Euroviisuissa aikuiset saavat kerrankin olla lapsia
Euroviisuissa aikuiset saavat kerrankin olla lapsia
# Miksi Euroviisut ovat niin suosittu kilpailu, melkeinpä luonnonilmiö? Miksi Euroviisujen tv-katsojamäärät nousevat melkein itsenäisyyspäivän kättelyiden tasolle? Miksi jopa Australia on pyrkinyt ja päässyt mukaan, vaikka on maantieteellisesti kaikkea muuta kuin Eurooppaa?
Syynä on yksinkertaisesti se, että näinä vaikeina aikoina aikuisetkin kaipaavat leikkejä. Sillä sitähän Euroviisut ovat, aikuisten leikkejä. Jo heti kilpailun säännöt ovat kuin leikkikamareista. Euroviisuissa maiden suuruudella ei ole mitään väliä. Saksalla, Ranskalla ja jopa Venäjällä – silloin kun se hyväksytään mukaan – on yhtä lailla äänivaltaa kuin mikrovaltioilla Luxemburgilla ja Monacolla.
Euroviisut yrittävät myös kertoa, että Eurooppa on suuri maanosa, kun Euroviisuissa on jotain 30 ja ylikin osanottajavaltiota. Itse asiassa Eurooppa on alueeltaan paljon pienempi kuin Venäjä ja samaa luokkaa kuin Australia. Se on pirstaleinen mosaiikki, niin kuin olemme huomanneet jo EU-pöytien ääressä Brysselissä.
Miksi siten Australia on niin kiinnostunut Euroviisuista? Siksi, että Australia on eräänlainen Eurooppa väkiluvultaan pienoiskoossa. Australia lähettää Euroviisuihin oman kilpailukipaleensa. Mutta luuletteko, että Australiassa asuvat suomalaiset pitävät peukkua Australian kappaleelle? Väärin luulitte, sillä kyllä he hurraavat Suomen Windows95mania, Käärijää ja mitä tarjolla milloinkin on. Euroviisut jakavat Australian mini-Euroopaksi. Se on sen suosion salaisuus.
Laulukilpailusta jumppa- ja valoshowksi
# Jos minulta kysyttäisiin, haluaisin kyllä palauttaa Euroviisut melodiakilpailuksi. Muistan kaiholla vaikkapa vuotta 1967, jolloin nuori brittityttö Sandie Shaw astui paljain jaloin näyttämölle ja lauloi viehättävän kappaleen ja otti yleisönsä. Nyttemmin Euroviisuista on tullut monihenkisten ryhmien jumppa-, tanssi- ja valoefektishow. Se on minusta väärää kehitystä. Mutta minultahan ei kysytä.
Katsoin televisiosta Uuden Musiikin Kilpailun, UMK:n, jossa valittiin Suomen Euroviisu-kappale. Nuo biisit olivat jälleen kerran ennen kaikkea tanssia, jumppaa ja valoefektejä. Kun ulkomaiden äänet oli kirjattu, viimeisellä sijalla oli ryhmä nimeltä Windows95man kappaleella No Rules. Sitten alettiin odottaa kotimaisia yleisöääniä. Kun ne oli laskettu, tuo sama bändi nousi ykköseksi ja Suomen Euroviisu-osanottajaksi. Kakkoseksi jäi Sara Siipola monia koskettaneella kappaleella Paskana.
Tästä kaikesta jäi jotenkin tunne, että nuo ulkomaiset äänet olivat ns. taktiikkaääniä, joiden tarkoituksena oli pudottaa kisoista Suomen paras biisi, jotta oman maan kappaleella olisi paremmat menestymismahdollisuudet Malmön Euroviisuissa toukokuussa.
Jotenkin tuli myös mieleen UMK 2015, jolloin asiantuntijoiden suosikki Satin Circus pudotettiin yleisöäänillä. Kansa halusi antaa myötätuntonsa taktiikkaäänestämällä kehitysvammaisten bändiä, vaikka sen kappale ei edes pituudeltaan vastannut Euroviisujen sääntöjä.
ASIASANAT: Euroviisut, Musiikkikilpailut
Kuva: UMK-voittaja Windows95man ja laulaja Henri Piispanen. Kuva: Miika Varila / Yle
Helsingin Sanomien arviossa 12.2. Juuso Määttänen on sitä mieltä, että useampaa tämän vuoden UMK-esityksistä vaivasi joko sekavuuden tai vaisuuden fiilis. Sara Siipolan esitys oli Windows95manin ohella selvästi illan paras.
Tästä voi kyllä saada pienoista tukea sille, että ulkomaalaiset ”asiantuntijat” jakelivat taktiikkaääniä.
Ilmoita asiaton viesti
Iltalehdessä 12.2. Riia Pakkanen kirjoittaa, että Windows95man on ”alaston uhka Ruotsile”. Hän lainaa Ruotsin Expressen-lehteä. Ei siis ihme, että tämä kappale haluttiin taktiikkaäänestää pois Euroviisuista. Se siitä ”asiantuntijaraatien objektiivisuudesta”.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt Suomen UMK:n voittajat miettivät, haluavatko osallistua Euroviisuihin, jos Gazassa julmasti taisteleva Israel on mukana. Euroviisut eivät ole vain leikkiä vaan myös politiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Euroviisuissa on nyt mielenkiintoinen uusi vaihe. Euroopan yleisradioliitto EBU on päättänyt, että Israel saa osallistua. Suomen EMK-voittajat ovat kertoneet osallistuvansa, koska eivät onnistuneet kääntämään EBU:n päätä. He kertoivat kyllä jatkavansa yritystä.
Ilmoita asiaton viesti
” Kakkoseksi jäi Sara Siipola monia koskettaneella kappaleella Paskana.
Tästä kaikesta jäi jotenkin tunne, että nuo ulkomaiset äänet olivat ns. taktiikkaääniä, joiden tarkoituksena oli pudottaa kisoista Suomen paras biisi, jotta oman maan kappaleella olisi paremmat menestymismahdollisuudet Malmön Euroviisuissa toukokuussa”
Tuohon en jaksa uskoa. Eikös Siipolan kappaletta ole verrattu Ruotsin viimevuotiseen, että olisi samankaltaisuutta, eikä sen vuoksi menestyisi…
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen sitä mieltä että Siipolan kappale oli kuin tehty euroviisuihin, ja olisi siellä pärjännytkin
Ilmoita asiaton viesti