Matkustamaan pääsee jos uskaltaa ja mieli tekee

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma järjestetään 36. kerran nimellä Matkamessut. Näyttely on meneillään Helsingin Messukeskuksessa 19.–21.1.2024 (jo 18.1. oli ammattilais- ja lehdistöpäivä).  Näytteilleasettajia ja alan ammattilaisia on lähes 900 noin 70 maasta. Kotimaa on edustettuna aikaisempaa laajemmin ja lukuisia uusia matkailupalveluja on mukana. Sunnuntai on tarkoitettu erityisesti lapsiperheille.

Suurimpia osastoja on suosikkimailla Espanja, Kreikka, Kroatia, Kypros, Portugali ja Puola sekä Baltian maat. Kaukoidän estetiikkaa edustavat Japani, Malesia, Sri Lanka ja Thaimaa. Monet maat ovat esillä myös ystävyysseurojen tai matkatoimistojen kautta kuten Intia ja Zimbabwe.

Messuilla huomaa konkreettisesti kuinka monipuolinen matkailumaa Suomi on. Useiden kaupunkien kanssa esittäytyy visit-alkuisia markkinointiyhtymiä. Uusia matkailukohteita, tarinallisia majoituspalveluja, reittejä, ravintoloita, tapahtumia, museoita sekä aktiviteettitarjontaa on tullut mukaan. Uutena nähdään mm. kierrätetystä hiilletystä puusta ja muista luonnonmateriaaleista rakennettu Pohjois-Karjalan osasto sekä kansallispuisto Koli palveluineen.

Suomen saaristoalueen kohteet ja kaupungit kuten Visit Åland, Turku, Pori, Rauma, Salo, Naantali ja Parainen lähialueineen ovat viime vuosina kehittäneet matkailupalvelujaan. Visit Oulun alue tarjoaa niin kesä- kuin talvimatkailuun ja kulttuuriin laajasti erilaisia kohteita aina Iso-Syötteeltä Raahen vanhaan kaupunkiin ja Kalajoen hiekoille saakka. Kainuu Arctic Lakeland vakuuttaa Matkamessujen kävijät tunnetuilla aktiviteettikohteillaan Vuokatin ja Ukkohallan alueilla ja Oulujärven rantakohteilla sekä Hossan kansallispuiston tarjonnalla.

Etätyömahdollisuuksien myötä kiinnostus lomakodin hankintaan on vilkasta. Messujen Second Home -alueella esitellään kakkoskodin tai lomahuoneiston hankintaa myös ulkomailta. 

Matkailun usein tärkeä osa, ruokailu, on messuilla aikaisempaa näkyvämmin esillä. Jotkut näytteilleasettajat myös myyvät ruokaa kotiin vietäväksi.

Tutkimusten mukaan viime vuosina syntynyt matkailuvaje pitää taloushuolista huolimatta suomalaisten matkakuumeen edelleen korkealla. Matkailu Etelä-Eurooppaan säilyi edellisvuoden tasolla, sillä 47 % vastanneista kertoi matkustaneensa sinne viime vuonna. Myös matkustus muihin Pohjoismaihin pysyi viime vuoden tasolla. Matkustus Baltiaan lisääntyi huomattavasti. Kaupunkilomat ulkomailla ja kotimaassa, laiva- ja risteilylomat lähialueilla kasvattivat viime vuonna reippaasti osuuttaan. 

Etätyömahdollisuudet pidentävät lomamatkojen kestoa. Kaupunki- ja rantalomakohteet ovat ulkomaanlomien suunnittelussa suosituimpia. Kotimaan matkailun kärkeen nousee mökkimatkailu, jonka vaihtoehtona suositaan myös autoilu- ja kaupunkimatkailua.

Jo ensimmäisen Vabariikin aikana matkailumaana suosittu Viro on suomalaisille helposti tavoitettava matkakohde. Uuden itsenäisyyden alkuhankaluudet ovat takana ja nyky-Viro on kaikin puolin kelpoinen maa. Lähes kaikki maassa vierailleet ovat jo tanskalaisten perustamaan ”Taanilinnaan”, sittemmin hansakaupunki Tallinnaan useine nähtävyyksineen tutustuneet. Vaikka siellä on paljon erilaista kiinnostavaa nähtävää ja tekemistä, on muistettava niitä löytyvän löytyvä muualtakin Virosta. Paikkoja joihin on jo tutustuttu tai haluttaisiin tutustua ovat mm. Pärnu, Saarenmaa, Haapsalu, Viljandi, Otepää, Rakvere ja Narva.

Euroopan kulttuuripääkaupungiksi valittu Tartto kiinnostaa nyt. Finnair avaa sinne pian Helsingistä suoran 45 minuutin lentoreitin, mikä osaltaan lisää historiallisen kaupungin kiinnostavuutta. Saihan Tartto yliopistonkin jo pian Upsalan jälkeen ennen Turkua.

Viroon matkustamisen perusteen kärkeen nousee kauneudenhoito. Terveydenhoito on tasokkaista kylpylöistä huolimatta jäänyt hännille. Virolaiset ovat mestareita järjestämään erilaisia osin hassunkurisiakin tapahtumia.

Ammattilaispäivänä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa kuultiin Viroon liikennöivien kolmen varustamon; kolmekymppisiään juhlivan Eckerön, Tallinkin ja Vikingin Viron laivamatkailun kuulumisia. Laivojen matkustajamäärät ovat palaneet lähes ennen-pandemiaa tasolle. Vain aiemmin laivoissa suurin joukoin matkustaneet kiinalaiset eivät vielä ole palanneet. Laivoja modernisoidaan jatkuvasti myös polttoaineen kulutusta alentavin, uskomattoman hinnakkaiden potkureiden vaihdoin.

Näyttelyn kylkiäisenä järjestetään 19.-21.1. matkailuautoja ja -vaunuja esittelevä Helsingin Caravan-messut.

Veijo Kauppinen

Kirjoittaja on TKK:n (Aalto-yliopiston) konepajatekniikan emeritusprofessori ja Tekniikan Historian Seuran jäsen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu