Kamarimusiikki on hienointa säveltaidetta – myös vähävaraisille
Kamarimusiikki on hienointa säveltaidetta – myös vähävaraisille
Oopperan ja sinfoniakonserttien liput eivät tietenkään ole halpoja. Ei niihin köyhillä ole varaa varsinkaan nyt inflaatiokaudella, jolloin hinnat karkaavat tulojen ulottumattomiin. Hyvä sentään, että Yle näyttää noita musiikkitapahtumia tavalliselle kansalle. Mutta on vähävaraisillekin jotain herkkua tarjolla.
Kävin Helsingin Konservatorion musiikkitapahtumassa. Lavalla olivat kokeneet muusikot mezzosopraano Minna-Sisko Mutanen, baritoni Mika Nikander ja pianisti Heikki Pellinen. Ohjelmisto oli suomalaista, säveltäjinä Heino Kaski, Toivo Kuula, Leevi Madetoja, Tauno Pylkkänen, Jean Sibelius, Heikki Valpola, Oskar Merikanto ja Ilmari Hannikainen.
Kuulimme joukon sävellyksiä, joiden hohde ei ole himmentynyt vuosikymmenten kuluessa. Näiden hienojen esitysten jälkeen toivoisin näkeväni ja kuulevani vaikkapa Oskar Merikannon oopperan Elinan surma tai Ilmari Hannikaisen laulunäytelmän Talkootanssit vaikkapa kesäteatterissa.
Tämä hieno konsertti oli peräti ilmainen. Ei siis voi sanoa totuttuun tapaan, että se oli hintansa väärtti. Sen voi kyllä todeta, että köyhillekin on sentään hyvää kulttuuria tarjolla. Se kyllä tarkoittaa samalla sitä, että hienot muusikot eivät tienaa upeasta työstään edes muutamaa kolikkoa niin kuin katusoittajat.
Ja samaan aikaan Käärijä kääri täydessä Kisahallissa melkoisen kassillisen rahaa. Sen hän on todella ansainnut. Mutta on pakko lisätä, että kaikki ei ole reilua kulttuurinkaan saralla.
Helsingin Konservatoriossa osoitteessa Ruoholahdenkatu 6 Ruoholahden metroaseman lähellä on vielä tänä keväänä tarjolla jokunen ilmainenkin konsertti: https://www.konservatorio.fi/ Ja viimeistään syksyllä tulee lisää.
Kesäksi voisi suositella Kuhmon kamarimusiikkitapahtumasarjaa, joka on noussut kansainväliseen kunniaan: https://yle.fi/a/74-20033018 Tästä löytyy tietoa Kuhmon ohjelmista: https://kuhmofestival.fi/festivaali-2023/ Ne eivät ole ilmaisia konsertteja, mutta kamarimusiikki on periaatteessa halvempaa, koska soittajia on vain korkeintaan kourallinen. Mutta suuri osa hienoimmista teoksista on kamarimusiikin ja yksinlaulujen puolella.
KUVA: Helsingin Konservatoriossa Heikki Pellinen, piano, Minna-Sisko Mutanen, mezzosopraano, ja Mika Nikander, baritoni. Kuva: Timo Uotila.
ASIASANAT: Kamarimusiikki, Konservatorio, Kuhmon festivaali
Oulussa on Madetojan salin vieressä pienempi Tulinbergin sali. Se on kokemukseni mukaan ollut hyvä paikka kamarimusiikille. Konsertit ovat esiintyjistä riippuen joko maksullisia tai ilmaisia. Näyttää siltä, että konservatorion opettajilla on talkoohenkeä järjestää näitä konsertteja.
Näkyvämpi tapahtuma on nimeltään ”Oulunsalo soi” (Chamber Music Festival). Sillä on perinteitä ja oma taiteellinen johtaja. Sen esityksiä on pääasiassa muualla Oulun seudulla kuin em. salissa.
Tänä vuonna se alkaa 9. elokuuta Karjasillan kirkossa. Ohjelmassa on Leevi Madetojan ja eräiden muiden säveltäjien sävellyksiä viululle ja pianolle.
Ilmoita asiaton viesti
> ”Oulussa on Madetojan salin vieressä pienempi Tulinbergin sali. Se on kokemukseni mukaan ollut hyvä paikka kamarimusiikille.”
Kiitos tärkeästä tiedosta. Konservatorioita ja kamarimusiikkia on tarjolla Suomessa muuallakin kuin Helsingissä. Oulu on todellakin merkittävä musiikkikaupunki, jossa myös on hienoa kamarimusiikkia tarjolla jopa ilmaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos nykytekniikan, jolla kaikenlaista musiikkia, siis myös kamarimusiikkia, saa
helposti taltioitua ja voidaan helposti toistaa omalla laitteella kotona.
Luonnollisesti konserttisalin loistava äänenlaatu kärsii hieman, mutta kotiteatterin
kokemus on myös useasti mahtava.
Kotonakuuntelemisen suuri etu on sen joustavuudessa, UuTuubi on auki 24 h
vuorokausi, eikä pukeutumisella ole juuri väliä. En missään tapauksessa väitä,
että ietokone+ämyrit syrjäyttäisivät konserttisalin, mutta hyvä lisä se on.
Kiitos Timolle mielenkiintisesta kirjoituksesta.
Ilmoita asiaton viesti
> ”Kotonakuuntelemisen suuri etu on sen joustavuudessa, UuTuubi on auki 24 h
vuorokausi, eikä pukeutumisella ole juuri väliä. En missään tapauksessa väitä,
että ietokone+ämyrit syrjäyttäisivät konserttisalin, mutta hyvä lisä se on.”
Hieno huomio. Nykytekniikka tuo tosiaankin maailman parhaat konsertit kotisohvan ääreen. Radio, televisio ja äänentoisto ovat ratkaisevalla tavalla demokratisoineet musiikin käytön.
Olen suunnittelemassa lähtöä Savonlinnan oopperajuhlille. Panee vain mietttimään, miten suuren loven tuollainen vierailu tekee keskituloisenkin kukkaroon, vähävaraisista nyt puhumattakaan. Meillä Suomessa yhteiskunta sentään tukee musiikkikulttuuria. Ilman tuota tukea ooppera ja sinfoniamusiikki olisivat vain rikkaan eliitin tavoitettavissa – ellei olisi radiota ja televisiota.
Ilmoita asiaton viesti
”Olen suunnittelemassa lähtöä Savonlinnan oopperajuhlille.”
Erinomaisen hieno ajatus!
Itse olen ollut Oopperajuhlilla ainakin yli kymmenen kertaa.
(olen kotoisin siitä lähettyviltä) Ja joka kerta se tuntuu
paremmalle. Koskaan se ei ole kaduttanut, mutta joskus
en ole saanut lippuja.
Savonlinna on siitä hyvä paikka, että siellä on kesäisin tarjolla
paljon muutakin mukavaa. On monen monta matkailukohdeaa
lähistöllä. Punkaharju, Kerimäki ja toisella laidalla Sulkava, jne.
Monta kesäpäivää olen torilla syönyt lörtsyjä, hörppinyt kahviä
ja vaan kävellyt Olavinkatua ylös alas.
Savonlinna elää kesällä ja nukkuu talvella.
Ilmoita asiaton viesti
> ”Savonlinna elää kesällä ja nukkuu talvella.”
Minäkin olen käynyt lukuisia kertoja Savonlinnan oopperajuhlilla. Olen tehnyt sieltä juttuja mm. Ylelle ja viimeksi Australian SBS Radiolle. Vieläkin on vahvana mielessä Musorgskin Boris Godunov -oopperan loppu, jossa Martti Talvela jyrähti lavalle kuolleena. Paljon, paljon muutakin väkevää olen siellä kokenut.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt aion lähteä Helsingin Suvilahteen Maailma kylässä -festivaaleille. Se on mahtava festari ja kaiken lisäksi ilmainen.
Ilmoita asiaton viesti