-oikeuksista.
Moni urheilua seuraava penkkiurheilija on enemmän tai vähemmän hämmennyksen kourissa, kun YLE ja MTV ovat menettämässä TV-oikeuksia roppakaupalla.
Formula ykkösten lähetysoikeudet siirtyvät MTV:ltä ja C Morelta Viasatille ja Viaplaylle tämän kauden 2021 jälkeen.
Nordic Entertainment Group (NENT Group) on hankkinut Formula 1 -oikeudet yksinoikeudella Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Norjaan ja Islantiin vuosiksi 2022-2024. Sama yhtiö osti itselleen viiden vuoden mittaisen yksinoikeuden useiden hiihtolajien televisiointiin Pohjoismaihin kausille 2021-2026 (ks. Ylen uutisointi 11.04.2019).
——
Edit
Tänään on uutisoitu, että Yleltä siirtyy selostajia/kommentoijjia em. yhtiön palvelukseen.
Tottakai siirtyy, kun työt loppuvat Yleltä ja kenties joillakin olisi muuten edessä
työttömyys. Ihme on, jos Yle em. tv-oikeuksien menetyksen johdosta vähennä urheilutoimituksen
henkilökuntaa samoin MTV.
Ilmoita asiaton viesti