Uskonto, seksuaalisuus ja syyllisyyden kierre
Uskonto on monille tärkeä elämän perusta, joka tarjoaa moraalisia ohjeita, merkitystä ja suuntaa. Se muovaa käsityksiämme siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, ja auttaa meitä navigoimaan monimutkaisessa maailmassa. Uskonto voi antaa vastauksia suuriin kysymyksiin elämästä, kuolemasta ja tarkoituksesta. Mutta mitä tapahtuu, kun nämä uskonnolliset arvot ja moraalit eivät vastaa ihmisen psykologisia tarpeita?
Tämä kysymys on erityisen ajankohtainen, kun puhumme seksuaalisuudesta. Seksuaalisuus on syvälle juurtunut osa ihmisyyttä – se ei ole vain fyysinen tarve, vaan myös emotionaalinen, psykologinen ja henkinen ulottuvuus, joka kietoutuu identiteettiimme ja ihmissuhteisiimme. Kuitenkin monissa uskonnollisissa yhteisöissä seksuaalisuus käsitellään usein tiukkojen moraalisääntöjen ja tabujen kautta.
Kun uskonnolliset opetukset määrittelevät seksuaalisuuden synniksi tai moraalisesti kyseenalaiseksi, yksilöt voivat joutua syyllisyyden ja häpeän kierteeseen. Tämä kierre syntyy, kun ihmisen luonnolliset seksuaaliset tarpeet ja halut törmäävät uskonnon asettamiin moraalisiin rajoihin. Kun seksuaalisuuden ilmaiseminen koetaan vääränä tai syntisenä, se voi johtaa itsesyytöksiin ja jatkuvaan sisäiseen konfliktiin.
Tässä blogikirjoituksessa pohditaan, kuinka uskonto ja seksuaalisuus voivat olla vaikeasti yhdistettävissä ilman, että syntyy syyllisyyden kierre. Monet ihmiset yrittävät sovittaa yhteen uskonnolliset arvonsa ja seksuaalisuutensa, mutta kohtaavat usein ristiriidan, joka voi aiheuttaa henkistä kärsimystä ja ahdistusta. Tämä ristiriita saattaa ilmetä erityisesti pornografian katsomisessa, jota monet uskonnolliset yhteisöt pitävät moraalisesti vääränä.
Mitä enemmän yksilö yrittää tukahduttaa omia luonnollisia halujaan uskonnon nimissä, sitä voimakkaammaksi syyllisyys ja häpeä voivat kasvaa. Tämä voi johtaa siihen, että seksuaalisuudesta tulee kielletty hedelmä, joka vain lisää halua ja samalla kasvattaa syyllisyyden tunnetta. Lopputuloksena on noidankehä, jossa yksilö tuntee syyllisyyttä tarpeistaan, mutta ei pysty muuttamaan niitä.
On tärkeää ymmärtää, että tällainen sisäinen konflikti ei ole harvinaista. Moni kokee, että heidän seksuaaliset tarpeensa eivät sovi yhteen heidän uskonnollisten arvojensa kanssa. Tämä voi aiheuttaa jatkuvaa kamppailua, jossa yksilö yrittää löytää tasapainon uskonnollisten ihanteidensa ja omien psykologisten tarpeidensa välillä.
Miten tästä syyllisyyden kierteestä voi vapautua? Ensimmäinen askel on hyväksyä itsensä ja osoittaa myötätuntoa itseä kohtaan. On tärkeää ymmärtää, että seksuaalisuus on luonnollinen osa ihmisyyttä eikä jotain, mitä pitäisi tukahduttaa tai hävetä. Toiseksi on hyödyllistä puhua avoimesti omista tunteistaan ja ristiriidoistaan, olipa keskustelukumppanina luotettava ystävä, terapeutti tai hengellinen ohjaaja. Jos hakee hengellistä tukea, on tärkeää varmistaa, ettei opastus sisällä syyllistäviä sävyjä.
Kolmanneksi on tärkeää pohtia, kuinka uskonnolliset arvot ja seksuaaliset tarpeet voisivat olla sovitettavissa yhteen tavalla, joka tukee sekä henkistä että psykologista hyvinvointia. Tämä voi tarkoittaa sitä, että yksilö joutuu tarkastelemaan uskonnollisia käsityksiään uudesta näkökulmasta ja mahdollisesti mukauttamaan niitä vastaamaan paremmin omia tarpeitaan ja kokemuksiaan.
Lopulta, vaikka uskonto voi määritellä arvojamme ja moraaliamme, on tärkeää, ettei se tee sitä tavalla, joka tukahduttaa luonnolliset ja terveet psykologiset tarpeet. Uskonnon ja seksuaalisuuden ei tarvitse olla toistensa vihollisia, mutta niiden yhdistäminen vaatii usein avoimuutta, ymmärrystä ja rohkeutta kohdata omat ristiriitansa. Syyllisyyden kierteestä voi vapautua, kun hyväksyy itsensä kokonaisvaltaisesti – ei pelkästään hengellisenä, vaan myös seksuaalisena olentona.
”Miten tästä syyllisyyden kierteestä voi päästä irti? Ensimmäinen askel on itsensä hyväksyminen ja myötätunto itseä kohtaan. On tärkeää tunnustaa, että seksuaalisuus on luonnollinen osa ihmistä – ei jotain, mitä tulisi tukahduttaa tai hävetä.”
Luulen että tämän kaltainen syyllisyys on paljolti jäänyt edellisille vuosisadoille. Toki on suljettuja yhteisöjä joissa eletään edelleen arkaaisten normien ja kasvatusoppien mukaan.
Sen sijaan kiinnostavampaa on testata itseään laittamalle em. lainauksen seksuaalusuus-sanan tilalle muita määreitä.
Esim. ”Miten tästä syyllisyyden kierteestä voi päästä irti? Ensimmäinen askel on itsensä hyväksyminen ja myötätunto itseä kohtaan. On tärkeää tunnustaa, että valehtelu on luonnollinen osa ihmistä – ei jotain, mitä tulisi tukahduttaa tai hävetä.”
Tämä testi johtaa kysymykseen: mitä kaikkia inhimillisen elämän puolia itsessään tulee hyväksyä, ja mistä piirteistä tulee pyrkiä pois.
Ja: kuka määrittää mitkä asiat, piirteet, teot ihmisessä ovat hyväksyttäviä? Miten tämä kriteeristö muuttuu yli ajan?
Ilmoita asiaton viesti
Tällainen syyllisyyden kierre ei ole jäänyt menneille vuosisadoille; se on yhä läsnä joillakin ihmisillä. Itsekin koin sen vielä 20 vuotta sitten. Olen keskustellut tästä ihmisten kanssa, jotka näkevät pornon hyvin kielteisesti. Heidän näkemyksiään ohjaa usein uskonnollinen vakaumus, jonka mukaan pornoon liittyy monia ongelmia, kuten seksuaalisuuden vääristyminen, addiktio tai riippuvuus, avioliiton ulkopuolinen seksuaalinen toiminta, henkivaltakiusaus tai hengelliset haitat, moraalinen ja hengellinen lankeaminen, seksuaalisynti sekä vääristynyt suhde toisiin ihmisiin. Lisäksi siihen liitetään ihmissuhdeongelmat, kuten libidoon ja kiihottumiseen liittyvät vaikeudet. Pornosta on siis muodostettu monella tavalla uhkaava ja pelottava mielikuva.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa lukea Juri Nummelinin Kiiman kutsuhuuto ja Markku Soikkelin Eroottinen elokuva, niistä saa saa paljon asiatietoa pornografiasta ja erotiikasta. Edellinen käsittelee erotiikkaa suomalaisessa kirjallisuudessa ja jälkimmäinen elokuvassa. Molemmat ovat ilmestyneet tänä vuonna.
Ilmoita asiaton viesti
No valehtelu on olennainen osa politiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
– Jotkut sanovat, että eivät tuomitse toista ihmisenä mutta tuomitsevat tämän teot. Mielestäni se on semanttista roskaa. Tietenkin tuomitsemme siinä myös toisen ihmisen.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/professori-atte-korholan-mielesta-ideologiaksi-typistetty-uskonto-on-hirvio-kristinusko-on-ensisijaisesti-mystiikkaa-ja-vasta-toissijaisesti-etiikkaa-?fbclid=IwY2xjawE013JleHRuA2FlbQIxMQABHcn3595do3UOz0nc8hnTJnJE_Um77s3FxC4F8MSCXWS_gjU0V4H1Ory7nA_aem_qRCnwMe7AwpT4Z3JGyhJxA
Ilmoita asiaton viesti
Rakentavassa sävyssä kirjoitettu blogi tosielämän vaikeasta aiheesta, joka on vaivannut ihmisiä niin kauan kuin uskontoa on ollut olemassa, seksuaalisuushan on ollut joka tapauksessa aina olemassa, ehkä uskontokin. Jopa niin haastava aihe kaikessa tärkeydessään, että meikeläinen pidättäytyy kommentoimasta tarkemmin, kun ei oikein osaa ja nostaa vain hattua!
Ilmoita asiaton viesti
”Kun uskonnolliset opetukset määrittelevät seksuaalisuuden synniksi tai moraalisesti kyseenalaiseksi…”
Tuo on vähän ylitulkintaa, koska aika harvassa on uskonnolliset yhteisöt, joissa seksi olisi kielletty. Tällöinhän yhteisössä ei olisi lapsia ollenkaan. Toki seksin vapaata harrastusta yleensä rajoitetaan jotenkin, paitsi oli joku lyhytaikainen kristillinen yhteisö jossain pohjoisen suunnalla Suomessa, missä seurakuntalaisten välillä seksi oli melko vapaata.
Historiassa kerrotaan temppeliprostituutiosta tjsp., mutta sellaisesta ei nykyaikana kuule kaukomailtakaan. Siis ilmeisesti uskontoa ei voi kovin hyvin kaupitella seksin avulla?
Ilmoita asiaton viesti
Teuvo Moisa on takuulla kova panomies.
Ihan kateuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Pitääkö henkilökohtaisuudet sotkea tähänkin aiheeseen? Kannatko jostain kaunaa?
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitukseni oli kehua
Ilmoita asiaton viesti