Taylor Swift / Aleksei Navalnyi

Luin uteliaisuuttani 17.2. Guardianista Taylor Swiftin Melbournen konsertteja käsitelleen artikkelin, missä australialainen toimittaja kertoi ylpeänä, että kyseessä oli kaikkien aikojen yleisömääriltään suurin stadion-konsertti, vieläpä kolmena iltana peräkkäin.  – Kun oma rock-harrastukseni keskittyi vuosiin 1965-1973 niin Taylor oli jäänyt minulle tuntemattomaksi, vain otsikoista tutuksi hahmoksi.

Otinkin vähän selvää ja opin, että Taylor on ylemmän keskiluokan perheestä, isä Merrill Lynch -pankkiiriliikkeestä ja äiti toiminut  markkinointitehtävissä. Perhe asui joulukuusitilalla pienessä maalaiskaupungissa Pennsylvaniassa, joten elämä on ollut turvattua amerikkalaisen unelman tapaan.

Taylorin äidinäidillä oli klassinen laulajakoulutus ja hän ehti innostaa nuorta lastenlastaan musiikin pariin. Taylor on perinyt ulkomuotonsa ja musikaalisuutensa tältä saksalaissukuiselta mummiltaan.

Taylor piti päiväkirjaa ja kirjoitti runoja jo lapsesta. Saatuaan kitaran hän ryhtyi tekemään lauluja sellaisella intohimolla, että vanhemmat tukivat häntä Nashvillen country-skeneen, missä Swift tuli lauluntekijänä tunnetuksi jo 14-vuotiaasta levyttäen 16 vuotiaana vuonna 2006, minkä jälkeen hän on ollut osa americanaa.

Country-musiikkia luonnehtii tunteen ja kokemuksen rehellisyys. Saa olla sentimentaalinen tai pateettinen, kunhan esittää tarinansa uskottavasti. Dolly Partonin tunnetun Jolene-kappaleen taustalla oli Dollyn oma pelko menettää miehensä paikalliselle pankkivirkailijalle. Kun Dolly rukoilee, että Jolene jättäisi hänen miehensä rauhaan koska mies on hänen ainoansa, tulee hän samalla jakaneeksi voimakkaan yhteisen tunteen yleisönsä kanssa. Vastaavalla tavalla Taylor Swift jakaa omia keskiluokkaisen tytön ja nuoren naisen kokemuksiaan, ihastumisiaan ja erojaan ilmeisen uskottavasti, koska tavoittaa laajan, pääosin naispuolisen yleisön tytöistä äiteihin ympäri maailman.

Swiftin musiikki on kehittynyt countrystä yleisempään pop-musiikkiin, siten, että se on tyylillisesti laajalti hyväksyttävää. Musiikki on hyvin tuotettua ja esitykset viimeisteltyjä, mutta varsinainen vetovoima syntyy sanoituksista ja Taylorin esiintyjän hahmosta. Swiftin taiteilijuudesta voi vakuuttua kuuntelemalla joitain intiimisti omalla säestyksellä pienessä tilassa tehtyjä esityksiä. Ja onnistuu hän stadionillakin. Swift kertoi yllättyneensä, kun Shanghaissakin kiinalainen yleisö lauloi esitysten mukana englanniksi. Kuuntelin aamulla Sydneyn 1. konsertista eilen tehtyä piraattivideota, missä Taylor asettui yksin pianon ääreen. Ihmettelin, oliko lauluääni rasittunut kun esityksessä oli niin runsaasti kaikua kunnes ymmärsin monikymmentuhantisen yleisön laulavan hänen mukanaan. Vaikka kokemus oli jo tuttu, Taylor näkyi itsekin hämmentyvän, olihan kyse hänen omasta laulustaan ja hänen omista tunteistaan, jotka yleisö hänelle näin suurenmoisesti palautti.

Omat tyttäreni voimaantuivat aikoinaan Spaissareista, joiden viimeisen yhteisen konsertin kokivat Areenassa. Vähän aiemmin Madonna vahvisti nuorten naisten itsetuntoa erityisesti seksuaalisen vallan alueella. Laulajana näistä paras, Swiftiä vielä Grammy-kisassa johtava Beyoncé, on juuri julkaissut avauksen country-puolelle eroottisuutta tihkuvalla Texas Hold ’em -hitillään. Ehkä Taylor Swiftin  hieman naiivi, tyttömäinen ja samalla valkyriamainen olemus yhdistää eri kulttuurien kuulijakuntaa edellisiä laajemmin.

Muistan, miten ensimmäinen maailmanlaajuinen suora tv-lähetys Our World siirtyi maasta toiseen vuonna 1967  ja Britannian panos oli suora lähetys The Beatles-yhtyeen All You Need Is Love -kappaleen äänityssessiosta. Itseäni se sykähdytti ja varmaan 400 miljoonaa muutakin katsojaa.

Swift on kiertämässä Tyynen valtameren tulirengasta, maanjäristysvyöhykettä konsertista konserttiin. Sydneyn neljää konserttia seuraa kuusi konserttia Singaporessa. Singapore oli maksanut alueen yksinoikeudesta saadakseen turistivirrat maahan naapurimaista.

Swift-fanit, swiftyt, pitävät ja vaihtavat keskenään värikkäitä rannekkeita. Voikin ajatella, että kaupallisuudestaan ja ehkä pinnallisuudestaankin huolimatta Taylor Swiftin kiertue yhdistää hyvyyteen pyrkien Tyynenmeren tulirenkaan nuoret rauhanrenkaaksi toivoa kylväen.

Samaan aikaan muualla, Uralin takana Nenetsiassa, lepää toinen toivoa luonut salskea sinisilmä  – ruumishuoneella.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu