Jäällä on voimaa

1910-luvun alussa sekä Pohjoisnapa että Etelänapa oli jo 1900-luvun alussa valloitettu, Koillisväylä purjehdittu ja Viktorian putoukset löydetty. Tutkimusmatkailija Ernest Shackletonia kiinnostivat uudet valloitukset. Hän otti kohteeksi Etelämantereen. Retkikunnan laiva Endurance ei juututtuaan Weddellinmeren ahtojäähän kuitenkaan päässyt edes suunniteltuun lähtöpisteeseen mantereen reunalle, vaan ajelehti jäissä lähes vuoden ja upposi kun ei enää kestänyt jäiden puristusta. Retkikunta pelastautui jäälautalle, joka vuorostaan ajelehti jään mukana kuukausia pohjoiseen. Retken vaikeudesta huolimatta laivan kaikki 27 miehistön jäsentä sinnittelivät hengissä. Shackletonista tuli sankari ja Endurancesta maailman toiseksi kuuluisin hylky.

Kansainvälinen tutkimusretkikunta Endurance22 ja Raumalla rakennettu jäätä murtava tutkimusalus SA Agulhas II löysivät kolmen kilometrin syvyydestä läheltä Antarktista Endurancen hyvässä kunnossa olevan hylyn. Retkikunnan suomalainen jäätutkija Jukka Tuhkuri kertoo kirjassaan Jään voima (Siltala 2024, 320 s.) Shackletonista, laivan matkasta sekä Endurancen löytämisestä. Historiallisten tapahtumien rinnalla vertaillaan polaaritutkijoiden työtä sata vuotta sitten ja nyt. Endurancella matkanneet tutkijat yrittivät selvittää mitä merijää on ja miten se liikkuu. Agulhasin tutkijat puolestaan pohtivat, miten ilmastonmuutos vaikuttaa jäähän ja merenkulkuun.

Tuhkuri tutki arkistoja etsien syytä Endurancen uppoamiseen. Kirjassa kerrotaan myös elämästä tutkimuslaivalla sekä laivan miehistön yhteishengestä ja myös sekä pingviineistä että albatrosseista. 

Liitekuvissa kirjan kansi sekä Jukka Tuhkuri. Pingviinikuvan lähde on Ashley Cooper/Science Photo Library.

Veijo Kauppinen

Kirjoittaja on TKK:n (Aalto-yliopiston) konepajatekniikan emeritusprofessori, jota kiinnostaa tekniikan sekä teollistumisen historia

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu