Tuuria ja vähemmän tuuria Kreikan MM-rallissa
Tässä viikonvaihteessa rallin MM-sarjassa kilpailtiin kauden 10/13 osakilpailu Kreikan ralli. Ralli tunnetaan paremmin nimellä Akropolis -ralli.
Rallin aikana nähtiin puoleen jos toiseen kuljettajilla ja talleilla tuuria sekä vähemmän tuuria.
*****
Otetaan tähän alkuun rallin WRC2 -sarja, jonka voittajaksi jännittävien vaiheiden jälkeen tuli Suomen Sami Pajari..
Ennen viimeistä erikoiskoetta ero Skoda-tallin Robert Virvekseen oli 28,5 sekuntia . Sami Pajari kärsi rengasrikon ja näytti siltä, että voitto karkaa Pajarilta. Maalissa ero oli 0,3 sekuntia Pajarin hyväksi. Siinä oli yhtä aikaa tuuria ja vähemmän tuuria.
Sami Pajarin voitto tietää, että hän kamppailee WRC2-sarjan maailmanmestaruudesta.
*****
Viimeiselle erikoiskokeelle riitti monille muillekkin tuuria ja etenkin vähemmän tuuria.
WRC1 sarjan rallissa ennen viimeistä erikoiskoetta toisena ollut kahdeksankertainen maailmanmestari Sébastien Ogier ajoi ulos ja menetti ehkä käytännössä mahdollisuudet taistella kauden maailmanmestaruudesta.
Monia lukuisia muita tuuria ja vähemmän tuuria tapahtumia talleille ja kuljettajille voisi nostaa tässä esille tämänvuotisesta Akropolis -rallista. Yhden tapahtuman tuuria ja vähemmän tuuria tuon tässä esille. Kuljettajien mestaruuden lisäksi Toyota -talli ehkä menetti merkkimestaruuden Hyundai -tallille ja sen kuljettaja Thierry Neuville’lle.
*****
Rallin MM-sarjassa on vielä jäljellä kalenterin mukaan kolme osakilpailua ( Chile, Keski-Eurooppa ja Japani).
Chilen rallissa on mukana myös kahden edelliskauden maailmanmestari Kalle Rovanperä . Kalle Rovanperä on täällä kaudella voittanut kolme osakilpailua (Kenian Safari -rallin, Puolan rallin ja Latvian rallin). MTV:n rallilähetyksessä näytettiin kauden tilastoja. Sen mukaan Kalle Rovanperälle olisi kertynyt tällä kaudella yhteensä eniten erikoiskoevoittoja, vaikka hän on ollut poissa monista osakilpailuista.
****
2024 Kreikan rallin tulokset: WRC1 – WRC2
*****
FIA on jo pohtinut koko rallin MM-sarjan tulevaisuutta ja kehittämistä. Rallin MM-sarjaan tehdään tulevina vuosina suuria muutoksia mm. kilpailevien tallien vähäisen määrän vuoksi. Nykyisillä WRC1 -autoilla jatketaan näillä näkymin vuodet 2025 ja 2026. Hybridiyksikkö poistuu käytöstä kuluvan kauden jälkeen. Lisää muita muutoksia ja uudituksia on tulossa.
Ensi kauden kuljettajasopimukset ovat paljolti vielä auki.
Rovanperä jatkaa Toyotalla ja Thierry Neuville sekä Ott Tänak Hyundailla.
Nouseeko Sami Pajari jo Toyotan WRC1 -kuljettajaksi ja, miten käy silloin Elfyn Evansin jatkon ?
Hyundai -tallin jatko ylipäänsä WRC1 -sarjassa on ensi vuoden jälkeen auki.
Ilmoita asiaton viesti