Rallin MM-sarjan osakilpailu Jyväskylässä viikonvaihteen autourheilussa median keskipisteessä
Tulevana viikonvaihteena ajetaan rallin MM-sarjassa Jyväskylän osakilpailu, joka on samalla rallin 70-vuotisjuhlakisa (ks.voittajalista vuodesta 1951).
Rallin MM-sarjan pistetilanteessa suomalaisittain mielenkiintoa nostaa nuoren Kalle Rovanperän nousu kamppailemaan sarjan kärkitiloista. Myös merkkimestaruus ja Toyotan tallipäälliköksi tälle kaudelle valittu Jari-Matti Latvala saa autourheilun maailmassa huomiota.
Rallin MM-sarjan kautta aikain historiassa on kulunut jo parikymmentä vuotta aikaa, milloin suomalainen on yltänyt viimeksi maailmanmestariksi. Suomen seitsemän kuljettajan maailmanmestarilista on kuitenkin komea:
1978 Markku Alén (FIA Cup) , 1981 Ari Vatanen, 1983 Hannu Mikkola, 1985 Timo Salonen, 1986 –1987 – 1991 – 1993 Juha Kankkunen, 1996 – 1997 – 1998 – 1999 Tommi Mäkinen, 2000 – 2002 Marcus Grönholm
***
Mikä urheilulaji tällä hetkellä pitää Suomea eniten esillä maailmalla. Autourheilu taitaa on listan kärjessä. Kuka suomalainen on yksin etunimeltään maailmalla tunnetuin: vastaus.
YLE seuraa Jyväskylän juhlakilpailua radion ja tv:n välityksellä tiiviisti.
****
Jyväskylän MM-osakilpailun jälkeen on vielä kalenteriin merkitty kaksi osakilpailua. Kauden maailmanmestariksi on ajamassa Ranskan Sébastien Ogier. Mutta seuraavat sijat 2-3 ovat vielä täysin auki. Siihen joukkoon on pyrkimässä Suomen nuori rallitähti Kalle Rovanperä.
Maailmalla on kysytty, miksi Suomi on hyvä moottoriurheilussa.
https://www.carkeys.co.uk/news/why-are-the-finnish-so-good-at-motorsport
https://www.selectcarleasing.co.uk/news/article/finland-motorsport
Ilmoita asiaton viesti
Markku Alenilla ei ole maailmanmestarin virallista statusta.
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Markku Alénin saavutukset ralliautoilussa ovat mitttavat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Markku_Al%C3%A9n
——-
Ensimmäinen virallinen MM-sarjan kausi ajettiin vuonna 1973 vain autonvalmistajien mestaruudesta ja kuljettajien mestaruus otettiin mukaan 1979. Sitä ennen vastaava kilpailu tunnettiin nimellä FIA Cup, jonka Markku Alén voitti kaudella 1978. Selviää blogin linkistä.
Käytän näissä Vapaavuoro-urheilu blogeissa paljon taustalinkkejä blogin tekstin lyhentämiseksi. Itse asiassa enemmän menee aikaa taustalinkkien etsimiseen kuin itse blogitekstin kirjoittamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
”Markku Alénin saavutukset ralliautoilussa ovat mittavat.”
– Enpä ryhdy kiistämään.
Alénia kutsuttiin ”italialaisemmaksi kuin italialaiset itse”, kun hän teki urotöitä Fiatin ja Lancian puikoissa. Neliveto-Audin tullessa kisoihin 1980-luvun alussa oli jopa Markku epätoivoisen tehtävän edessä, vaikka hänellä tuossa vaiheessa oli työkalunaan formula-autoa vastaava hirviö:
https://pbs.twimg.com/media/Cmhqud_XYAITMSq.jpg
Wikipedian sitaatista ”… vuoden 1993 Suurajoissa, jossa hän ajoi ensimmäisellä erikoiskokeella Subarun ensiesittelyssä olleen Impreza 555:n ulos” tulee mieleeni, että olin juuri tuona vuonna päättänyt asettua rallireitin varteen mahdollisimman lähellä starttia, koska halusin nähdä kaikki osallistujat tositoimissa ennen kuin ralliurheilussa väistämätön keskeyttely alkaisi.
Ehdin kuin ehdinkin näkemään Alénin-Kivimäen Subarun todella levottomine ajolinjoineen, ennen kuin auto ehkä kilometriä myöhemmin suistui ojaan ja törmäsi siellä olleeseen kiveen, jolloin jäähdytin hajosi.
Ilmoita asiaton viesti
Kalle Rovanperä joutui keskeyttämään juuri meneillään olevassa
erikoiskokeella 10.
https://yle.fi/urheilu/3-12125981
Elfyn Evans ja Esapekka Lappi sekä Sebastien Ogier pitävät
Toyota -tallia kärjen taistelussa.
Ilmoita asiaton viesti
Jyväskylän MM-ralli päätyi juuri:
1. Elfyn Evans Toyota
2. Ott Tänak Hyundai
3. Craig Breen Hyundai
4. Esapekka Lappi Toyota
5. Sebastien Ogier Toyota
6. Gus Greensmith Ford
8. Teemu Suninen Volksw. samalla WRC2 rallin voitto
Kalle Rovanperä säilytti mahdollisuutensa MM-pisteiden kolmanteen tilaan.
Ilmoita asiaton viesti