Ralliautoilun MM-sarjan pisteet jaetaan uudella tavalla ja se voi johtaa yllätyksiin
Ralliautoilun MM-sarja käynnistyy tällä viikolla legendaarisella Monta Carlon rallilla. Kalenterin mukaan kaudella ajetaan yhteensä 13 osakilpailua.
Meitä suomalaisia yllätti, – ehkä osaa järkytti -, ettei kausien 2022 ja 2023 maailmanmestari Kalle Rovanperä aja kaikkia osakilpailuja alkavalla kaudella. Uutinen uutisoitiin näyttävästi maailmalla moottoriurheilun piirissä.
Toinen melkoinen muutos on, että MM-sarjan pisteet jaetaan uudella tavalla ja voi johtaa yllätyksiin.
MM-sarjan uusi pisteytys kaudella 2024 (lähde)
Lauantain päätteeksi jaettavat pisteet:
18–15–13–10–8–6–4–3–2–1
Sunnuntain erikoiskokeiden pisteet:
7–6–5–4–3–2–1
Power Stage -erikoiskokeen pisteet:
5–4–3–2–1
Pisteytystapa koskee ainoastaan WRC-luokan kuljettajien ja valmistajien MM-sarjaa. Muissa luokissa kisasta saa jatkossakin pisteitä vain kokonaistilanteen perusteella järjestyksessä 25–18–15–12–10–8–6–4–2–1
→ On hyvinkin mahdollista, ettei yksittäisen osakilpailun voittaja saa voitostaan korkeinta pistemäärää, kuten oli ennen. Maailmanmestariksi voi myös nousta kuljettaja, joka ei voita yhtään kauden osakilpailua.
→ Monien mielestä MM-sarja kaipaisi lisää automerkkejä mukaan säilyäkseen elinvoimaisena ja kilpailullisena. Uusien tallien mukaantuloa rajoittaa autojen hinnat ja ylläpidon suuret kustannukset. Autosport-lehti uutisoi viime syyskuussa, että hybriditekniikka muodostaa perustan MM-sarjan pääluokan WRC 1- luokan autoille vuodesta 2027 alkaen. Siirtyminen täyssähkö- tai vetyautoihin on vielä epätodennäköistä.
****
WRC -virallisen sivuston mukaan alkavalla kaudella kilpailee WRC1 mestaruudesta vain kolme tallia. WRC-1 kuljettajia on koko kauden tai osan kautta ajavia tämänhetkisen tiedon mukaan 11.
Ketkä ovat sitten suosikkeja kauden maailmanmestariksi. Kolme nimeä nostan tähän esille: Toyota tallin Elfyn Evans , Hyundai tallin Thierry Neuville ja Ott Tänäk. Kumpikohan on tallin ykköskuljettaja ? Ilman osakilpailun voittoa kaudella tuskin jäävät Toyota -tallin Sebastian Ogier ja Kalle Rovanperä. Tämä sekoittaa osaltaan MM-pisteiden jakautumista kärkitallien kesken. WRC-1 luokassa Hyundai tallissa ajaa osan kauden kilpailuista myös Esapekka Lappi.
***
Useita suomalaisia kuljettajia (yhteensä toistakymmentä) ajaa alkavalla kaudella WRC 2 ja WRC 3 -luokissa. Vuoden kuluttua sieltä nousee todennäköisesti uusia suomalaisia WRC 1- luokan kuljettajiksi.
***
WRC1 maailmanmestariluettelossa on paljon suomalaisia:
Ari Vatanen – 1981, Hannu Mikkola – 1983, Timo Salonen –1985, Juha Kankkunen –1986 –1987 –1991 – 1993 -, Tommi Mäkinen –1996 –1997 –1998 – 1999 – Marcus Grönholm –2000 – 2002 – Kalle Rovanperä – 2022 – 2023
Lisäksi Markku Alén kaudella 1978 voitti FIA Cup -mestaruuden (FIA Cup for Drivers Champion) ja on tuossa em. MM-luettelossa mukana.
List of World Rally Championship records
***
MM-rallin lähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.
Monte Carlon rallin EK 3 menossa. Ott Tänak sai huomata jäisen vaarallisuuden tienpinnan ja ajoi yhdessä mutkassa kaiteeseen. Yleisön avulla hän sai autonsa liikkeelle menettäen n. 40 sekuntia.
Ott Tänak on Hyundai -tallin ”kuuma-kallle” ja epäilen, ettei hän oman tallinsa ja tallin kuljettajien kanssa selviä kaudesta selkkauksitta.
Live Timing
https://www.wrc.com/live-timing?liveTimingMenu=overall_livetiming
P.s. Suomalaisia ei ole puuttunut WRC1 rallin osakilpailuista 30 vuoteen. Seuraavassa Ruotsin rallissa Kalle Rovanperä on taas mukana.
Ilmoita asiaton viesti