Väärä historiakuva Jeesuksen kuolemasta on luonut vuosisataiset juutalaisvainot
Väärä historiakuva Jeesuksen kuolemasta on luonut vuosisataiset juutalaisvainot
# Meidän pääsiäiseemme ovat jo vuosikymmeniä kuuluneet Johann Sebastian Bachin Johannes- ja Matteus-passiot joko kirkossa tai radion ja television ääressä kuunneltuina. Niin tänäkin vuonna.
Kiirastorstaina olin Bachin Matteus-passion äärellä. Tämä hieno esitys oli äänitetty viime vuonna Barcelonassa. Teos on minulle hyvin tuttu ja rakas.
Pitkänäperjantaina kuuntelin ja katselin kuvaruudulta Bachin Johannes-passion. Se toteutettiin erinomaisesti ilman kuoroa, ilman orkesteria ja ilman yleisöä Kallion kirkossa.
Kaksi suomalaista oopperalaulajaa päätti pitää huolen, ettei edes koronavirus katkaise elävää passioperinnettä. Aarne Pelkonen ja Tuomas Katajala kokosivat pienen joukon muusikoita tyhjään kirkkoon.
Mukana oli yhteensä kaksitoista muusikkoa, mutta samassa tilassa oli määräysten mukaan yhtä aikaa korkeintaan kymmenen esiintyjää. Urkuri Markus Malmgrenin sovituksessa suuren kuoron virkaa hoitavat laulusolistit. Orkesterin tilalla soitti nelihenkinen soitinyhtye.
Turvamääräykset oli otettu huomioon ja muun muassa turvaväleistä esiintyjien kesken pidettiin kiinni. Kaikista näistä hankaluuksista huolimatta esitys oli hyvin korkeatasoinen.
Mutta antavatko Bachin oratoriot oikean kuvan juutalaisten suhteesta Jeesukseen, jota kuoro huutaa raivokkaasti ristiinnaulittavaksi?
# Tällä kertaa kiinnitin ihanan musiikin lisäksi erityistä huomiota laulettuihin sanoihin. Luettuani Uuden Testamentin tekstejä olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että Jeesus oli juutalainen kapinallinen, joka ajoi köyhien ja syrjäytettyjen asiaa. Ei hän siunannut valtaa pitäviä suuromistajia eikä farisealaisia. Päinvastoin, hän taisteli heidän rohmuamaansa valtaa ja mammonaa vastaan. Kun rikas mies halusi liittyä hänen joukkoihinsa, Jeesus pyysi häntä ensin jakamaan omaisuutensa köyhille. Rikas mies poistui nolona paikalta.
Jeesus meni temppeliin ja kaatoi rahanvaihtajien pöydät. Hän sanoi: ”Te teette tästä rosvojen luolan.” Joka käänteessä Jeesus asettui köyhien ja vähäväkisten puolelle. Hän sai vallanpitäjien vihat niskoilleen. He ja vain he halusivat nitistää hankalan kapinallisen viemällä hänet oikeuden eteen.
Jerusalemissa Rooman valtaa edustanut prokuraattori Pontius Pilatus ei löytänyt Jeesuksesta mitään vikaa. Mutta juutalaiset vallan ja talouden mahtimiehet vaativat häntä ristiinnaulittavaksi. Se onnistui vihdoin siten, että rikollinen Barabbas vapautettiin ja Jeesus tuomittiin hänen tilallaan.
Oratorioteksteissä annetaan näistä tapahtumista virheellinen ja yksipuolinen kuva, kun kerrotaan, että juutalaiset yhtenä miehenä halusivat Jeesusta ristille. Tätä vaativat vain rikkaat rahanvaihtajat ja heidän tukenaan farisealaiset. Sorrettu kansa oli aivan selkeästi Jeesuksen kannalla.
# Yksipuolinen kuva juutalaisista Jeesuksen murhaajina on jo kahden vuosituhannen ajan myrkyttänyt kristittyjen ja juutalaisten suhteita ja tuottanut kaameita juutalaisvainoja ja niiden huipentumana Auschwitzin ja holokaustin.
Olisi vihdoin annettava Jeesuksesta oikea kuva vähäosaisten oikeuksia ajavana kapinallisena. Ja olisi kerrottava kristityille, että Jeesusta vaativat ristille vain rikkaat ja etuoikeutetut juutalaiset. On hirvittävä vääryys, että tavalliset ja köyhät juutalaiset ovat jo 2 000 vuotta kärsineet kristillisessä maailmassa syrjintää, sortoa ja kansanmurhia väärän historiakuvan vuoksi.
On rankkaa parodiaa, että nykyään monien kristillisten kirkkojen etupenkissä istuvat vallan ja rahat kaapanneet yksinvaltiaat ja rikkaat banksterit, nykyajan rahanvaihtajat. Köyhät on työnnetty syrjemmälle.
Olisi jo korkea aika lopettaa joka pääsiäisenä juutalaisten herjaaminen Jeesuksen surmaajina. Se on väärä ja yksipuolinen kuvaus, joka on tuottanut suunnatonta tuhoa.
ASIASANAT: Jeesus, Juutalaiset, Ristiinnaulinta
Jeesuksesta on totuttu keskustelemaan vain uskonnollisena henkilönä. Tässä häntä käsitellään vain yhteiskunnallisena vaikuttajana. Tätä puolta ei ole juurikaan pidety esillä, kun eri uskonnot ja uskontokunnat ovat kiistelleet erilaisista uskontulkinnoista usein jopa hyvin verisin seurauksin.
Jeesus oli myös erittäin merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, saarnaaja, joka tuotti kapinan köyhien ja vähäväkisten hyväksi. Hallitseva luokka pelästyi ja halusi eliminoida hänet ennen kuin hän olisi saanut aikaan varsinaisen vallankumouksen.
Kapinallisena hänet yritettiin Jerusalemissa mitätöidä myös ”typeränä maalaisena” kyselemällä, voiko Nasaretista tulla mitään hyvää.
Ilmoita asiaton viesti
Onpa meillä tässä matoisessa maailmassa ainakin yksi pääministeri, joka toimii Jeesuksen ohjeiden mukaan köyhien hyväksi. Hän on nuori nainen ja työväenpuolueesta. Köyhien palkkoja ei sen sijaan alenneta, päinvastoin:
Uuden-Seelannin pääministeri Jacinda Ardern on ilmoittanut, että hänen palkkaansa leikataan viidenneksellä koronavirusepidemian vuoksi.
Ardern haluaa eleellä osoittaa solidaarisuuttaan niille ihmisille, jotka ovat talousvaikeuksissa koronaviruksen vuoksi.
– Nyt jos koskaan on aika kuroa umpeen kuilua eri asemassa olevien välillä, Ardern totesi uutistoimisto AFP:n mukaan.
Myös muiden ministereiden ja korkeiden virkamiesten palkkaa leikataan 20 prosentilla puolen vuoden ajaksi. https://yle.fi/uutiset/3-11306568
Ilmoita asiaton viesti